Toen de King Seiko als modellenreeks weer opnieuw werd geïntroduceerd in 2022 (ik tel de one off van een paar jaar eerder niet mee; ik neem aan dat die vnl werd gemaakt “to test the waters”), ging mijn belangstelling vooral uit naar de lavendelblauwe Boutique-only. Die kocht ik uiteindelijk dit voorjaar van een forumlid en gaandeweg raakte ik steeds meer onder de indruk van het model, de hoekige lijnen van de kast en de spectaculair mooie band en de wijzerplaat, zonder poespas of datum, wel met fantastisch mooie indexen en wijzers.
Ik begreep al gauw dat de eerste reeks (37mm) in elk geval in Nederland/Europa niet meer via Seiko geleverd wordt. Er zijn nog maar een paar handelaren die modellen op voorraad hebben, op Chrono24 zijn ze ook niet dikgezaaid. En toen kreeg ik het een beetje benauwd, want tja, als je te lang wacht dan zijn ze niet meer te krijgen en lopen de prijzen mogelijk op als er eens eentje te koop komt.
Dus volgden op (te?) korte termijn de kersrode wp (handelaar) en de zilveren wp (Marktplaats).
Had ik al een mooi dressy horloge met stalen band en een zwarte wp? Nee, nog niet. Dus op zoek gegaan naar zo’n exemplaar in de KS-reeks. Op Chrono24 twee stuks ontdekt in Italië, beide tegen een vrijwel identieke leuke prijs. Eentje was een sterk gemangeld exemplaar (de foto’s waren gelukkig pijnlijk duidelijk en dus eerlijk), de andere zag er uitstekend uit. Een fors lager bod dan de vraagprijs werd meteen geaccepteerd, dus ik vreesde al dat die foto’s en omschrijving misschien niet helemaal de werkelijkheid weergaven, maar dat viel gelukkig 100% mee, het horloge heeft hier en daar wat haarlijntjes als je goed zoekt, maar dat valt in het niet tegen de zeer schappelijke prijs die ik ervoor heb betaald. Zeer blij mee!
In de herfstvakantie nog maar eens bij de Boutique aangewipt om te kijken wat er nog verder allemaal was. De groene 36mm beviel me niet: het groen is flets, de lume is fauxtina (bij nadere beschouwing van de bandaanzet, die ik in een eerdere post nog als lelijk en goedkoop aanduidde viel me dan om de pols weer alleszins mee), en voor de rest hadden ze alleen nog maar grotere modellen met datum en de Vanacs. Want idd, ook de 36mm “preppy” Kings komen niet meer naar Nederland…
Terwijl de lichtblauwe toch echt naar me lonkte en koopsignalen naar me uitzond. En ik was daar gevoelig voor, ondanks een redelijk recent aangeschafte 35mm PRX in ijsblauw…
Gelukkig kon ik in een bekende online-winkel, onderdeel van een “bricks & mortar” juwelier in een mooie Betuwse stad aan de Lek, nog terecht voor dit model, en na toch nog wat wikken en wegen (voor de vorm denk ik dan maar, nee, géén impulsaankoop, daar doe ik niet meer aan
), heb ik de knoop doorgehakt en werd dit horloge vanmiddag bij het lokale postagenschap afgeleverd (er gaat ook nog wel eens wat goed bij PostNL). Band fluitend ingekort (toch helemaal niet zo’n slecht systeem t.o.v. schroefjes), en pronken maar!
Terwijl de kast 1mm kleiner is dan z’n broertjes is de wijzerplaat 1mm groter (en hij is ingekort en wel, 14 gram zwaarder dan de vergelijkbare ijsblauwe PRX 80 Powermatic in 35mm. De King is inderdaad op alle fronten een superieur horloge aan de PRX, hoe leuk ik ’ m ook vind. Ik denk dat die nu toch héél weinig polstijd gaat krijgen, 't arme ding. Wellicht maakt 'ie op korte termijn zijn opwachting in het blauw…)