na 4 maanden toch even voorstellen

hoi mede horloge fanaten, Ik heb een tijd geaarzeld om mezelf voor te stellen, maar nu toch al weer enkele maanden lid. Ben wegens mijn huidige job geïnfecteerd geraakt door de mooie techniek van de horlogerie en alles wat erbij hoort. Hier op het werk wordt het geclassificeerd als oude zooi, en waarom licht dat nog niet in de container. ik zal dat even toelichten, om de 3 jaar komt er een lading vers van de KMS, vol briljante ideeën dat het beter kan, en alles wat hun voorganger gedaan heeft is obsolete en mag weg. Het mooiste voorbeeld dit voorjaar , een perfect werkende radarcomputer (uit 1985) maar het enige reservestuk (NOS) hoppa obsolete verklaard en in stukken (zodat het zeker niet hersteld geraakt) in de container, (ik en 3 andere techneuten stonden bijna te janken van kolere).
Maar goed. swallow it en move on. Nu herstel ik allerlei oude techniek, zoals nu op dit moment een WILD gyrotheodoliet uit 1963 (zonder technische feedback over dit type machine dus), al met al, een metalen draad vervangen van 20cm is niet zo moeilijk.
Lastiger wordt het als dit machientje de referentie is van het GYRONOORD van het Gyrokompas van een fregat of mijnenjager of patrouille schip. Dus nu moet ik het hercalibreren. En nee daar bestaat geen machientje voor zoals voor een horloge.
Gelukkig had ik in 2019 een merkpunt gyronoord uitgezet , en nu is de slinger van de gyro al een week aan het draaien om tot een rustpunt te komen (zie het als de slinger van een opwindhangklok met gewichten) De slinger draait echter met 20000 toeren per minuut. aan een heel fijn 0.5mm stalen draadje van 20 cm. Voordat deze stopt met slingeren terwijl die nog draait met die snelheid ben je even zoet (2 weken) Dus de aardrotatie geeft na +/-2 weken aan waar het noorden is, maar dan moet je de girotheodoliet wel binnen 5 gyroseconden (graden (0)min.(’)sec.(") ingesteld hebben voordat je aan de calibratie begint. volg je nog?


Nu maar hopen dat niemand aan de opstelling komt, anders kunnen we weer opnieuw beginnen. Dat is mijn werk, en het is net reverse engineering. RTDFM (read the damn F… manual ) bestaat hier niet
Hieronder de doorsnede. Het zwarte geval is de Gyrotol. en het dunne draadje begint daarboven.

32 likes

Welkom, KMS mij welbekend hoor (1974, de oude dus :wink:)

1 like

Komt dit uit Google translate, ik heb best moeite je te volgen : )

Welkom overigens.

4 likes

Nee ik spreek gewoon nederlands al woon ik al 30 jaar in Vlaanderen , dus daarom zeker.

1 like

Knap ! Welkom trouwens :slight_smile:

1 like

U werkt bij Defensie? Onderofficieren weten het altijd beter inderdaad :muscle:

1 like

als burger .ja.

1 like

Welkom op HF René. Boeiend werk, snap er echter niets van

1 like

Welkom! Wat is techneut zijn, toch ingewikkeld hè? :wink:

1 like

Welkom en bedankt voor het inzicht in een mooi stukje (fijn-) techniek! :+1:

1 like

Welkom op HF! Mooi verhaal, hoor. Maar hoe zit 't met de horloges? Wat heb je, wat vind je leuk en wat zou je nog willen?

1 like

oooh veel, veel knutsel vintage, om te leren, en een paar mooie omega vintage. Ik ga niet investeren in dure nieuwe horloges, het gaat me enkel om de techniek, maar ik moet toegeven dat de accutron 2020 spaceview mijn aandacht heeft getrokken. Dus wie weet

2 likes

Welkom op HF René,
Leuk verhaal over je boeiende vak! Die nieuwe spaceview techniek is interessant idd, al geef ik qua looks toch de voorkeur aan het 60’ model.

1 like

Mijn beste,

Van harte welkom in die fascinerende kring van HorlogeForum!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Welkom!

1 like

Welkom!

1 like

Van harte welkom. Veel plezier alhier.
Maar helaas van het technische verhaal van jouw kant snap ik echt geen zier.
Enjoy the club…

1 like

Ik volg je niet, maar … Welkom. Veel plezier op het forum.

1 like

ik heb een accutron uit 1970, dus ja ik snap je punt

Welkom hier :grinning:

1 like