hoi mede horloge fanaten, Ik heb een tijd geaarzeld om mezelf voor te stellen, maar nu toch al weer enkele maanden lid. Ben wegens mijn huidige job geïnfecteerd geraakt door de mooie techniek van de horlogerie en alles wat erbij hoort. Hier op het werk wordt het geclassificeerd als oude zooi, en waarom licht dat nog niet in de container. ik zal dat even toelichten, om de 3 jaar komt er een lading vers van de KMS, vol briljante ideeën dat het beter kan, en alles wat hun voorganger gedaan heeft is obsolete en mag weg. Het mooiste voorbeeld dit voorjaar , een perfect werkende radarcomputer (uit 1985) maar het enige reservestuk (NOS) hoppa obsolete verklaard en in stukken (zodat het zeker niet hersteld geraakt) in de container, (ik en 3 andere techneuten stonden bijna te janken van kolere).
Maar goed. swallow it en move on. Nu herstel ik allerlei oude techniek, zoals nu op dit moment een WILD gyrotheodoliet uit 1963 (zonder technische feedback over dit type machine dus), al met al, een metalen draad vervangen van 20cm is niet zo moeilijk.
Lastiger wordt het als dit machientje de referentie is van het GYRONOORD van het Gyrokompas van een fregat of mijnenjager of patrouille schip. Dus nu moet ik het hercalibreren. En nee daar bestaat geen machientje voor zoals voor een horloge.
Gelukkig had ik in 2019 een merkpunt gyronoord uitgezet , en nu is de slinger van de gyro al een week aan het draaien om tot een rustpunt te komen (zie het als de slinger van een opwindhangklok met gewichten) De slinger draait echter met 20000 toeren per minuut. aan een heel fijn 0.5mm stalen draadje van 20 cm. Voordat deze stopt met slingeren terwijl die nog draait met die snelheid ben je even zoet (2 weken) Dus de aardrotatie geeft na +/-2 weken aan waar het noorden is, maar dan moet je de girotheodoliet wel binnen 5 gyroseconden (graden (0)min.(’)sec.(") ingesteld hebben voordat je aan de calibratie begint. volg je nog?
Nu maar hopen dat niemand aan de opstelling komt, anders kunnen we weer opnieuw beginnen. Dat is mijn werk, en het is net reverse engineering. RTDFM (read the damn F… manual ) bestaat hier niet
Hieronder de doorsnede. Het zwarte geval is de Gyrotol. en het dunne draadje begint daarboven.