Deze NA werd me onder het genot van een heerlijke kop koffie in Hotel New York in de handen gelegd door forumlid en vriend @lassale. Ingepakt als een cadeautje werd ik prettig nerveus over de inhoud. Deze heeft Harry weer tot leven gewekt, zoals zovele horloges ervoor, en het kost me moeite hem niet af en toe J.van Nazareth te noemen.
Het middaglicht scheen er precies goed op…mijn hemel…wat een prachtig horloge. Ik was er een tijdje verliefd op, en dat wist Harry. Toen ik een werkloze Bell-matic deelde op onze drie muskietiers app, deed Harry me dit ruilvoorstel dat ik eenvoudig weg niet kon en wilde weigeren…
Die kast… die band… die wijzerplaat, die maagdelijke backcase…
Ik ga niet te lang lullen, maar een klein detail viel me op. Ik dacht dat er ‘ribbels’ in de wijzerplaat zaten, maar bij het fotograferen zag ik dus dat het zorgvuldig geplaatste lijnen zijn, die elkaar dusdanig kruisen dat je zou zweren dat de wijzerplaat reliëf heeft. Prachtig. Kijk maar eens naar de foto’s, dan zie je de tromp de l’oeil.
Ik ben er erg blij mee. Het 2030 uurwerk , een mechanisme quartz met een bizarre manier van werking, is te servicen en loopt zuiver als een bergmeer.
De Tissot Seastar quartz, met een urenwijzer die los te verstellen is door de kroon uit te trekken. Deze ‘klikt dan langs de uren. De minutenwijzer stel je in door de kroon 4 seconden in te drukken, los te laten en dan weer in te drukken. De seconden -en minutenwijzer bewegen dan over de wijzerplaat en stoppen bij het loslaten. Een soort micromotor dus. Ik had er al één, die je op de laatste foto ziet, maar deze vind ik dan op een andere manier weer heel erg vet. De brush van de kast die doorloopt in de geïntegreerde band, de gepolijsde bezel, en de heerlijke staalgrijzen wijzerplaat maken dit wel echt een horloge die voor mij alle factoren heeft die een horloge precies goed maken. De 36 mm kast maakt het af.
Geniet van de plaatjes, en zeker als je van een typische vroege jaren tachtig ontwerpen houdt,.
Dank je! In de praktijk is het echt een nachtmerrie om het ding op tijd te zetten. Je kept de kroon echt hard indrukken, en dat in combinatie met een zeer trage rotatie van de minutenwijzer zorgt al snel voor een pijnlijke duim😂
Dat is leuk, dit was 1 van mijn eerste horloges hier op HF. Niet die jij hebt dan, die ik had was wel iets meer toegetakeld. Erg mooi horloge inderdaad, hier nog een plaatje van de mijne:
Daar ben ik dan weer blij mee. En ik ben blij met de Bell-Matic, want daar wil ik binnenkort eens onder de motorkap gaan kijken en zien of ik het alarmsysteem weer werkend krijg.
Ik had deze als niet-lopend projectje gekocht, vooral omdat ik erg nieuwsgierig was naar het bijzondere uurwerk. En als ie dan gemaakt is, is soms de interesse minder en blijft ie liggen. Ik ben heel blij dat ie bij een echte liefhebber terecht is gekomen.
En zo te zien heb je het horloge wat Brodie-touch gegeven, want hij is nu veel strakker.
Trouwens, soms worden horloges met dit uurwerk als defect aangeboden, omdat veel mensen niet weten hoe de tijd ingesteld moet worden. Ik kan me herinneren dat je een tijd geleden een aanbieder van zo’n horloge een groot plezier hebt gedaan door het hem uit te leggen.