Na 5 jaar ben ik toe aan iets nieuws

Ik ben sinds een tijdje weer geïnteresseerd geraakt in horloges en besloot dat het tijd was voor iets nieuws. Ik heb nu een 5 jaar oude Pulsar en die loopt nog prima maar hij begint lelijk te worden en ik wil hem gewoon even niet meer zien :slight_smile: (Foto komt zo)

Nu was het zo dat mijn hernieuwde interesse een kickstart kreeg door een advertentie van MeisterSinger, het viel mij op hoe ontzettend clean het 1Z ontwerp was. Dit sprak mij erg aan. Ook de uurcijfers met voorloopnul (01, 02, etc…) en de vorm van de wijzer zijn prachtig. Lang verhaal kort: ik wilde er wel eentje en moest gaan bedenken welke het dan wel precies zou worden, witte plaat/zwarte wijzers, zwarte plaat/witte wijzers, 43/38 mm (mijn pols is klein dus 38 was wel de conclusie), of het dan met dat formaat wel mogelijk was een automaat te krijgen, etc etc.

Maar gisteren zag ik voor het eerst een foto van een Nomos, ik weet niet eens welk model, maar toen begon ik toch te twijfelen. Dat is toch wel serieus mooi spul, wat die mensen maken. De instapmodellen zijn duurder dan die van MeisterSinger (mijn budget is toch echt datum is het maximum aan poespas

  • klein formaat (kleine pols)
  • goede afleesbaarheid (nog afgezien van de prijs; een skeleton horloge zou ik niet praktisch vinden :slight_smile: )
  • moet geschikt zijn voor dagelijks gebruik (kantoorbaan, vervoersmiddel fiets)
  • prijs s bekeken en daaruit bepaalde conclusies getrokken, maar het is beslist niet zo dat ik een beetje een volledig overzicht heb van de verkrijgbare merken in de voor mij interessante prijsklasse.

Dus, wat vinden jullie? Wat zou een goede kandidaat zijn? Graag je uitgebreide mening, houd je niet in! Ik wil graag precies weten hoe je erover denkt en wat je in mijn situatie zou doen.


Schitterend, vliegtuiginstrument-achtig en duidelijk zonder lomp te zijn!


Heel strak, ultiem functioneel en tijdloos.

Hier is maar een horloge goed voor: Stowa Antea KS
Of een van de andere modellen van Stowa! http://www.stowa.com/index.html

En je vraagt je vast af of dit een namaak is van Nomos? Kijk maar eens op de site van Stowa, daar staat de historie beschreven. Stowa was veel eerder met dit model.

tot 750 koop je geen (nieuwe) Nomos, helaas. Koop de Gids Horloges (of de Duitse uitgave Uhren) 2007. Daarin vind je een overzicht van veel horloges ingedeeld in prijsklassen. Stowa is inderdaad een zeer betaalbaar horloge, maar Nomos heeft het fraaiere uurwerk.

Allereerst welkom op het forum, leuk te lezen dat je zo enthousiast bent! En ik denk dat je je horloge gerust mee kan nemen op de fiets hoor! :smiley:

Wat smaak betreft hebben wij wel zo’n btje hetzelfde idee hoe een horloge eruit hoort te zien; niet te groot/opvallend, geen drukke subdials (al zijn sommige chrono’s uiteraard heel mooi, de Omega Dynamic chrono of een vintage chronograaf kan heel mooi zijn) en uiteraard de afleesbaarheid (rustige en duidelijke wijzerplaat).

Kijkend naar jou budget zou ik beginnen met een Tissot Le Locle!


Standaard zit er meen ik een vouwsluiting bij en een open achterkant (in hoeverre je daar waarde aan hecht uiteraard), verder een mooi rustig design met een datum (kan soms heel handig zijn), kwa maat is ie eigenlijk heel mooi; 38mm. In de huidige trend zou die niet te klein zijn, maar op de langere termijn is die ook weer niet te groot. Echt iets tijdloos dus! Is leverbaar met zowel stalen als lederen band, zwarte, witte en ik geloof zilvere wijzerplaat etc. Keuze genoeg dus. (tu) Nou weet ik niet wat de omtrek van je pols is, maar mischien handig is om een bandje te bestellen in een kortere maat omdat je anders gaatjes moet prikken in de band en omdat het uiteinde van de band anders helemaal tot over je pols komt (staat nooit zo mooi vind ik zelf). Kwa prijs valt deze overigens met zijn 330euro ruim binnen budget!

Vwb Stowa, mooie horloge’s, maar als ‘eerste’ horloge zou ik toch iets kopen wat tastbaar is, iets wat je kan zien en voelen vor je het koopt en dat mócht er toch iets mee gebeuren je terug kan naar een winkel. Dus geen gedoe met opsturen naar D’land etc. Nou weet ik wel dat dit uiteraard geen probleem hoeft te zijn (voor sommige), maar als je je eerste horloge koopt en dus veel geld uit gaat geven wil je gewoon een bepaalde zekeheid, ik denk dat je daarom beter iets kan halen wat in levende lijve te zien en te passen is. (slechts mijn visie op het geheel)

En of het verstandiger is om een automaat of handwinder te nemen, dat ligt helemaal aan jezelf. Zelf heb ik eigenlijk handwinders, gewoon puur omdat ik het fijn vind om ze elke dag even op te winden. Nou kan dat ook met automaten, maar wat is dan het nut van de automaat? Koop dan liever een watchwinder, dan doen ze het ook zonder dat je ze op hoeft te winden. De Tissot die ik als voorbeeld gaf is overigens een automaat (zie maar achterop, de vergulde rotor), dit is misschien in jouw geval toch handiger omdat je er dan niet elke dag aan herrinert hoeft te worden, ik kan me namelijk zo voorstellen dat als je jaren lang een kwarts draag en dan ineens je horloge op moet winden dat een hele omslag is. Dus om weer ff in te komen is automaat misschien handiger, om daarna later over te stappen op handwinder mocht dat nodig zijn! :slight_smile:

Om af te sluiten nog wat plaatjes van mooie horloge’s zonder al te veel opsmuk en met een mooie rustige dial, alleen wel boven budget (ook ver boven mijn budget… :wink: )

@gabel…metdelangenaam: Een Meistersinger zou ik je echt afraden als het je enige holroge voor langere tijd is. Het is wel een leuk horloge voor erbij…

@Jaap-Wim: Jij hebt toch al eens een JLC Reverso Classique gehad??

gr,
Hans Mennink

Goed geraden, dat was precies mijn eerste reactie. Namaak willen we natuurlijk niet hebben, helemaal niet als je er toch een aardig bedrag aan gaat uitgeven. Ik ga die Stowa modellen eens goed bekijken.

Erg verhelderend, en bedankt voor je uitgebreide uitleg. De Tissot die je hier toont is een beetje te klassiek voor mijn smaak, maar ik ga hun website eens bekijken om te zien of er iets is wat mij aanspreekt. De prijs van dit model is in elk geval heel schappelijk en dát bevalt me zeker wel!

Is een MeisterSinger af te raden vanwege het minder precieze aflezen? Het kost wat moeite om de tijd te lezen en dan is het nog maar op 2-3 minuten nauwkeurig, maar (ik heb wat geoefend met de foto’s op diverse websites en wat horloges in een etalage) het is wel goed te doen en het is ook leuk dat je maar naar één wijzer hoeft te kijken. Ik vind juist dát erg mooi, het is zo analoog :smiley:

Gabelstaplerfahrer Schreef:

Goed geraden, dat was precies mijn eerste reactie.
Namaak willen we natuurlijk niet hebben, helemaal
niet als je er toch een aardig bedrag aan gaat
uitgeven. Ik ga die Stowa modellen eens goed
bekijken.

Nomos zou eerder namaak zijn als Stowa. Maar laat het duidelijk zijn geen van beide is namaak. In die tijd werden dit soort horloges gewoon gemaakt. Alleen was Stowa er eerder mee. Het model dat je van Nomos noemt bestaat ook nog niet zolang. (Ben niet zo bekend met Nomos, maar een tiental jaren denk ik?) Stowa voert dit model al sinds 1930.

Als je de Stowa eens in het echt wil zien ben je van harte welkom op de DZVL meeting die op 31 maart zal plaatsvinden in Utrecht. http://www.dezinvanluxe.nl/ Op deze meeting zijn er mensen met een Stowa Antea, maar ook met een Nomos. Kan je dus vergelijken wat je mooier vind.

Voor service is het natuurlijk fijn om naar een winkel te kunnen als er iets mis is. Zou hier zelf ook altijd voor kiezen. Maar omdat de prijs/kwaliteit verhouding van Stowa zo goed is ga ik zelf ook binnenkort voor een Stowa.
En het is ook altijd leuk om met de eigenaar van Stowa te praten: Jorg. Weet zeker dat als er iets mis is hij dit zeker goed oplost. Ga in juli trouwens een bezoek brengen aan zijn werkplaats in Duitsland:)

Nivelacuso Schreef:

@Jaap-Wim: Jij hebt toch al eens een JLC Reverso
Classique gehad??

gr,
Hans Mennink

Hallo Hans,

dat klopt! Heb 'm verkocht en dit is 1 van de weinige horloge’s waar ik écht spijt van heb dat ik die heb verkocht. (mocht de koper dit lezen… ik neem 'm graag weer van je over :slight_smile: )

Reden was dat ik 'm toch niet echt praktisch (en misschien zelfs te zwakjes) vond voor het dagelijkse gebruik. Maar ik ben er ondertussen wel uit dat zo’n horloge makkelijk te dragen is elke dag, ook tijdens het werk! Ik ben van plan om toch binnenkort wel weer een JLC te kopen (de Ultra Thin of dus een Reverso), maar momenteel staat als eerste op het lijstje waarschijnlijk een Rolex. (tu)

Gabelstaplerfahrer Schreef:

Is een MeisterSinger af te raden vanwege het
minder precieze aflezen? Het kost wat moeite om de
tijd te lezen en dan is het nog maar op 2-3
minuten nauwkeurig, maar (ik heb wat geoefend met
de foto’s op diverse websites en wat horloges in
een etalage) het is wel goed te doen en het is ook
leuk dat je maar naar één wijzer hoeft te kijken.
Ik vind juist dát erg mooi, het is zo analoog

Heb zelf ook een tijdje een MS gehad, (van J-W;)) Vond het zelf altijd wel makkelijk om de tijd te zien. De wijzer komt heel mooi bij de tijdsaanduiding. Zodat je na een tijdje wel op de 1-2 minuut precies kan zien hoelaat het is. Maar er zijn ook meerdere mensen geweest die er niet aan konden wennen en het horloge hebben verkocht.

Hier te zien dat de wijzer erg mooi op de tijdsaanduiding valt + het “rondje” op de urenwijzer:

Heb hem zelf verkocht omdat ik de afwerking niet echt netjes vind. Grof gezegd werkt het horloge zo: Je hebt alleen een uren wijzer. De minuten wijzer hebben ze eraf gehakt en daar een rondje opgeplakt (ook te zien op de foto). Als je schuin kijkt zie je dat heel duidelijk. Met een loep kan je het rondje zelfs zien ronddraaien. Bij de duurdere horloges met 1 wijzer word dit gewoon binnen in het horloge afgewerkt.
Als je voor de eta zou gaan is het uurwerk ook veeel te klein voor de kast. Dan krijg je wat ik zelf noem het Zeno/plakmerk effect:D, aan de achterkant zie je een dikke rand van de kast.

De te dikke rand van de kast:

Volgens mij moet de MS nu 550 euro kosten. Voor dat geld vind ik de afwerking echt te slecht.
Dus als ik jou was zou ik voor een model van Stowa gaan.
Succes met je keuze! En als er nog vragen zijn kan je die natuurlijk stellen:)

Dat is een erg heldere uitleg, dank je wel. Ik vind de wijzerplaat en wijzer prachtig, maar je overtuigt me met het te kleine uurwerk in de te grote kast. Ook heb ik gezien dat het niet mogelijk is een automatic te krijgen in de 38 mm uitvoering van het horloge, en dat stukje extra gemak wil ik toch hebben.

Wat betreft saffier, heb je wel eens meegemaakt dat daar een kras op is ontstaan? Mijn Pulsar heeft ‘mineraalglas’ en er zitten nu behoorlijk wat krassen in.

Saffier krast (bijna) nooit. Alleen als je vriendin weer eens met die diamanten ring die je haar hebt gegeven tegen je horloge aan stoot. Saffier zou eerder breken als krassen, maar hier hoef je ook niet snel bang voor te zijn hoor. Voor deze prijsklasse zou ik gewoon altijd voor saffier gaan,(meeste hebben dat ook wel. Stowa wel Mestersinger betaal je dacht ik 80 euro extra) .
Lees trouwens net pas dat je voor de 38mm zou gaan. Dan heb je die dikke rand dacht ik niet. Maar die slechte afwerking (vind ik) wel.
De Stowa Antea KS is wel een handopwinder hoor. De Stowa Antea is een automaat, zoals hieronder:

Maar waarom geen handopwinder? Zou zelf hier nooit een horloge op afkeuren of goedkeuren.
Het enige wat je met een handopwinder hoeft te doen is hem een in de 2 dagen aan de kroon te draaien. Kleine moeite voor zo een mooi horloge dacht ik:)

Zal je zo een PB sturen!

Ik zie dat de uuraanduiding van dit model nummers en streepjes worden afgewisseld, dat vind ik heel mooi.
En handopwinder/automatisch: het is natuurlijk niet echt een probleem, het is meer een kwestie van gemak.