NA: 70s Longines met speciale hack-functie

Al een tijdje aan het orienteren op een gouden dress watch. Wilde kijken of dit iets voor mij is. Na wat onderzoek kwam ik uit bij deze 70’s Longines met cal 6952.
Het is een van de latere in-house movements van Longines en heeft met 28.800 bph een mooi zwevende secondewijzer.
Het uurwerk heeft een micrometer adjustment en een quick set datum die zowel vooruit als achteruit kan verzetten. Al met al geen slechte specificaties voor een horloge van ruim 40 jaar oud. Maar zoals de titel verraadt heeft dit horloge nog een laatste trick.

Het is tegenwoordig vrij normaal dat mechanische uurwerken een hack-functie hebben waarbij de secondewijzer stopt als de kroon wordt uitgetrokken, zodat de tijd exact kan worden ingesteld. Bij deze Longines tikt de secondewijzer rustig verder als de kroon wordt uitgetrokken, maar stopt deze exact bij de 12. Op deze manier is het nog makkelijker om het horloge gelijk te zetten; zelfs met een digitale klok/mobiele telefoon (al bestond die laatste destijds nog niet).

Het horloge is verder 35mm excl kroon en heeft een 20 micron vergulde kast die nog als nieuw is. Het horloge is zichtbaar weinig gedragen en ook de wijzerplaat is in nieuwstaat en heeft een subtiel verticaal streepjesmotief. De wijzers zijn mooi vormgegeven en voorzien van tritium. Een zwartleren band met originele gesigneerde gesp maakt het geheel af.

Al met al erg blij met deze aanwinst. Enige minpuntje is dat hij bij kunstlicht/weinig licht, niet heel gemakkelijk afleest doordat de kleur van de wijzers en wijzerplaat overeenkomen.
Bij normaal daglicht is dit geen probleem en leest het makkelijk af.

Hierbij wat foto’s

22 likes

Erg mooi horloge!

1 like

Heel mooie Longines, proficiat met je NA!!!

Ik wens je nog veel kijk en draagplezier met dit prachtig horloge :clap::+1::clap:

1 like

Mooi horloge, veel plezier ermee!

1 like

Prachtig :ok_hand: …veel plezier ermee :+1::smiley:

1 like

Heel fraai.

1 like

Leuk verhaal. Interessant ook, de wijze waarop de hack functie werkt. Veel plezier van deze NA! :ok_hand:

1 like

Van harte met deze mooie nieuwe aanwinst! :+1:

2 likes

Gefeliciteerd!
Mooi horloge van, destijds, een erg mooi merk. :+1:

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze gelouterde aanwinst!!
Een schitterende vintage van een befaamd horlogehuis!!
Ik wens je er een nostalgische tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like