NA: A-13A Pilot Watch

Een aantal jaren geleden was er een Italiaan die een eigen horloge had ontworpen. Het ontwerp werd op watchuseek gedeeld, en bleek geliefd.
Zo geliefd, dat er meerdere mensen interesse hadden om ook zo’n horloge in bezit te krijgen.
Paolo begon een soort Kickstarter; als er 75 mensen waren die het horloge wilde kopen zou hij een kleine run van de horloges laten maken.
Er waren 75 mensen (de “brave 75”) die het wel aandurfden, en zo werd de eerste batch van de A-13A een feit.

De naam komt van een al heel lang bestaande vliegtuig klok/chronograaf, de A-13A.

afbeelding

Paolo wilde vooral een heel afleesbaar horloge voor tijdens het vliegen, en heeft als voorbeeld/inspiratie de bestaande klok gebruikt.
Ook een chronograaf stond op het wensenlijstje en dit is, ook om het horloge simpel/tijd leesbaar te maken een centrale chronograaf geworden (net als bij de originele A-13A klok).


De chronograaf die 10 minuten en 53 seconden aangeeft.

Het uurwerk is een ETA 251.264 Quartz uurwerk, gemodificeerd om het energiezuiniger te maken.
Overige specificaties:
42mm diameter
13mm dik
20mm lug breedte
Saffier glas, dubbel coated
100m waterdichtheid

Het doosje is ontworpen naar voorbeeld van oude verpakkingen van vliegtuigonderdelen:

Na de eerste 75 bleek het nog steeds een gewild horloge. Inmiddels zijn ze “gewoon” verkrijgbaar en zijn er ook custom versies voor squadrons gemaakt.

Als luchvaartliefhebber en iemand die vaak ook voor het verhaal horloges koopt stond deze al een tijdje op mijn lijstje.
Toevalligerwijs kwam er een mede-HFer voorbij die een van de originele 75 horloges had, en er wel vanaf wilde. De deal was snel gemaakt en zodoende kwam deze naar mij toe :slight_smile:


De verpakking van het horloge met referentie naar de eerste 75 die er een gekocht hebben.

Het horloge kwam met een kevlar band, en een soort single-pass nato met klittenband:

Ook een klein foldertje en, wat ik zelf wel erg attent vond, een complete set pakkingen/o-ringen:

Ik heb het horloge al weer enige tijd in bezit, maar een NA kwam er nog niet van door omstandigheden. Zo lang in bezit dat ik inmiddels al heb besloten dat ik meer klik met het verhaal dan het horloge zelf en het weg gaat, alhoewel het wel een heel leuk ding blijft.


Een vleugelprofiel op de screw-down kroon

Ik wilde het verhaal toch graag delen, omdat ik het een leuk verhaal en een bijzonder horloge vind :slight_smile:

30 likes

Leuk horloge en bijpassend verhaal, jammer dat hij alweer weg gaat. Heb je ook een wristshot? :+1:

1 like

Tof ding hoor!

1 like

Ja, heel jammer want eenmaal weg ga ik niet een van de eerste meer vinden waarschijnlijk. Maar keuzes moeten gemaakt worden :slight_smile:

3 likes

In mijn ogen de best afleesbare chronograaf die er is ! Leuk ook die A A als de wijzers in zero stand staan.
Jammer dat hij weer uitvliegt :smiley:

1 like

Zeker het best afleesbare horloge en chronograaf die ik heb gehad. En ik vind een centrale chrono gewoon heel leuk omdat het toch wat aparts is :slight_smile:

Ja, zeker jammer dat deze er al weer uit vliegt (mooie woordspeling) maar ik heb simpelweg te veel horloges. En dan moet ik (helaas) keuzes maken :pensive:

1 like

Weer een heel leuk verhaal over een heel leuk horloge.

1 like

Zonde dat je hem weg doet .

1 like

Haha. Mocht je nu nog geen schuldgevoel hebben :joy:
Gaaf horloge idd. Mooie maat en gave wijzerplaat en set :ok_hand::ok_hand::ok_hand:.
Enne. Niet weg doen hoor.
Doe het niet.
Doe het niet!

1 like

Dankje!! Het is ook gewoon een leuk ding, kan er niet anders van maken :man_shrugging:

Ik begin wel een trend te zien :joy: :

Maar goed, hij is nog beschikbaar :joy:

2 likes