NA: A. Lange & Söhne Saxonia Moonphase. Nieuwe foto’s bij bericht 96/97

Mijn collectie begon groter en groter te worden. Ruim 20 stuks begin dit jaar, een combinatie van vintage en modern. Allemaal erg mooi, maar ik droeg ze lang niet allemaal. Een groot deel lag bijna permanent in de externe kluis.

Tegelijkertijd zat ik al lange tijd verliefd te kijken naar de Saxonia lijn van A. Lange & Söhne. Vooral het Moonphase model met zwarte wijzerplaat in witgoud. Deze dus:

Toen ontstond het plan om flink “op te ruimen” en (met extra geld) dit ene droomhorloge te kopen.

Eerst maar eens flink verkopen dus. Deze 8 zijn al verkocht:

Deze JLC Geophysic True Second gaat ook nog de deur uit, na een full service:

En misschien gaat er nog 1 uit (de IWC Portugieser?).

Waarom dan precies deze Lange? Allereerst omdat het werkelijk een prachtig horloge is, volledig in balans door de fraaie symmetrie. Met perfecte afmetingen (40mm met korte lugs en een kleine 10mm dun). En een fantastisch uurwerk met een lange gangreserve (72 uur), zodat die niet stilvalt tijdens het weekend. Door de maanfase en grote datum valt er zeker genoeg te beleven; een “simpele dresser” is het niet. Tenslotte is het voor mij ook fijn dat ‘ie onder de radar is (geen roségoud, geen glimmende band, geen bij iedereen bekend hype-merk). Ik verwacht ‘m daarom vaak te gaan dragen.

De maanfase, dat is natuurlijk de ster van de show (althans, van de voorkant). De volledige schijf voor die maanfase is gemaakt van witgoud. De blauwe kleur is vervolgens gerealiseerd door een bijzondere, gepatenteerde, coating. De sterretjes zijn er daarna met een laser in gemaakt en het schijnen er 852 (!) te zijn. Geteld heb ik ze niet :grin:. Het bijzondere is dat de schijf vaak zwart lijkt, het blauw zie je alleen bij een bepaalde lichtval.


De maanfase schijnt zo nauwkeurig te zijn dat er 122 jaar geen aanpassing nodig is :flushed:. Lijkt mij vrij nutteloos, want tot die tijd zullen er al veel servicebeurten nodig zijn. Maar knap gedaan!

De grote datum vind ik zowel mooi als functioneel. Die kun je verzetten door de pusher aan de linkerzijde in te duwen en dat is een mooie “ervaring”, het voelt erg plezierig. Je kunt het vergelijken met de bezel van een mooi duikhorloge, die een mooi geluid en gevoel geeft bij het draaien; ongemerkt wil je het vaker doen dan nodig :blush:. De JLC master ultra thin Moonphase vind ik ook erg mooi, maar daar vind ik de datum dan weer bijna onleesbaar.

De wijzerplaat is gemaakt van zilver en heeft (bij flink inzoomen) een lichte korrelstructuur.

De achterzijde is een kunstwerk. De “main plate” is gemaakt van “German silver”. Dit heeft een bepaald kopergehalte waardoor het een beetje een rood/bruine gloed krijgt. De afwerking is werkelijk fantastisch. Helemaal goed krijg ik het niet op de foto’s.

De gesp, ook van witgoud natuurlijk, is flink van formaat en erg fraai.

Dan nu meer foto’s. Een top fotograaf ben ik zeker niet, maar ik heb m’n best gedaan… Ja, de stickers zitten er nog op. Die ga ik er binnenkort eens rustig afhalen.

Meer informatie van Lange zelf:

En een leuke review met veel mooiere foto’s vind je hier:

217 likes

Gaaf! Enjoy! Heel mooi horloge :ok_hand:

1 like

Pffft… Oef, wat ontzettend mooi!

Van harte met deze beauty!

2 likes

Zeer fraai!
Geniet van deze aanwinst (ook voor HF :wink:)

1 like

Wow, wow en nog eens wow, Remco. Waanzinnig toffe aanwinst. :+1:

Wij moeten weer eens koffie doen. :wink:

2 likes

Prachtig!

1 like

Zeer smaakvol.

1 like

Wauw :drooling_face::drooling_face::drooling_face:
Ontzettend veel plezier ermee gewenst!
Maar dat moet wel goedkomen.

1 like

Heel mooi Remco en leuk te lezen. geniet er volop van! En natuurlijk dank voor de twee mooie toppers!

1 like

Prachtig, veel draagplezier :+1:

1 like

G#dverd#mme pfffffff wat een mooitje !!!

1 like

De knetter, wat ongelofelijk mooi! Gefeliciteerd met je NA! :+1:t2::heart_eyes::drooling_face:

1 like

Ik kan het alleen maar met je eens zijn. Remco heeft smaak, ik zeg het ook altijd tegen mijzelf. :wink:
Mooi verhaal, mooie NA … geniet ervan en veel (draag)plezier! :ok_hand:

1 like

Wat een ontzettend mooie NA zeg. Kan compleet in je verhaal komen. Schitterend. Die moonphase is schitterend gedaan :heart_eyes:

Heel veel plezier ermee :ok_hand:t2:

2 likes

:rofl::rofl::rofl:

1 like

Wauw, je hebt het gewoon al gekocht :raised_hands:. Gefeliciteerd, die kom ik graag een keer bekijken!

1 like

Die is gaaf zeg :star_struck:

1 like

Heeel erg mooi !
Gefeliciteerd !

1 like

Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst. Baas!

1 like

Machtig mooi! Proficiat!

gr, HJR

1 like