Vandaag een horloge waarvan ik niet zo goed kan bepalen hou oud het is. Ik schat het op na 2000, zeker geen vintage, maar misschien een ‘youngtimer’. Vandaar dat ik ‘m deze keer post (bij uitzondering, want anders altijd in de vintage rubriek) in ![]()
Het was een spontaan cadeautje van vriend Bas @Basvg, die goed weet dat ik een zeer eclectische verzameling heb met voornamelijk mechanische vintage horloges uit de jaren 40, 50, 60 en 70 van de vorige eeuw. Maar het is toch wel zo dat daar af en toe ook een modern design en zelfs quartz horloge welkom is.
De conditie van de titanium (!) Adora is onberispelijk, vrijwel in nieuwstaat, ik hoefde er zelfs geen nieuwe batterij in te zetten.
Deze, bij de Duitse Firma C.E.M. (Carl Engelkemper, Münster) vervaardigde ADORA, met een degelijk Zwitsers Ronda uurwerkje er in, lijkt behoorlijk geïnspireerd door de bekende Modaine SBB spoorweg klok horloges, maar heeft toch een behoorlijk eigen karakter. De heel andere rode secondewijzer, de wat lichter/dunner uitgevoerde uur markers en met name de super strakke full titanium kast, maken dit horloge toch een ontwerp met een eigen smoel.
Links de ADORA, rechts het basismodel van het Mondaine SBB spoorweg klok horloge. Zoek de verschillen.
Het kastformaat van ca 34 mm is wat je kunt noemen ‘unisex’. Zeker voor mij is dat een prima draagbaar maatje, vergeleken met de horloges uit de jaren 40 tot 60 van gemiddeld zo’n 32 à 33 mm die ik meestal draag.
Het is een heerlijk ‘zomerhorloge’ dat buitengewoon comfortabel aan de pols zit. De maat is perfect voor mijn vrij smalle pols en het titanium ding weegt, inclusief het mooie rode leren bandje, nog geen 23 gram, waardoor je eigenlijk niet eens merkt dat je een horloge draagt. Door het zeer nauwkeurige quartz uurwerkje is het een echt ‘grab-and-go’ ding, vooral erg plezierig tijdens de vakantie. Ik kan er met zijn 5 bar waterdichtheid alleen niet mee zwemmen, maar in mijn geval is dat puur theoretisch, daar je mij slechts bij zeer hoge uitzondering te water zal zien gaan.
Over het merk en de geschiedenis ervan is niet zo veel terug te vinden. ADORA is volgens de gegevens uit de onvolprezen Mikrolisk database een (handels)merk van de firma Carl Engelkemper uit München, geregistreerd als C.E.M. Dat logo is ook terug te vinden op de caseback van het horloge.
Op de website van ADORA heb ik het hier getoonde horloge niet terug kunnen vinden. Waarschijnlijk is dit model al enige tijd uit de verkoop collectie.
Wel zie ik heel veel zeer vriendelijk geprijsde, zeg maar budget horloges, duidelijk bedoeld voor modieus en zeer alledaags gebruik. Voor minder dan 100 euro heb je er al een. Toch geven de afbeeldingen uit de webshop/catalogus mij de indruk dat zowel afwerking als design van een behoorlijk wat hoger niveau zijn als de gebruikelijke budget quartzhorloges in vergelijkbare prijsklasse uit het verre oosten, zoals we die bijvoorbeeld op de AliExpress site kunnen aantreffen.
Ik sluit mijn NA verslagje af met nog een paar foto’s van het van vriend Bas gekregen exemplaar.
Dank je wel Bas, ik ben er blij mee!