NA: Alba Field Gear

Een tijdje geleden was ik op Buyee aan het kijken, toen mijn oog op een bijzonder horloge viel. Uurwerktechnisch niet heel erg bijzonder, er zit een alledaags Seiko uurwerkje in (V722), maar wel qua design. Het is namelijk een horloge, met een kompas erin verwerkt. Het uurwerk zit middels een scharnier bovenop het kompas, dat op zijn beurt weer met 2 drukkogels vast zit, zodat het met minimale inspanning het kompas te bereiken is. Dat overigens een vloeistof gevuld kompas is, en goed luchtdicht, want er zijn geen luchtbellen te zien.
De kast is bronskleurig, al vermoed ik niet, dat de gehele kast van brons is gemaakt. Aan de onderzijde is namelijk een beschadiging aan de kast, die een ander materiaal laat zien. Maar de kast laat zich wel poetsen alsof het brons is. Het slaat wel bruin/zwart uit, wat het een aparte look geeft.

Ik heb de kast flink opgepoetst, waardoor de zwarte oxidatielaag grotendeels verdwenen is. Toen ik het horloge kreeg, was natuurlijk de batterij leeg. Een nieuw batterijtje en het uurwerk kwam meteen tot leven. Het kompas werkt prima, geeft prima het noorden aan. Al moet je daarvoor het horloge wel goed horizontaal voor houden, maar dat mag de pret niet drukken. De lumen werken ook nog prima, zelfs na 18 jaar (het horloge is in 2002 gemaakt).

Ik heb er een rallybandje op gezet, wat prima bij de stoere looks van deze fieldwatch past. Het draagt zich prima, zeker op mijn polsen niet te groot. Een leuke aanwinst voor (inmiddels flink gegroeide) collectie.

16 likes

Grappig met dat kompas.
Leuke aanwinst. :+1:

Cool horloge :ok_hand:t2::smiley:

Gaaf! Veel plezier ermee :slight_smile:

Top klok!
Lang geleden zelf ooit een vrijwel zelfde Festina horloge/compas in staal gelekkerbekt bij een juwelier, toen niet gekocht en nu ‘onvindbaar’ :relieved:
Veel plezier er mee :+1::+1:

Vandaag is er een lekker fris bandje voor dit horloge gekomen. Een zwart/rode leren rally-band, die het horloge nu een lekker sportief uiterlijk geeft. En daarnaast is dit bandje ongelofelijk soepel en draagt daardoor ook lekker.