Vandaag vers binnengekregen, een Alpina Alpiner Automatic op stalen band. Ik heb hem direct even op leer gezet, want ik heb geen idee hoe ik de stalen band moet verstellen.
Wie kan me vertellen hoe ik deze onder handen moet nemen?
Vandaag vers binnengekregen, een Alpina Alpiner Automatic op stalen band. Ik heb hem direct even op leer gezet, want ik heb geen idee hoe ik de stalen band moet verstellen.
Wie kan me vertellen hoe ik deze onder handen moet nemen?
De schakels met gaatjes hebben pinnetjes die je er uit kunt drukken waardoor de schakel los komt. Zo kun je ze dus op maat maken. Wel evenredig doen aan weerszijden van de vouwsluiting, anders is het geen gezicht.
Ik zou het even laten doen bij een horlogemaker.
Scheelt een hoop geëtter, gevloek en krassen.
Soms doen ze dat zelfs gratis.
Grt.
Heb wel geprobeerd om ze er uit te duwen, maar daar zat met de hand met een watchtool weinig beweging in.
Dan is het tijd voor professionele hulp. Zonde om iets te beschadigen.
Gefeliciteerd !!! Ik zit met smart op mijn Alpina te wachten.
Druk je de pinnetjes wel de goede kant op, staat aangegeven met een pijltje op de band.
Thx. Welke?
Er staan geen pijltjes op de band, anders had ik wel wat harder durven drukken. Niemand ervaring?
Sorry, dat dacht ik omdat ik nog geen stalen band tegen gekomen ben zonder pijltjes maar ik heb dan ook geen 10tallen horloges gehad.
En ik alleen maar staal met schroeven
Dat maakt het een stuk lastiger. Ik kon zo snel ook op het “web” niks vinden.
Misschien een verschil in de pennen aan de ene en andere kant? (holletje/bolletje)
Elf.
Mijn beste,
Mooie aanwinst hoor!!
Ik wens je er veel plezier mee.
Succes met het op maat maken van de band!!
En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.
Orologio Signaturis Temporis.
Dat had ik met een grovana horloge met stalen band , stonden ook geen pijltjes op .
Die pennen zitten veel vaster ben toen naar horlogemaker gegaan en die hadden een flinke tik nodig
om los te komen .
Ga even naar horlogemaker .
OK, dank voor het advies, dat ga ik doen
Kl*te-systeem met die pinnetjes, ik zou er ook mijn broek niet aan scheuren, zou te jammer zijn om die mooie band te bekrassen. Hopelijk snel op maat gemaakt bij een vakman
Met dit goedkoop chinees tooltje krijg ik 9 op de 10 pinnetjes er wel uit doordat je wat meer kracht kan zetten, maar je moet het natuurlijk liggen hebben:
Mooie klok! moet eerlijk zeggen dat ik hem ook mooier vind dragen op leer.
Dat tooltje is bij mij kapot gegaan door een Seiko band. Verschrikkelijk om een seiko band op maat te maken met dat systeem van pinnetjes en ringetjes.
Dat zijn dan die zgn ‘pin and collar’ toestanden. Daarvoor is dit tooltje niet erg geschikt.
Dan moet je al naar zoiets gaan, kost wel wat, 70 € of zoiets naar ik me herinner:
Heb uiteindelijk met een hamer en ander tooltje gedaan, maar dat was ook lastig genoeg. €70 vind ik best veel geld voor zo’n tool.
Ik heb het ook niet aangeschaft omdat ik het te duur vond en maar 1 horloge in bezit heb met dit pin and collar-systeem.