NA: Altijd op tijd?

Soms wil je precies weten hoe laat het is, en daarom was ik op zoek naar een horloge dat me dat kon laten zien. Eén van die mooie GPS-gestuurde horloges zou dat natuurlijk perfect kunnen doen, en dan ook nog overal ter wereld. Maar die vallen nog een beetje buiten mijn begroting, dus moest het maar een radio-gestuurd klokje worden, die tegenwoordig toch ook op redelijk wat plaatsen in de bewoonde wereld de tijd van een atoomklok kunnen oppikken en zo toch voor een zeer nauwkeurige tijdwaarneming kunnen zorgen.
Er zijn verschillende merken die daarvoor in aanmerking komen. Citizen is er daar één van en omdat ik daar toch al een paar klokjes van heb, moest het er maar één van dat merk worden. Echter liever niet één van de “anonieme” uitvoeringen, maar een wat “sprekender” exemplaar,
Uiteindelijk viel mijn oog op een Promaster CB5860-43A, een limited edtion, gewijd aan het stuntteam van de Japanse Luchtmacht, de Blue Impulse. Ook in dat vak is exacte timing (letterlijk) van levensbelang, dus dat sprak mij wel aan.

Helaas bleek zo’n uitvoering niet in Nederland verkrijgbaar te zijn, dus moest ik hem (via Chrono24) in Japan bestellen, waar er nog enkele te koop waren. Na wat onderhandelen met de leverancier uiteindelijk, samen met de verzendkosten, invoerrechten, BTW en inklaringskosten niet duurder dan een “anonieme” uitvoering van hetzelfde type bij een Nederlandse leverancier. Afgelopen vrijdag bracht FedEx hem aan huis en ben ik begonnen de “bediening” in de vingers te krijgen.
Hieronder een paar plaatjes:

De synchronisatie met de Duitse langegolfzender ging voorspoedig. Nu maar eens controleren of het ook in de VS en Japan zo goed lukt :earth_americas: :earth_asia: :sunglasses:

50 likes

Wow superleuk horloge, idd iets specialer dan de meeste citizens. Veel plezier ervan!

Whoooow, wat een toffe uitvoering :+1:

geniet ervan maar wel beetje drukke plaat :wink:

Wat een kleurrijk horloge :sunglasses:
Bijzonder zo rechtstreeks uit Japan, veel plezier ermee :+1:

Wat een prachtding! Hij is vast erg groot, anders zou ik hem ook wel willen hebben. Gefeliciteerd in ieder geval.

Tof ding hoor! Geniet ervan!

Een echte klatser zo te zien.

Is dat blasted staal?

Gefeliciteerd met de aanwinst :+1:

Toffe Citizen! Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

Gefeliciteerd met deze bijzondere NA

Stoer en gaaf horloge! Gefeliciteerd!

Ik vind 'm heel mooi, alleen is dit horloge voor piloten van een luchtmacht bedoelt.
Qua leesbaarheid wellicht wat druk?

Ik heb de non limited jarenlang gehad en ze zijn prima afleesbaar dankzij goede lume en contrastrijke wijzers.

Gefeliciteerd man, deze hebben als ik het me uit het hoofd herinner ook nog ar coated saffier, het zijn echte tanks van horloges. Veel plezier er mee.

Gefeliciteerd, zie je niet elke dag

tja, Citizen, daar kan toch niets mis mee gaan,
een geweldig en succesvol horloge,
ben er zelf ook grote fan van
draag hem met plezier.

Mooie zomerse verschijning, en lekker anders, veel plezier ermee

Het is volgens de beschrijving van (roestvrij) staal en het is gematteerd, wat ik ook wel apart vond aan het uiterlijk van het horloge. Of dat “blasted” heet (gezandstraald?) weet ik niet…
Je zou ook kunnen verwachten dat het aluminium is, omdat staal de te ontvangen radiosignalen zou afschermen, maar de case is magnetisch dus dat is het ook niet.

1 like

Het heeft inderdaad ar coated saffierglas, en natuurlijk ook ecodrive. Nooit meer batterijtjes verwisselen; ik heb 5 jaar geleden een andere (simpeler) Citizen ecodrive gekocht en die tikt nog steeds lustig door, terwijl die toch niet eens vaak in direct zonlicht komt. Gewoon op daglicht laadt die zich prima op.

Congrats, mooie aanwinst.