Goedemorgen,
Vandaag was ik even kort op de militariabeurs in ‘t Harde. Heel veel groen spul, maar tot mijn verrassing ook hier en daar wat horloges. Mijn oog viel op een vintage Ancre automaat met 17 jewels. Zo te zien in redelijk nette staat. Glas heeft krassen en scheurtjes, maar verder lijkt hij ongepolijst. Bezel draait en uurwerkje loopt.
Voor € 25,- kunnen overnemen van alleraardigste verkoper. Misschien teveel betaald maar ik vind het een leuk horloge.
Het openen van de deksel lukt niet, dus ik weet niet welk uurwerk er in zit.
Ik wil het horloge graag reviseren en laten voorzien van een nieuw glas. Wat denken jullie?
Zit nog netjes in de chroom.
Gok Frans uurwerk FE 140 of Lorsa.
Glaasje is niet zo spannend en dan is het weer een leuke diver met watervrees.
Volgens mij ook aardig netjes. Dankjewel voor de info. Zal eens rondvragen wie dit horloge even wil reviseren.
Weet iemand trouwens iets over jaartal van dit horloge?
Leuk ding. Gezien de stijl mid jaren 70?
Vermoed penanker, is het een handopwinder? Alsof je een sluisdeur open draait?
Dan penanker!
Ja, ik denk van wel. Als de caseback open is hoop ik meer te weten. Wellicht aan de hand van uurwerk is er een jaartal vast te stellen.
Hij draaide vrij soepel en begon direct te lopen. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat voor uurwerk erin zit.
Dit zal zo ongeveer wel kloppen.
Ancre 17 rubis FE233
Ai-zegt ![]()
Dit is het mechanische uurwerk van een vintage polshorloge, specifiek een Frans handopwindbaar uurwerk van het type Cupillard 233 (later bekend als de France Ébauches FE 233
Nee hoor, een FE 233 heeft een kleine secondewijzer op 6 uur.
Thanks! Ik ben benieuwd hoe het er onder de motorkap uitziet ![]()
Leuk klokje…zou 'm zelf ook meegenomen hebben
dus…

Zou zomaar eens een druk en geen draai deksel kunnen zijn. Leuk ding trouwens!
De ScubaDude op het deksel is cool
Aha, zou zo maar kunnen inderdaad. Ik laat tzt wel weten als het spul open is. Ben zelf ook nieuwsgierig ![]()
Tof.
Welnee man ![]()
Nee dit is een schroefdeksel.
Is helaas geen automaat.
17 steens en dan automaat, die combinatie is niet goed.
Is gewoon een handopwinder.
Waarschijnlijk FE uurwerk.
Beste is te openen met speciale sleutel welke goed in de uitsparingen van de achterdeksel past.
Veel plezier met de aanwinst.
Groet
Jan.
Dankjewel voor de informatie Jan ![]()
Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben.