NA: Ardath

Ongeveer een week geleden zag ik op Tradera een leuk horloge staan, niet lang getwijfeld, want het horloge sprak me echt aan. Natuurlijk heeft het een hoop sleet en patina, maar dat geeft het horloge ook wat charme.

Vandaag kwam het hier aan. Zoals in de advertentie zou het horloge lopen, en dat deed het ook. Maar het liep niet heel erg goed. Dus het horloge open gemaakt, en het uurwerkje bekeken. Op de achterkant stond geen inscriptie, maar ik had al meteen gezien, dat het nogal smerig was. Toch moet het in de afgelopen tijd nog eens onderhoud hebben gehad, want er zat zowaar nog olie op de tappen! Er zit een AS 1158 zonder schokbeveiliging. Volgens Ranfft zou het van 1950 moeten zijn. Ik denk, dat het net iets eerder is, gezien de inscripties op het binnendeksel, van 1951 en 1953. Op zich zou het logische zijn, dat je na 2 jaar het horloge laat onderhouden. En dat is doorgezet tot minstens 1960, want dat is de laatste inscriptie…

Toch maar alles in de Elma gedaan, en dat loonde zich wel. Het horloge loopt nu weer netjes, alleen moet het weer opnieuw, omdat ik er nog een nieuwe veer in wil zetten. En ook het glaasje zit wat los, dat is eigenlijk een maat te klein… Maar dat vind ik niet erg, heb ik volgende week weer wat te doen.
En er is nog meer werk. De kast behoeft ook nog wat werk, want het was een fixed lug kast, maar ze hebben 1 lug door een springbar vervangen. Tja, dat hoort dan niet zo te zijn, dus ik overweeg de kast opnieuw te laten vergulden en voordien de reparaties aan de kast te doen. Want daar zitten ook nog wat sleetplekken op.

Maar dan toch nu eerst plaatjes bij de praatjes.
Ik vind het design echt heel erg mooi. Eerst dacht ik, dat de blinkende indexring op de wijzerplaat zilver was, maar dit is goud! Dat geeft het horloge dan nog meer uitstraling. De cijfers op de wijzerplaat zijn met dikke inkt gedrukt, je kunt ze echt voelen, maar voelen toch glad aan. De wijzers lijken me niet geheel origineel, maar passen er erg goed bij, Alleen de secondewijzer lijkt me dan weer wel origineel.



31 likes

Mijn beste,

Chapeau!!
Goed gedaan hoor!!
Inderdaad een bijzonder fraaie wijzerplaat.
Draag hem in met gepaste trots.:four_leaf_clover:

Overigens, ik had geen weet van het horlogemerk Ardath.

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Fraai dat :smirk:

Bij het lezen van de naam moest ik gelijk hieraan denken.


Leuke aanwinst :+1:

2 likes

Proficiat met deze aanwinst ,mooi om te lezen dat dit horloge werkelijk een super behandeling krijgt zodat ie in volle glorie zijn “carrière “ kan vervolgen :ok_hand:

Mooi design! Gefeliciteerd!

Heel mooi! De plaat doet mij een beetje aan mijn omega denken

2 likes

Puik werk!

Inderdaad, die lijkt er wel heel erg op! Alleen zijn jouw cijfers zwart met goud en de mijne zwart.
Zelfde wijzerplaat producent?

1 like