Beste forumleden, graag wil ik mijn NA met jullie delen. Het gaat hierbij om een Seiko die naar verschillende namen luistert; “Baby Marinemaster” en “Marinemaster 200” maar de officiële aanduiding is de Seiko SBDC063 (klinkt ineens een stuk minder sexy ).
Het begon toen ik een hele tijd geleden de Marinemaster 300 zag. Echter, is dit horloge erg groot en “lomp” IMHO. Dit, samen met het forse prijskaartje zorgde ervoor dat dit niet het horloge voor mij was.
Tot er op Basel 2018 een kleinere versie geïntroduceerd werd in twee varianten te weten; de SBDC061 met een zwarte bezel en een stalen band ofwel de SBDC063 met een blauwe bezel en een siliconen band. Beide modellen zouden voor de Japanse markt zijn. Later zouden, onder andere type-aanduiding, modellen voor de internationale markt komen.
Bij de Seiko Boutique in Onze hoofdstad liet men de laatstgenoemde passen en vertelde erbij dat het ging om de “Baby Turtle”?? Kom op Seiko Boutique, ken je producten! Verder wel erg vriendelijk geholpen. Ik was meteen verliefd op de buitengewone blauwe kleur die in elke licht-omstandigheid een andere kleur laat zien. Dit in combinatie met het feit dat het formaat goed te doen is in vergelijking met zijn grotere broer, zorgde ervoor dat het erg begeerlijk werd.
Tot mijn grote vreugd, zag ik hier op het forum dat forumlid @Krabong het horloge aanbood. Volledig nieuw en met hem kwam ik snel tot een akkoordje. Aangezien wij op het punt stonden naar Milaan te vertrekken, keek ik vrouwlief eens even aan met zogenoemde puppy-ogen waarop wij naar het mooie Limburg zijn afgereisd. Roel ontving ons zeer gastvrij en had daar mijn Baby Marinemaster liggen. Ik wist meteen weer waarom ik hier zo verliefd op was geworden. Na de formaliteiten hebben we nog even zitten praten over al het moois dat Roel in zijn bezit heeft waarna wij weer zijn vertrokken.
Nu, in Italië heb ik de tijd om de Seiko goed te bekijken, foto’s te maken en deze NA te schrijven.
Allereerst ben ik erg onder de indruk van de kast die sterk lijkt op die van zijn grotere broertje. De zijkant van de kast heeft over de hele lengte een “vouw” en is volledig gepolijst. De bovenkant van de lugs zijn in een ronde vorm geborsteld. Er zijn geen crown-guards omdat dit refereert naar het origineel de kroon is om deze zelfde reden dan ook niet gesigneerd. De bezel heeft een subtiele “munt-rand” afwerking en de inleg is van de wonderschone lichtblauwe kleur.
En dan schakelen we nu over naar de wijzerplaat . Deze is mat zwart en de uurmarkeringen zijn omringd met gepolijst staal. Ook onder een loep ziet het er allemaal erg netjes uit. Geen GS kwaliteit maar toch! De markeringen zijn netjes gevuld met lume. En als we het dan toch over de lume hebben… mijn god wat een kanon aan licht is deze klok in het duister! Ik werd zelfs gebeld door het ISS of ik ze niet zo wilde verblinden met mijn Seiko
. Het glas betreft saffierglas en het staal heeft een “diashield coating” dit zou moeten zorgen voor 3 maal betere krasbestendigheid ten opzichte van het staal.
De band betreft een siliconen band met erg groot hang- en sluitwerk. De gesp is dezelfde als op de Marinemaster 300 maar iets te lomp naar mijn smaak. De band is verder erg soepel en dik. Als ik thuis ben gaat het horloge op een nato en ik ben reeds met Roel in conclaaf over de stalen band.
Echter kleeft aan als dit moois wel een nadeel en dat is dat ik een “one in one out policy” hanteer. Dit betekend dat de aanschaf van deze MM200 een offer vergt in de vorm van de verkoop van mijn SKX007j . Deze zal het nest dus binnenkort verlaten. Ik ben hiervoor al door forumlid @Twan op niet mis-te-verstane wijze op mijn vingers getikt maar beleid- is nu eenmaal beleid.
Al met al ben ik erg tevreden met deze aanschaf. Ik hoop dat ik dit enthousiasme heb kunnen overbrengen in dit stukje proza. Dank voor het lezen.
Mvg,
Sjors