Ik ben echt van de one piece collection, in mijn geval een prachtige Longines HydroConquest. Ben er erg netjes en zuinig mee en draag hem niet graag buiten tijdens hete zomerdagen.
Ik zat al een tijdje te overwegen om een basic horloge voor de zomer te kopen. Een automaat zou mooi zijn, maar waarom niet gewoon helemaal naar de ultieme basic? De pure essentie waar het bij een horloge als gebruiksvoorwerp om gaat: de tijd weergeven.
Als kind begon mijn passie voor horloges met zo’n een: de befaamde Casio F-91W-1. Van dit horloge genoot ik net zo veel als van de duurdere Zwitserse horloges die ik later droeg. Eén ding was zeker: het moest en zou een Casio worden. Na wat speurwerk op internet is het uiteindelijk de MQ-24-7BLLEG geworden. Snel naar de Lucardi gegaan en het laatste model op voorraad gekocht.
Een meer basic horloge dan dit vind je niet zo snel. De wijzerplaat, de wijzers, de kast en de band, alles is minimaal. Er zit zelfs geen datum op. En tóch vind ik hem niet saai. Sterker nog, ik vind 'm gewoon cool. Met een horloge als deze om de pols besef je dat een horloge helemaal niet duur of exclusief hoeft te zijn om ervan te genieten. De horlogewereld is er een van een hoop bladiebla, irrationaliteit en een hoop marketing. En toch vinden we dat allemaal leuk, dat is zo mooi aan de hobby. Maar wat is het fijn om even helemaal back tot basic te gaan.
De band (van hars) is goed verstelbaar, wat erg handig is in de zomer. En als ik deze ergens tegenaan stoot of er komt een krasje op het glas? So be it.
Ik ben serieus heel blij met dit ding.