1,5 week geleden in huize SAT ging de telefoon …………….
AP sales associate: “hallo, goedemiddag SAT, alles goed met je”?
SAT: “goedemiddag AP sales associate, zeker goed, met jou ook”?
AP sales associate: “ja met mij gaat het ook goed, ik belde om je te feliciteren met je verjaardag”
SAT
ietwat verbaasd: “dank je wel, wat attent”!
AP sales associate: “we willen jou blij maken op je verjaardag en hebben voor jou eventueel de Audemars Piguet die je op je wenslijst hebt staan, indien je er interesse in hebt uiteraard”
SAT: stilte…….”ehh…… jazeker, ik wil”
Later werd duidelijk dat ze dit precies op mijn verjaardag wilden doen. Tuurlijk, het is niet gratis, maar wat een leuke geste. Wat een topservice en vriendelijkheid van AP House Amsterdam.
Eind 2021 introduceerde Audemars Piguet de referentie 26238ST. Dit model zit in de huidige collectie en is grotendeels business as usual, gewoon supertof. Twee jaar geleden zag ik dit horloge voor het eerst, het was liefde op het eerst gezicht. Tijdens een trip met horloge vrienden van dit forum, zag ik dit horloge opnieuw in de AP boetiek in Genève (AP Only (Deel 2) - 2890 van SAT) en toen wist ik het zeker, dit horloge hoort bij mij.
Eén verschil ten opzichte van vorige modellen is de indeling van de chronograaf, de uren- en minuten zijn van plaats verwisseld. Dit is te danken aan het nieuwe AP kaliber 4404 dat erin zit, een flyback chronograaf met een gangreserve van 70 uur. Het uurwerk is zichtbaar door de saffieren caseback en is voorzien van een 22K roze gouden rotor.
Wat een sportief, luxueus robuust en beestachtig ding en doch zo sophisticated:
- Elke bandschakel van de heerlijke zware stalen band is magnifiek met de hand gesatineerd. De band is interchangeable, binnen een paar seconden heb je de stalen band van de kast verwijdert en kan je de kast voorzien van een (extra meegeleverde) rubberen band
,
- De wijzerplaat heeft een geguillocheerd Petite Tapisserie-motief,
- De kast wisselt af tussen satinering en polijsten,
- De prachtige uurwerkversieringen.
- De tot 100m waterbestendige chronograaf, door een extra grote pakking, die om zowel esthetische als functionele redenen tussen de ring en het midden van de kast is samengedrukt.
- De pushers voor de chronograaf en de kroon beschermd door een soort rubber dat ultrabestendig is tegen temperatuur, slijtage, stoom en gas.
Voor wie nu denkt, ja oké, het is duidelijk, ga dan door naar de plaatjes.
Liefhebbers en/of nerds en/of AP’ ïsten klik op de samenvatting hieronder
Samenvatting
Het horloge is ontworpen door Emmanuel Gueit. Het allereerste horloge in de serie werd in 1993 gelanceerd
De teams van Le Brassus werden door de toenmalige verantwoordelijke gevraagd om een ‘toonaangevend stuk voor de jaren negentig’ te creëren. Een stuk geïnspireerd op motorboten die de merknaam “Cigarette” droegen en die deelnamen aan offshore-races die allemaal razend populair waren, waarvan een aantal werd gesponsord door Audemars Piguet.
Het project werd toevertrouwd aan Emmanuel Gueit, een ontwerper die net bij het bedrijf kwam werken. De eerste tekeningen dateren uit april 1989 en vertoonden al de belangrijkste kenmerken van het toekomstige horloge: een extra grote kast van 42 mm, een zeer dikke pakking, een met rubber beklede kroon, een stalen band met afgeronde schakels uitgerust met een chronograaf en daarmee ook de eerste Royal Oak met een sportief georiënteerde complicatie.
Voor de aandrijving werd gekozen voor een beproefd mechanisme: kaliber 2126 van Jaeger-LeCoultre. Vanwege de complexiteit vergde de ontwikkeling van de kast veel tijd, waardoor de lancering van 1992 naar 1993 werd uitgesteld. Naast de uitzonderlijke afwerking was het een van de allereerste chronografen die waterbestendig was tot 100 meter. Het horloge werd voorzichtig onthuld op de beurs van Basel in 1993 en veroorzaakte een schokgolf.
Men sprak van een faux pas of heiligschennis, het werd ‘beleefd’ ‘het Beest’ genoemd, alleen de jongere generatie was enthousiast over dit luxe horloge , dat ze een cool, jong, onbeschaamd model beschouwden waar ze zich mee konden identificeren. De verkoop kwam traag op gang en het was de Italiaanse markt die het model als eerste adopteerde, gevolgd door Zwitserland, Duitsland en de VS.
Voor geïnteresseerden over de geboorte van Audemars Piguet Rayal Oak Offshore zie ook AP Chronicles: birth of the offshore - Audemars Piguet Chronicles
Audemars Piguet heeft de afgelopen 30 jaar veel verschillende Royal Oak Offshore modellen gecreëerd:
- 37 mm damesversies: Royal Oak Offshore - 26231OR.ZZ.A085CA.01 - Audemars Piguet
- 42 mm niet-chronograaf duikers: Royal Oak Offshore - 15720ST.OO.A052CA.01 - Audemars Piguet
- 43 mm time en date only: Royal Oak Offshore - 15605SK.OO.A350CA.01 - Audemars Piguet
- 43 mm tourbillion chronografen: Royal Oak Offshore - 26622CE.OO.D002CA.01 - Audemars Piguet
- 44 mm grande complications: Royal Oak Offshore - 26582CE.OO.A002CA.01 - Audemars Piguet
In diverse maten, edelmetalen en ceramische versies te verkrijgen.
Maar er is maar één origineel
En dat is
“The Beast”.