Dit soort marktplaats aanwinsten vind ik meestal het leukste. Ik zag wel veel potentie bij het horloge, ook nog met de originele coffinlink band er op. Dit is een 4006-6031, een van de latere modellen, hij komt uit 1975. Foto van de verkoper:
Zoals op de foto te zien is was er wel wat werk nodig. Het glaasje was nogal gekrast, de bovenste endlink sluit niet goed aan en hij is aardig vies. Vanmorgen heb ik hem ontvangen en ben ik aan de slag gegaan. Het vuil zat gewoon een centimeter dik aangekoekt aan de onderkant, die foto’s zal ik jullie besparen. Ook onder bezel zat een hoop meuk, daar krijgt het glaasje dan zo’n bruine rand van. Na het ergste vuil verwijderd te hebben ziet het er al beter uit:
Het polijsten van het glaasje is verder niet moeilijk of bijzonder, gewoon vrij simpel en saai werk. Maar het resultaat is wel altijd erg de moeite waard.
De endlink weer netjes krijgen was een stuk lastiger, die was namelijk verbogen. Hij is nog steeds niet helemaal 100% goed maar wel een stuk beter dan eerst. Die oude rammelbanden sluiten uberhaupt vaak wat minder goed aan dan tegenwoordig en er is vaak veel meer speling.
In het horloge tikt een 4006 uurwerk. Het uurwerk is ontworpen in de mid 60s wat betekend dat hij nog rustig op 19.800 bpm tikt. De vroegere modellen hadden ook geheel in 60s stijl een vrij hoog jewel count van 27. Later werd vanwege kosten vermindering gekozen voor 17 jewels.
Het is meer een Buzz-Matic dan Bell-Matic. Dit is nu mn 3e Bell maar de eerste keer dat ik het alarm hoorde was wel erg tegenvallend
Ik zou graag nog een leuk verhaaltje vertellen met info over de Bell-Matics. Maar eigenlijk is er niet heel veel spannends te vertellen . Het waren destijds vrij gewone en niet al te dure horloges. Er zijn er volgens mij ook aardig wat van verkocht in de 10 jaar dat ze geproduceerd zijn.
Het zijn erg leuke horloges en door hun vrij forse formaat ook goed draagbaar.
Ik heb ook zo eentje, de mjine is van april 1974. Het alarm geluid is niet zo fors als van bijv een Poljot, maar ik zie het meer als een leuke complicatie dan dat het echt bruikbaar is.
Leuke klok, altijd mooi om te zien hoe een dial “opleeft” wanneer je het glaasje polijst!
Zo te zien plexi, mocht het hardlex glas zijn dan hoor ik graag van jou hoe je dat flikt…
Mooie vondst! Volgens mij waren ze juist vrij duur, stukken duurder dan een 6105 duiker in ieder geval.
Ik heb ooit een onderwerp daarover gelezen op thewatchsite.com
De 6139s, 6105s en Bell-Matics waren allemaal ongeveer even duur als ik in de catalogi kijk. Ongeveer 100$/18.000 yen. De 27 jewel belles waren wel wat duurder natuurlijk dan de 17 jewel varianten.
Fantastisch mooi eigenlijk.
Dat ie geluid maakt wist ik niet, al doet de naam daar wel naar hinten natuurlijk.
Je zegt dat het geluid tegen valt, maar ik wed dat je er best wakker van wordt
Dit is wel qua geluid de beste Bell die ik gehad heb. Ik had het alarm ook maar volgens mij half opgewonden dus normaal duurt het alarm nog een stuk langer. Ik slaap meestal niet zo diep dus ik zou er wel wakker van worden
Dat is een staande Engelse klok uit begin 19e eeuw volgens mij. Hij tikt aardig hard inderdaad. Maar die klok is niet van mij.
Wat mij betrefd zeker niet. Ik vond hem IRL ook wat tegenvallen. Zeker aan de prijzen waarvoor ze tegenwoordig gaan is het een van de, zo niet de, meest overpriced Seiko.