NA: Birthyear watch

Intro
Waar die aantrekkingskracht precies vandaag komt weet ik niet, maar veel mensen willen graag een horloge uit hun geboortejaar. Toen ik op zoek was naar mijn DateJust heb ik even (tevergeefs) gezocht naar een strak exemplaar uit mijn geboortejaar. Uiteindelijk geopteerd voor een recenter model.

De wens naar een uurwerk uit mijn geboortejaar bleef. Van veel fabrikanten is er weinig documentatie over serie-nummers, dus indien er geen originele papieren zijn is het vaak moeilijk om een exact jaar te weten.

In mijn verzameling heb ik enkele “regels”

  1. Het uurwerk moet mij echt aanspreken
  2. Één horloge per merk
  3. Een zo divers mogelijke collectie
  4. Als er een verhaal aan zit, is dat een grote plus

Tot zover de inleiding… enkele weken/maanden geleden was ik me aan het verdiepen in “the dirty dozen” horloges. Neen, deze zijn niet uit mijn geboortejaar :wink: maar zo is de interesse naar een (echt) militair (field) horloge wel ontstaan. Tijdens die talloze uren artikels lezen, youtube kijken en ebay afschuimen… kwam ik plots op de CWC horloges.

Je kan er veel over vinden online, maar toch even een beknopte Geschiedenis

Founded in 1972 by Mr. Ray Mellor, who was contracts director at Hamilton watch company, until he branched out on his own due to the lack of enthusiasm to continue contract sales at Hamilton.
He successfully won many contracts to supply the UK M.O.D. with watches to all branches of the armed forces and foreign military contracts, and quickly established Cabot Watch Company (CWC) as the foremost supplier of watches to the military, with many thousands of watches supplied.

Zo kwam ik uit op de CWC G10 horloges, specs:

  • Field watch conform M.O.D. specificaties
  • Water Resistant (5ATM)
  • 38mm (inclusief kroon)
  • Swiss made quartz (ESA 536.121, later ETA/ESA 955.114)
  • Plexi crystal
  • Fixed Bars
  • Quick access battery hatch (hĂ©Ă©l cool)
  • Tritium Dial (mooi vintage geel)

Geproduceerd van 1980 tot 2008, ruim 200.000 van gemaakt. Echt zeldzaam kan je ze dus niet noemen, maar toch niet zo evident om eentje te vinden in goede staat uit een specifiek jaar. Voordeel is dat ze niet overdreven duur zijn en toch hun waarde goed behouden.

Interessant is ook de gravering op de caseback

  • militaire divisie (bij de mijne : 552 = Navy)
  • type nummer, serienummer en productiejaar
  • de M.O.D. pijl

Je kan het al raden, ik was helemaal verkocht aan dit horloge. Na enkele weken zoeken heb ik eentje kunnen kopen op Ebay. En is nu al enkele weken in mijn bezit. Tot zover de tekst, het is nu wat tijd voor wat prentjes!

De reden dat de NA even duurde, was dat ik wat passende militaire attributen in de foto wil (niet van mij trouwens).

35 likes

Goed verhaal, missie geslaagd!!!

:+1::+1:

1 like

Mooie aanwinst, van harte! Veel draagplezier. :ok_hand:

1 like

Nice. Tof verhaal, gave foto’s :muscle:

1 like

Bedankt voor de reacties!
Hier nog even om de pols!

Stoere aanwinst :+1:

1 like

Gefeliciteerd en veel plezier met de CWC!

1 like

Mooie foto’s Hij komt goed tot zijn recht met die rekwisieten erbij

1 like

Blijft mooi, zo’n CWC G10. Hij was bij mij ook een tijdje in beeld, er even uit geweest en met ingang van nu weer op de radar. In de kerstvakantie maar eens op zoek naar een mooi exemplaar.
Veel plezier met je birthyear watch!

1 like

Tof horloge! Die Spydie Para 2 mis ik toch nog iedere dag. Perfecte combo!

1 like

Leuk :+1: en gefeliciteerd !

1 like