Geloof dat het 2013 was dat Blancpain met de Bathyscaphe kwam. Zoals altijd waren de wensen groter dan het budget maar ik was op slag verliefd. Het strakke, teutonische design, de mooie gefacetteerde kast en het prachtige uurwerk. Wow! Maar aangezien er nog meer op mijn wishlist stond en het ook niet het goedkoopste horloge op mijn lijst was, bleef het bij een wishlist. Ooit zou ie komen.
Toen ik onlangs weer de ‘behoefte’ voelde voor iets nieuws, stond de Blancpain op nummer 1. Bij toeval kwam ik uit bij Michael Bosman van Watch-Site in Den Haag. Hij had een prachtige Bathyscaphe staan met een keramische kast. Afgelopen zaterdag de BP opgehaald en mijn Reverso 8-days achtergelaten. Oprecht een prachtig horloge maar ik ben wat meer van de duikers dan van de dress-watches.
Uit de zwarte omdoos kwam een gave Peli-case met daarin weer een kleine travelcase. Ideaal voor als je hem wilt meenemen of moet opbergen in de klus.
(Even stockfoto, heb de mijne al opgeborgen)
Toen de travelcase openging, sloeg mijn hart een klein beetje over. Op foto’s vond ik het al een prachtig horloge, maar in het echt komen alle details pas echt goed over. De satineerde kast, de 18k gouden rotor en prachtige diepzwarte wijzerplaat met 18k gouden opgelegde indexen maken het geheel af.
De kast meet 43,6mm (de stalen meet 43mm, ik weet niet waar het verschil in zit). Prachtig afgewerkt met en mooie strakke satering en mooie strakke facetten op de lugs. De kroon is flink maar zit niet in de weg. Door zijn maat houdt ie wel enorm fijn vast.
Het uurwerk is Blancpain Caliber 1315. Gemaakt voor de Blancpain Fifty Fathoms en daarna in de Bathyscaphe gekomen. Vooral de 120 uur gangreserve is echt heerlijk. Uurwerk loopt ook echt retestrak in alle posities. Hier te zien zonder rotor.
Hij is met 2 banden te leveren: een nato en een sailcloth band. Die van mij zit op een nato band met keramische keepers. Schijnt dat als je die nieuw wilt kopen, je ongeveer 1100 euro kwijt bent
Bandaanzet is een onwijs handige 23mm. Nog wel over nagedacht over de sailcloth band. Die is duur maar nog wel te doen (250 euro) maar de keramische gesp kost nog 450 euro extra (die is namelijk 20mm ipv huidige 23mm). Dat gaat mij toch net wat te ver. Laat denk ik wel bij ABP in Parijs een mooie band maken die niet tapert zodat ik de huidige gesp kan gebruiken.
Ik moet nog ff een keer echt goede foto’s maken, voor nu moeten jullie t hier maar mee doen. Ga ik ff verder genieten!