Zo langzamerhand begint mijn verzameling meer vorm te krijgen met een nieuwe aankoop. Dit keer geen Rolex, Panerai o.i.d. maar een Blancpain (ref: 5008B 1130 B52A), met haar eerbetoon (geen re-issue)aan de Barakuda, die voor het eerst uitkwam in 1953. Het was het eerste duikhorloge dat destijds uit kwam en door de Duitse marine werd gebruikt. (de naam staat niet voor de bekende baarsachtige roofvis (d.i barracuda) maar voor een Duits bedrijf dat duikspullen verkocht)
Voor diepgaande informatie is het mooi om te kijken op de Engelstalige site van Henrik Schwiening: Blog over de horloges van Blancpain Henrik reageerde ook heel snel en vriendelijk toen ik vragen stelde over dit en andere horloges van BP. (Hij bezit deze Barakuda, samen met mij en 498 andere gelukkigen, al zijn er internationaal nog een paar te krijgen.)
Deze limited edition vond ik via het web en ik liet mij door een forumlid informeren wat zijn ervaringen waren met deze Nederlandse verkoper/handelaar.(Dit moet geen verkooppraatje zijn, bij vragen pb me). Het forumlid kende hem persoonlijk en zo legde ik contact, waarbij ik snel het horloge bij hem op kantoor mocht bewonderen, dat in de collectie behoorde van een bekende Duitser, die dicht bij het vuur verkeert van het Zwitserse bedrijf. (Naam van Duitser is bij mij bekend)
Deze handelaar heeft een groot internationaal (klanten)netwerk en werkt mede vanuit Maastricht en kan hierdoor exclusieve horloges aanbieden.
In het kort wat specs en een paar mobiele foto’s. Ik ga binnenkort met een fototoestel aan de slag; voor mooiere foto’s adviseer ik de directe link van onze Duitse liefhebber, die het horloge van alle details perfect neerzet. https://blancpainblog.com/news/hands-on-with-the-fifty-fathoms-barakuda/
specs
Unidirectional sapphire bezel, lumed
Secure movement caliber 1151
Case: Steel, 40.3 mm
lugs between horns: 20 mm
waterproof: 30 atm
Dial: Black
Rubber strap, tropical
Sapphire back
Limited edition 500 pcs
Reference: 5008B 1130 B52A

Ps het valt me btw op dat in vergelijking met bijvoorbeeld Rolex, dit merk er veel aan doet om het horloge ook het cachet te geven wat het verdient. Geen simpele box, maar een koffer, een speciale horloge(reis)opbergetui, en handgeschreven papier met serienummer…tot nu toe een mooie aanwinst…ik zal proberen binnenkort wat betere foto’s te schieten…