Na: bloemetjes hemd, te korte shorts en een rode sportwagen.

Zeg bloemtjeshemden, te korte shorts en een Ferrari 308 GTS en velen denken automatisch aan de beroemdste snor uit de jaren 80 en de serie waarin Tom Selleck als prive detective Thomas Magnum met de hulp van zijn vrienden Theodore Calvin, Orville ‘Rick’ Wright en de stijve, Britse, voormalige officier Jonathan Quayle Higgins III vreemde zaken oplost.

Wie als horloge liefhebber Magnum P.I. hoort denk natuurlijk aan de Rolex GMT Master.

De serie is onder Rolex liefhebbers gekend om de GMT Master 16750 die TM van zijn vader erfde. Historisch gezien is dit natuurlijk een blunder in de serie want de 16750 kwam pas op de markt in 1980 terwijl TM dit horloge als 9 jarige erfde en dit dus een 6542 uit de jaren 50 zou moeten zijn.

4_1_e_full

Wat velen ontgaat is dat de Rolex GMT pas in beeld kwam in de 1ste episode van seizoen 4 (Home from the sea).

4_1_o_full

In de eerste 3 seizoenen had TM een ander horloge om de pols, namelijk een Chronosport Quartz.

Tom-Selleck-Chronosport_600x600

In de serie is het horloge ook niet helemaal historisch correct, in de eerste 3 seizoenen zien we soms flashbacks naar de Vietnam oorlog waar hij het horloge draagt, echter is de Chronosport Quartz pas uitgekomen 4 jaar nadat de Amerikaanse troepen het land hadden verlaten en 2 jaar na de chaotische vlucht van de laatste Amerikanen uit Saigon.

De originele Chronosport quartz kwam dus op de markt in 1977, in 1979-1980 werd deze omgedoopt naar sea quartz 30 en was verkrijgbaar tot eind jaren 80.

Fast forward naar 3 januari 2023, toen kwam er opeens een heruitgave van de sea quartz 30 op de markt door Momentum.

Heruitgave? Een kloon zal je bedoelen? Nee, want 1 van de oprichters van Momentum Watches was destijds eigenaar van het merk Chronosport en hij kwam op het idee om een exacte heruitgave van het origineel uit te brengen nadat de voorbije decennia enkelen een kopie hadden uitgebracht die net niet als het origineel waren. De pre-order van de eerste partij van horloge was binnen een mum van tijd uitverkocht, net als de 2de, 3de en 4de partij.

Ik was in begin januari en eind januari telkens net te laat om een pre-order te bestellen maar begin maart was het toch gelukt. Toch heb ik nog even geduld moeten hebben want de derde partij werd pas vanaf eind juni verzonden. Begin vorige week werd mijn geduld beloond toen er eindelijk een pakje werd afgeleverd.

Met daarin mijn exemplaar

Na snel even de band op maat te zetten en nog even wat foto’s werd deze direct om de pols geslingerd

Toch ontbrak er een gevoel en werd de metalen band vervangen door de mee bestelde tropic. Nu heeft het toch al meer het vintage gevoel.

Na een week de sea quartz te dragen kan ik zeggen dat het een heerlijk horloge is. In het begin was het, na jaren dragen van automaten, toch wel even wennen aan het tikken van de Ronda R507.

Hoewel de maat 42mm is draagt het horloge verrassend klein, dit komt zowel door de lug to lug van 46,5mm en de hoogte van 11,3mm maar ook door de grote chamfers waardoor de lugs en de zijkant van de kast kleiner lijken.

Ik ben dus zeer tevreden met deze retro uitvoering zoals deze werd gedragen in mijn favoriete serie uit mijn jeugd.

Bloemtjes hemd :x:, polo in jaren 80 stijl :white_check_mark:, te korte shorts :white_check_mark:, bootschoenen :white_check_mark:, snor :white_check_mark:, ok ik ben er klaar voor, ik spring in de 308 en ga even naar de La Mariana om een Old Düsseldorf te drinken onder een palmboom.

giphy (2)

202 likes

Leuk horloge met het verhaal erbij. Veel draagplezier! :+1:t2:

2 likes

Gaaf verhaal, ditto horloge! Gefeliciteerd :ok_hand:

3 likes

Gaaf horloge! Lekker man.

1 like

Hele mooie NA, geniet ervan :tumbler_glass:
En dank voor het verhaal en de geschiedenisles. Weer veel geleerd. :sunglasses::+1:t2:

1 like

Leuk verhaal :+1:t2: en gefeliciteerd met je NA.

1 like

Leuk verhaal, bij een mooi horloge. Gefeliciteerd :+1:

1 like

Prachtig verhaal icm de afbeeldingen. Fantastisch om te lezen!

1 like
Klik, ik zeg doen!

:joy:

… maar ûh, fraaie aanwinst. :star_struck:
Leuk ook om een beetje context bij het voor mij onbekende merk te hebben. Vind hem erg leuk, goed verhaal erbij. Geslaagd. Veel draagplezier!

3 likes

Mijn beste,

Proficiat!!
Een leuke aanwinst hoor!!
Ik wens je er een sportieve tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Tof opgeschreven verhaal. Magnum wie kent hem niet. Kende het verhaal achter de horloges niet, dus dank voor de les. Gefeliciteerd met deze gave NA. Proost :tumbler_glass:

1 like

Mooi horloge, was ookwel een fan van magnum,
Vind de nieuwe serie ook wel leuk met de vrouwelijke Higgins.
Veel plezier met je nieuwe Momentum, heel mooi op de nieuwe tropic!!:watch:

1 like

Dank je!!
Ook voor het jeugdsentiment :ok_hand:t3:🫣!

2 likes

Dank voor het verhaal, lekker om te lezen en heerlijk jeugdsentiment. :+1:t2:

Groeten
Rutger

ps
Mooi horloge ook!
:upside_down_face:

1 like

:rofl: had jouw reactie niet gelezen maar gelijke gedachten… :laughing:

Groeten
Rutger

Leuk verhaal met goed ‘veldwerk’ en natuurlijk een cool horloge :palm_tree::oncoming_automobile::helicopter:

1 like

Nice. Leuke quartz beater en dito NA.
Veel plezier ermee!

Rustig aan hè.

7 likes

image
:+1:

10 likes

Top aanwinst!:+1:

1 like

Lekkere vibes, mooi horloge. Veel plezier ermee!

1 like