Beste forumleden,
Vorig jaar (het klinkt lang geleden) in oktober had ik een beetje tijd (herstellende van een operatie) om wat rond te neuzen op het internet bij de reeds wel gekende online verkopers, waarvan er ook lid zijn op dit prachtige forum.
Ik was niet van plan om een ander horloge aan te schaffen want ik had het jaar ervoor nog maar een mooie Colt 44 automatic aangekocht naast mijn bestaande Superocean A17360 die ik het jaar ervoor bij Harry gekocht heb.
En om dan nog niet te spreken over de Seiko SARX035 die ook nog in de kast lag.
Deze laatste twee kregen eigenlijk gewoon geen draagtijd, de Colt 44 was ik al zodanig gewend en een stuk groter dan die twee waardoor ik ze niet meer wilde dragen.
Mijn voornemen was om de SO over een paar jaar aan mijn zoon te geven.
Ik was links en rechts wat mooie Breitlings tegengekomen maar eigenlijk vielen die behoorlijk buiten m’n budget en dan sta je vlug met de voetjes op de grond en zeg je; “wees blij met hetgeen je al hebt”.
Dat is zo’n zinnetje wat ik telkens in m’n oor gefluisterd kreeg, ik dacht telkens dat er een stemmetje in m’n hoofd zat maar ik kwam tot de conclusie dat het m’n vrouw was.
Ik kwam telkens terug op de website van Jaap @SuperC waar een prachtige Breitling Avenger II 43mm chrono van juni 2019 te koop stond met een Tungsten Grey wijzerplaat met cijfers en witte subdials.
Jeetje wat was dat toch wel een mooie bling bling.
Maar het bedrag wilde ik nu ook niet zo meteen daarvoor neerleggen, of ik moest eerst al bijvoorbeeld een andere verkopen om wat fondsen vrij te maken.
Maar dan denk je van wanneer raak je je eigen horloge kwijt en hoeveel kans bestaat er nog dat die Avenger nog aanwezig is.
Maar ik heb dan toch maar eens m’n stoute schoenen aangetrokken en Jaap een mail gestuurd met wat vragen over de Avenger.
En op de één of andere manier kwam ik te weten via Harry dat Jaap ook bereid is om horloges over te nemen voor een altijd zeer juiste prijs.
Toen ging bij mij natuurlijk een deur open waar een hoop gedachten achter zaten, met name om de Colt dan daarvoor in te ruilen.
Hierdoor zou de opleg een stuk aangenamer worden.
Na een hoop heen en weer whatsappen met Jaap, die zal wel op een gegeven moment gek geworden zijn van al m’n vragen en voorstellen, kwam ik tot de mogelijkheid om in plaats van mijn Colt 44 iets anders in te ruilen.
Dit gaf mij toch een geruster gevoel want laat ons eerlijk zijn, de Colt 44 met wings logo is toch een stuk aantrekkelijker dan het laatste Colt model.
Uiteraard met in het achterhoofd het idee om dan de Colt aan m’n zoon te geven, recenter model en toch iets mooier dan de SO, het is anders, jonger.
Enfin, begin november de afspraak vastgelegd met Jaap om naar Hilversum te rijden.
Ik had hem al gevraagd om de band al zo in te korten zoals de band op m’n Colt, wat maten en foto’s gestuurd zodat hij wist hoe en wat.
Ik kon het zo regelen dat ik rond 09u bij hem mocht aanbellen zodat ik lekker vroeg thuis kon vertrekken waardoor ik geen files rond Antwerpen had, als je daar vast zit…
Ik werd vriendelijk ontvangen, kreeg een kop koffie aangeboden en kon meteen het horloge passen en de bekijken, aanvoelen en de inruil moest natuurlijk ook geĂŻnspecteerd worden.
We zijn eigenlijk heel vlug tot een akkoord gekomen, ach ja dat was eigenlijk vooraf al geklonken hoor maar ja, het blijft toch altijd een verrassing bij de ontmoeting en je weet nooit als er iets niet goed zit.
Want dat was voor mij wel een groot vraagteken, zal die niet te zwaar zijn, hier in de buurt zat geen dealer die dergelijk model in de winkel had liggen, konden ze wel bestellen…
Nu, bij thuiskomst alles op m’n gemak kunnen bestuderen en genieten van mijn nieuwe aankoop.
Maar toen, helaas na de volgende dag tegen de avond merkte ik op dat het horloge al met bijna twee minuten vooruit liep dan toen jaap hem ingesteld had.
Ik dacht verrek, hebben we iets over het hoofd gezien met juist zetten?
Ik niets vermoedend de klok gelijk gezet met de site time.is horloge op het nachtkastje en gaan slapen.
De volgende ochtend de tijd gecontroleerd en die liep een seconde of zo vooruit maar dat kan met een mechanisch horloge.
Tegen de avond weer hetzelfde, hij was weer meer dan een minuut vooruit gegaan op de time.is site
Ik begon dit wel vreemd te vinden en heb toen de app WatchCheck gebruikt om wat metingen te doen.
Ook Jaap al ingelicht over dit geval en hij zei me dat dit vreemd was omdat hij het horloge met een meter getest had.
Jaap dacht aan magnetisme, misschien door een ipad of iets anders.
Je wilt niet weten wat ik toen allemaal heb gedaan om te kijken of het gemagnetiseerd was, zelfs met een kompas erbij en vergeleken met m’n Colt die wel correct loopt.
Op internet gezocht naar mogelijkheden om te demagnetiseren want ik had geen blauw kastje liggen, zoiets van China om te demagnetiseren.
Geprobeerd met een oude beeldbuis TV op zolder, horloge ertegen gehouden en aanzetten…
Uiteindelijk bij een plaatselijke juwelier geweest die wel zo’n toestel staan heeft maar met de uitdrukkelijke vraag hem niet open te maken, dus enkel met kast en al geprobeerd maar helaas, na een dag dragen telkens meer dan een minuut sneller.
Dat viel wel op, dat als hij gewoon ’s nachts op m’n nachtkastje lag de volgende dag de tijd wel nog correct liep. Dus enkel tijdens het dragen was hij ’s avonds vooruit gegaan.
Nog een paar keer met Jaap gesproken en die zat er ook verveeld mee, ik kon ook niet zomaar eventjes naar hem rijden om te laten controleren.
Ik heb toen op verzoek van Jaap de dichtstbijzijnde Breitling dealers eens gebeld en bij een paar bot gevangen die niet zo happig waren om het horloge in ontvangst te nemen, mits de kosten voor het opsturen naar Breitling te betalen, wellicht mede omdat het daar niet aangekocht was lijkt mij.
Er was er toch één, Nys juweliers in Kortrijk die zonder enige problemen en zonder enige kosten het horloge zou bekijken en doorsturen. Deze mensen hebben een eigen horlogemaker die aan Breitling mag werken maar omdat het horloge nog in garantie is moeten ze het volgens de nieuwe policy toch opsturen, vroeger mochten ze het zelf nog eerst doen met garantie gevallen.
Ik heb 12 november het horloge daar afgegeven en ze zouden het eerst proberen met demagnetisering omdat ik ook gevraagd had of het eerst daarmee zou kunnen lukken want met die feestdagen voor de deur zou het lang weg kunnen blijven.
Na een paar dagen kon ik het weer ophalen zonder enige kosten, service zeiden ze. Maar helaas nog steeds een afwijking van meer dan een minuut per dag.
Het horloge weer teruggebracht naar Kortrijk en ze zouden het meteen doorsturen naar Breitling.
Ik vroeg me ondertussen even af en aan de verkoopster bij Nys wat het zou kosten om de grijze wijzerplaat te vervangen door een zwarte. Tungsten grey is niet lelijk maar mijn voorkeur is altijd wel uitgegaan naar zwart, dat was ook zo voor de SO en de Colt en de Seiko, altijd zwarte gekocht.
Ze zei me terwijl hij dan toch bij Breitling is is dit wel de goedkoopste manier om het te laten doen, als je hem achteraf nogmaals laat opsturen betaal je weer een service + kostprijs wijzerplaat met het werk eraan verbonden.
Na 3,5 week mocht ik m’n horloge weer ophalen in Kortrijk, dat was toen 13 december.
Een mooie zwarte wijzerplaat en hersteld en oh wat is ie mooi zeg, veel strakker nog en die glanzende nummers en wings logo en subdials komen nog veel mooier tot z’n recht.
Echter na een dag dragen was er nog steeds geen verschil te merken met de juistheid. Het was toen zaterdagavond en op zondag winkels dicht dus lichtjes geërgerd wachten tot de maandag om de dealer te bellen. Gelukkig zijn zij open op maandag vanaf 10u.
Wat ze daar bij Breitling nog hebben gedaan ivm het te vlug lopen tijdens het dragen weet ik niet maar in ieder geval was het nog steeds niet opgelost.
Weer gesproken met Nys en gevraagd wat te doen en met die kerstvakantie voor de deur waarbij Breitling ook twee weken dicht is, had ik een slecht voorgevoel.
Wat de juwelier toen gedaan heeft geloof je nooit, ze zijn naar mijn werk komen rijden om het horloge te komen ophalen zodat ze het nog meteen konden opsturen naar Breitling.
De mensen van Breitling Service België hadden me namelijk beloofd dat als ik het horloge nog meteen bij Nys zou kunnen brengen, ze er ook meteen naar zouden kijken zodat ik het terug zou hebben op 20 december, de laatste dag dat Breitling werkte want dan waren ze inderdaad twee weken gesloten.
Ze hebben in die week tijd dan het “anker” vervangen wisten ze me te vertellen per mail en het horloge weer getest en goed bevonden.
Nou, daar ging ik weer, 45km heen en 45km terug naar Kortrijk en ik was uiteraard blij dat de dealer zoveel energie gestopt had om dit voor mij op tijd terug te krijgen.
Fier als een pauw weer naar huis, net vóór de Kerstdagen dan toch een goed lopend klokje om de pols.
Ja, dat had je gehoopt zeker?
Nu liep het horloge geen dikke minuut voor maar wel nog een 20-tal seconden per dag en weer enkel en alleen maar als ik het horloge om had.
Dat is toch zo gek zeg, ik begon gewoon ook te twijfelen aan mezelf, ben ik nu echt zo paranoïde of kunnen ze bij Breitling hun werk niet goed doen? En nog steeds heeft het mij geen Euro gekost maar ja, daar heb je dan niet veel aan hè, je koopt een prachtig horloge maar het werkt niet goed.
Ik ben toen toch wel even door het lint gegaan en even met onze lieve Heer gesproken, ik hoop dat je mij dat niet kwalijk neemt maar dit was er echt over. Twee keer bij Breitling geweest en niet hersteld en dat voor een garantiegeval.
De reden dat ik ook zo ontgoocheld was, Breitling twee weken gesloten dus wachten tot na nieuwjaar om hem weer naar Kortrijk te brengen en dan? Wat gingen ze er dan mee doen of proberen?
Ik heb toen weer rechtstreeks naar Breitling gebeld en gemaild met de nadrukkelijke vraag dat ze nu het volledige mechanisme moesten vervangen, dit kon toch niet dat ik nu na die paar keer nog steeds geen goed lopend horloge terug zou krijgen?
Tegelijkertijd heb ik ook deze email naar Zwitserland gestuurd want die verwezen mij ook altijd door naar Service Center België waar ik al ondertussen rechtstreeks contact mee had, de dealer hoefde zich daarmee niet bezig te houden, dat deed ik zelf wel. Je kent dat, zij moeten dan mailen en je moet dan wachten tot zij weer antwoord kregen en ze kunnen daar ook niet de hele tijd mee bezig zijn.
Zwitserland zei me dat ze het zouden doorsturen naar hun hoofdkwartier maar dat ik ondertussen toch geduldig moest wachten op de herstellingsperiode en dat ze het vervelend vonden wat er gaande was.
Ik heb het horloge dan op 3 januari weer naar Kortrijk gebracht, die mensen kenden me al redelijk en zeiden ook dat ze niet begrepen wat er eigenlijk allemaal nog moet gebeuren.
Zij waren nu ook van mening dat men bij de tweede keer al het mechanisme hadden moeten vernieuwen.
De contactpersoon bij Breitling zei me dat van zodra ze het horloge zouden binnen krijgen ze mij zouden opbellen wat er gaat gebeuren en ja hoor gelukkig kreeg ik nu na twee dagen ongeduldig te wachten op hun telefoontje te horen dat ze het volledige caliber/mechanisme zouden vernieuwen.
Breitling belde me de woensdag op om te zeggen dat ze het horloge weer naar Nys zouden terugsturen en donderdag belde de juwelier om te zeggen dat ie daar klaar lag, ik ben hem vrijdag 17 januari gaan ophalen bij de dealer in Kortrijk en tot op vandaag loopt ie goed. Ik heb er nu ook 3 reis etuis bij met doekjes…
Je voelt wel af en toe die spinning van de rotor maar dat schijnt een normaal fenomeen te zijn voor het B13/Valjoux 7750 mechanisme, ze noemen dit ook vaak “the wobbler”.
En dan nu de foto’s van het avontuurlijke horloge en bedankt voor het lezen van mijn verhaal.
Eerst een foto van toen ik hem kocht met de grijze wijzerplaat, de rest met huidige zwarte wijzerplaat.
Tungsten Grey dial:
Vulcano Black dial: