Gisteren dit horloge ontvangen en het verdient naar mijn mening wel een NA topic.
Sommigen vinden het regelrechte onzin, maar ik vind het leuk om minimaal twee horloges te hebben uit het geboortejaar van mijn kinderen. Voor de oudste heb ik al een mooie Speedmaster uit 2018. Dit is altijd mijn favoriet geweest m.b.t. horloges en een Grail sinds ik mij een beetje begon te interesseren in horloges toen ik een jaar of 14 was. Uiteindelijk een exemplaar uit 2018 in 2020 aangeschaft en deze draag ik met heel veel plezier.
Daarnaast altijd nog wel andere horloges gehad maar veel werd toch weer geflipperd. van Rolex, Tudor, JLC, Cartier tot Panerai. Tudor is altijd wel mijn merk geweest en sinds ik de BB41 Burgundy op rubber heb vinkt dit het vakje van tool/duiker perfect af. Het was daarna erg lang rustig. Ik had geen zin meer in dat geflipper en was eigenlijk wel tevreden. Echter een mooi horloge uit het geboortejaar van mijn tweede zoon kon ik maar niet vinden. Vaak gekeken naar wat meer dress horloges met een witte wijzerplaat om de perfecte 3 piece collectie te maken. (nu ik het typ de cartier santos 2823 was erg lekker ) Maar het liefst wilde ik nog een chrono uit 2021 en een tijdloos design, maar niks wat ik tegenkwam kon tippen aan de Speedy pro die ik al had…
Uiteindelijk kwam ik ineens onverwachts enkele weken geleden deze Breitling tegen. Dit was perfect, mooie chrono, mooi historisch verhaal, goed column-wheel uurwerk en een (sexy) plexi glaasje.
Wat leuke weetjes:
Het origineel is in 1953 door Breitling uitgebracht. Dit was dus voor de Type XX van Breguet waar deze toch wel een beetje op lijkt. Echter is het dus andersom en Breguet heeft het afgekeken van Breitling Breitling heeft uiteindelijk het contract met de Franse luchtmacht niet gewonnen door de Flyback functie op de Breguet.
De chrono heeft een 15 minuten timer in plaats van 30 minuten. Hiervoor is het uurwerk aangepast. De reden hiervoor is dat het in die tijd exact 15 minuten duurde om een vliegtuig te checken en warm te draaien voor Takeoff
Faux Patina vind ik normaal niks. Alleen de lume kleur was in 1953 op het origineel ook creme/geel van kleur. Niks Faux patina dus!
Ik ben helemaal in mijn nopjes en heb het perfecte chrono duo gevonden voor mezelf om van te genieten en om uiteindelijk ooit aan de kids te geven.
Wat foto’s dan maar