NA Breitling Montbrillant 1903 Limited Edition

Enige tijd geleden heb ik mijn Chronomat en Avenger GMT weggedaan en ondanks dat ik nog steeds een SOH II chronograaf heb, had ik mijn zinnen gezet op een Navitimer. Deze staat al een hele tijd op de wish-list.

Bij toeval, zoals dat dan gaat, “liep” ik tegen een bijzonder mooie (mint staat) Breitling Montbrillant 1903 Limited Edition aan. Al geruime tijd ben ik op zoek naar een Navitimer-achtige van Breitling. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik dan weer een beetje een Piet-lut als het gaat om de staat van een horloge. Ik ben zelf namelijk erg zuinig/netjes op mijn horloges en koop ze dan ook het liefst in near-mint staat en full-set. Logisch dat gezien het geboortejaar 2003 van dit horloge de zoektocht wordt bemoeilijkt, in de loop der jaren zijn veel horloges zonder de doos en papieren te koop.

Deze voldeed aan mijn eis van near-mint en full-set en daarbij heb ik deze Montbrillant overgenomen van de 1e eigenaar welke hem alleen op bijzondere gelegenheden heeft gedragen. Deze zuinigheid van de vorige eigenaar is dus ook echt terug te zien aan het horloge. Helaas kan ik bij dit horloge geen leuk reis verhaal schrijven, zoals anderen dit soms heel goed kunnen doen, aangezien deze werd aangeboden in mijn woonplaats. Ik ben hem zelfs lopend wezen bekijken en daarna gelijk meegenomen.

Waar komt nu eigenlijk die naam Montbrillant vandaan? Dat is dus best wel weer een (nutteloos) leuk weetje. De naam Mont Brillant komt namelijk van de straatnaam waar de Breitling fabriek geopend werd in 1892 (daarvoor zaten ze met hun fabriek in Saint-Imier). Ik vind het een leuke verwijzing naar het verleden van Breitling. Nog leuker is dat het gebouw nog steeds de Breitling naam op de gevel heeft staan.

Waar verwijst de 1903 dan naar? Breitling heeft een historische link naar de luchtvaart. Dit zie je in alle reclame-uitingen terug, de AOPA-modellen, de schaalverdelingen op de navitimers etc. Zo ook de verwijzing naar 1903 waarin de Wright brothers (17 december van dat jaar) hun eerste vlucht succesvol hebben uitgevoerd. Dus 100 jaar na dato van de geboorte van de luchtvaart (dus 2003) werd deze Limited Edition uitgebracht om daar nog eens bij stil te staan.

En het Breitling logo dan? Hier staat inderdaad niet mijn geliefde Breitling wings op maar gewoon de naam Breitling in een sierlijk geschreven lettertype. Ook hier zit weer een verwijzing in naar het verleden van Breitling, namelijk naar de horloges uit de jaren 40 – 50 waar het op een zelfde manier op zat. Ook hier is weer goed gekeken en teruggegrepen naar de heritage van Breitling.

Ik weet dat veel mensen de dial van een Navitimer te druk vinden. Ook ik behoorde tot die mensen, maar als je hem draagt valt het echt reuze mee. Wat ik zelf fantastisch aan de dial vind is dat deze, afhankelijk van de hoeveelheid zon en de kleuren in de omgeving, prachtig is en kleurt van creme-kleurig naar gebroken wit en spierwit. Heerlijk om naar te kijken.

En de techniek? Je kunt merken dat bij de iets oudere modellen het soms wat minder goed terug te vinden is, op internet, wat er nu aan kaliber is geplaatst. En even los van dit werd er ook nog wel eens afgeweken ivm beschikbaarheid. Dus even de volgende zaken onder voorbehoud, aangezien ik de de kast niet wil/heb geopend om het uurwerk te bekijken;

Movement

• Breitling Montbrillant 1903, Limited edition
  • Referencenummer A 35330
  • Uurwerk is een Breitling kaliber B35 (basis ETA 2892-A2 met chronograph module Dubois Depraz)
  • Cosc gecertificeerd
  • 38 jewels (hier zet ik toch vraagtekens bij aangezien de basis een ETA2892 is)
  • Power reserve: circa 44 uur

Case

• Stainless steel (de K35330 is er bijvoorbeeld in geel, wit of rosegoud)
  • Diameter 42,1 mm
  • Hoogte 14,7 mm
  • Non-rotating bezel with tachymeter slide rule
  • Domed sapphire crystal with anti-glare treatment on both sides
  • Waterproof 30 m (blijf maar weg bij water !!)
  • Crew in caseback
  • Wright brothers airplane on caseback

Dial

• White and black
  • Arabic numerals
  • Lume Luminova

Functions

• Hours, minutes, small seconds, date
  • Chronograph ¼ seconds, 10 minutes counters
  • Flyback function with integrated slide-rule

Bracelet

Leather strap with folding clasp

Hoeveel er precies van gemaakt zijn, heb ik niet kunnen achterhalen. Het horloge is echter maar 1 jaar gemaakt en verkocht in de jaren 2003/2004. Dus de opdruk van Edition Speciale klopt dan ook wel weer. Mocht overigens iemand een idee omtrent de geproduceerde aantallen hebben, dan hoor ik dit graag. Altijd leuk om zoiets te weten.

Anyway, ik ben er helemaal in mijn sas mee. Natuurlijk horen bij een NA-topic ook de foto’s, dus bij deze:

43 likes

een prachtige vondst,
Breitling is een gerenommeerd en prachtig merk
draag hem met plezier

1 like

Wat een knaller zeg! Heel veel plezier er mee

1 like

Oe wat een plaatje!!! :sunglasses:

Veel draagplezier!

1 like

Gaaf hoor, van harte gefeliciteerd!

1 like

Congrats, veel draagplezier.

1 like

Wat een topper geweldig mooie staat.
Prachtig die wijzerplaat.
Ga er van genieten :+1::grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Klassiek, tof!!

1 like

Een schitterende aanwinst :ok_hand:

1 like

Prachtig horloge :star_struck:
Veel draagplezier

1 like

Als eerste natuurlijk gefeliciteerd met deze Breitling en veel draagplezier :ok_hand: :+1:.

Druk, ja maar goed afleesbare tijd. Mooi horloge en zo zie je maar als mensen zuinig op hun horloges zijn, kom je jaren later nog zo’n mooie Breitling tegen en dan ook nog eens een full set :ok_hand:. Nu zie ik 2 banden, zaten er ook 2 banden bij? Mis alleen 1 foto, die van de case back :wink:. Lekker van genieten en ook zuinig op zijn, zo blijft het een parreltje :+1:

1 like

Nee, bij deze zat alleen de originele lederen band met vouwsluiting. De mesh heb ik van mijn Superocean Heritage chrono “geleend”.

Ja, de caseback is uniek voor deze serie, dus bij deze:

2 likes

Tof man die case back die verwijst echt naar de luchtvaart, op leer vind ik hem echt het mooist staan :ok_hand: :+1:

1 like

Heel erg mooi!

1 like