Het kan niet op! Ik verkocht onlangs mijn Navitimer World via dit forum omdat ik, ondanks het feit dat het een prachtig horloge is, niet het gevoel had dat het DE Navitimer was om te hebben in de verzameling. Een Navitimer hoort voor mij immers een reverse panda te zijn met de 3 subdials onderaan.
Ik heb dan vervolgens lang getwijfeld voor een 43 of 46mm B01, maar stiekem vond ik de 806 dan weer vetter en iconischer. Het probleem is echter, ik heb zo’n 806 al gehad en op mijn boomstammen viel die nogal klein uit… Geen gemakkelijke keuze dus.
Maar… na wat zitten rondklikken op Chrono24, kwam ik plots de 816 tegen. Dat is een horloge dat ik nog niet eerder had gezien, want in deze kastvorm huist meestal een Chrono Matic bi-compax. Die vind ik wel leuk, maar het is geen Navitimer.
De 816 daarentegen heeft dezelfde layout dan de 806 en de meeste exemplaren zijn eveneens uitgevoerd met de Venus 178 (de vroegere hadden een Valjoux 72 en zijn een stuk duurder). Maar het leuke is dus dat deze jongens een kast hebben van 47mm! De 816 is ook vrij zeldzaam omdat deze “slechts” 10 jaar geproduceerd is geweest, wat weinig is in Navitimer-termen. Bovendien is hij ook niet in enorme oplagen geproduceerd. Ik was op slag verliefd en ik heb meteen toegehapt.
De nieuwe aanwinst kwam dan eerder vandaag binnen:
Ik heb ‘m voorlopig op een racing style strap gezet die ik wel leuk vind matchen met de wijzertjes, maar ik heb er een Staib milanese mesh band voor besteld waarvan ik denk dat hij er prima op zal staan. Ik ben er in ieder geval erg blij mee! Het is de ideale mix tussen vintage en een moderne grootte voor iemand met stevige polsen. En dankzij de dial layout en het Venus 178 movement is dit een echte Navitimer in mijn boekje!