NA: Breitling Navitimer Chrono-Matic Limited Edition

Beste mede-forumleden,

Wie Breitling zegt, zegt Navitimer. Een iconisch horloge/ontwerp dat de heritage van het Zwitserse merk op schitterende wijze weergeeft. Tijdloos design dat meer dan een halve eeuw geleden baanbrekend was en over een halve eeuw waarschijnlijk nog steeds zijn mannetje staat (naar mijn mening dan hè). Kortom: een must have voor elke verzamelaar en zeker voor Breitling liefhebbers.

Ruim twintig jaar geleden (in 2004) heb ik bij diverse AD’s geprobeerd om een bepaald limited edition model uit de Navitimer serie te bemachtigen. En het laat zich al raden: dat is destijds helaas niet gelukt. Gelukkig was ik toen ook ‘verliefd’ op de Montbrillant Datora met min of meer gecompliceerd uurwerk dus in plaats van de limited edition Navitimer is het toen de ‘doorsnee’ Datora geworden. Een horloge dat ik altijd met heel veel plezier heb gedragen.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Hoe blij ik ook was met de Datora, heb ik altijd een zwak gehouden voor die andere Navitimer. Het zoeken naar het juiste exemplaar was in die tijd nog niet zo eenvoudig als het nu is (Chrono24 was er nog niet of stond nog in de kinderschoenen). In elke stad waar ik kwam, ging ik wel even buurten bij de lokale Breitling dealer in de hoop die ene limited daar te vinden. Ik heb dat een paar jaar gedaan tijdens vakanties, zakentrips enz. Kansloos natuurlijk maar wel veel leuke winkelbezoekjes aan overgehouden in binnen- en buitenland. Ondertussen had ik wel een zoekopdracht ingesteld op C24.

Nog steeds happy met de Datora bleef echter toch de hang naar een limited edition of speciale uitvoering bestaan. Bij Breitling noemen ze dat ‘serie speciale’. In de eerste plaats naar die ene (uit 2004) maar later ook naar andere mooie edities. Zo bemachtigde ik (ondertussen zijn we zo’n tien jaar verder!) een hele toffe Navitimer: de Breitling Fighters special edition. Een prachtige uitvoering onder andere met een volledig gesatineerde 7 link Navitimer bracelet, met gegraveerde jachtvliegtuigen op het achterdeksel en met een wat dikker glaasje voor maximaal glassbox-effect.

En dan gebeurt het. Tijdens een achteloos dagje surfen op het web in het kader van onze hobby popte er een melding op dat C24 iets gevonden had. Een hit. Jawel. Die ene veel te lang gezochte (en inmiddels eigenlijk opgegeven…) limited edition bleek ergens te koop te staan! Helemaal in de juiste full set met tussentijdse onderhoudspapieren erbij en zelfs het oorspronkelijke aankoopbewijs erbij. Wauw! Die moest ik dus zien te bemachtigen.

Een neo vintage Navitimer met een geproduceerde oplage van slechts 1.000 stuks in deze puike staat en in zo’n volle set is zoveel jaar na dato bijna onvindbaar. Bijna dan… Dus na vlot en prettig contact met de verkoper was de deal snel beklonken. De onderhandeling heeft ongeveer een halve minuut geduurd :blush:.

Hier is ’ie dan. Mijn super-NA: een in NOS staat verkerende Breitling Navitimer Chrono-Matic Limited Edition. One out of a thousand.

Sinds hij hier werd afgeleverd, is hij non-stop om de pols geweest (op de nachten en het douchen na dan). Na heel wat NA’s de afgelopen jaren, waaronder enkele bijzondere/limited/hard to get achtige modellen van uiteenlopende andere merken) ben ik hier als een kind zo blij mee! Het is heel intens en echt super genieten, zoals ik lang niet meer heb mogen ervaren bij een NA. Deels omdat het uiteindelijk dan toch gelukt is en deels omdat het horloge in werkelijkheid, om de pols, al mijn verwachtingen overtreft. Soms zijn dingen echt zo mooi als je hoopt dat ze zijn. Kortom: grote, hele grote blij hier.

Okee, okee, ik weet: TLDR. Maar ik moest dit gewoon even delen hier, beste horlogevrienden!

120 likes

En terecht! Toffe aanwinst!

1 like

Gefeliciteerd met deze mooie uitvoering!

1 like

Schitterendle Navitimer! Nog nooit eerder gezien deze. Heel gaaf. Van harte gefeliciteerd! :blush:

1 like

Topper!

1 like

Wow…ik vind Navitimers eigenlijk altijd te druk, te veel cijfers, te onrustig…maar deze, met de combinatie van gouden wijzers en indexen, de witte buitenste ring en donkere wijzerplaat werkt wel als een trein zeg…wat een plaatje. Geniet er van, maar dat gaat wel goed komen zo te zien!!

4 likes

Prachtig iconisch horloge!:heart_eyes::ok_hand:

1 like

Van harte!!!
Wat ben ik jaloers :blush::blush::blush::blush::blush::blush::blush:

Geniet ervan :muscle:t2::muscle:t2:

Graag de foto’s blijven delen :smiley:

1 like

Mooie aanschaf hoor :partying_face:

1 like

Het zou mijn text kunnen zijn… deze is wel erg gaaf - en is in prachtige staat :heart_eyes:

2 likes

Zo dan! Heel erg mooi. Goed gekozen. Veel plezier ermee!

1 like

Congrats! :+1:

Nu nog even een cursus EB6 slide rule :grin:

1 like

Schitterende aanwinst!!

1 like

Een kans van 1 op 1000 dat je hem live om de pols bij iemand zult zien. Fat chance dus! Al is er nog iemand op het forum die er ook eentje bezit ;-).

Thx! Je zou hem ‘in het eggie’ moeten zien. Het is precies zoals je schrijft. De verzilverde rand rond de zwarte wijzerplaat zorgt ervoor dat de plaat eruit springt. En de gouden wijzers, indices en prints op de plaat knallen er echt uit - sterk 3D effect.

1 like

Met jouw Breitlings heb je geen enkele reden om jaloers te zijn. Maar ik accepteer het compliment :slight_smile: !

1 like

Heel gaaf. Ik wens je er veel plezier mee!

1 like

Die cursus ‘sliderule’ heb ik al gevolgd (nou ja: geprobeerd…) bij de aanschaf van mijn eerste Navitimer, ooit, lang geleden… En ik ben er hopeloos voor gezakt :crazy_face: !

Is en blijft wel een leuke goodie/feature bij zo’n Navitimer. Net even dat beetje extra dat je niet krijgt bij de meeste andere horloges (van welk merk dan ook).

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :slightly_smiling_face:

1 like

Haha! Ik zou het ook niet meer weten. Je moet het dagelijks gebruiken anders verdwijnt de routine als sneeuw voor de zon :grin:

1 like