Sinds een aantal maanden woon ik in Japan (vond het in Nederland niet echt de goede kant op gaan, maar dat is een verhaal voor een andere keer), en nu is het zo dat voor deze hobby het klimaat hier wel erg goed is. De tweedehands markt is over het algemeen heel erg betrouwbaar als het op kwaliteit en authenticiteit aankomt. De yen staat historisch laag op het moment en daarnaast zijn ze hier heel erg goed van vertrouwen, dus even wat proberen is heel makkelijk. Je hoeft namelijk nergens aan te bellen om door een sluis te moeten of wat dan ook. In Nakano Broadway lopen ze gewoon met de horloges op een dienblad rond zonder dat ze bang zijn dat er iets gestolen wordt.
Dus ik dacht, dit is een mooi moment om wat euros deze kant op te sturen om weer eens wat moois aan te schaffenâŠ
Ik ben altijd wel fan geweest van Tudor, vind dat je daar voor weinig geld heel erg veel horloge krijgt. Ik heb in het verleden een BB58 in blauw gehad, echter die heb ik redelijk snel weer verkocht om ruimte te maken voor iets anders. Vond het een heel mooi horloge, maar wou toch iets spannenders dan dat. Later kwam ik op schiphol een keer de Black Bay Ceramic tegen en voor de tax-free prijs kon ik 'm niet laten liggen. Echter het gemis van de BB58 voelde ik af en toe toch wel omdat ik niet echt een âtool watchâ heb, en die ceramic is vrij groot dus ook niet altijd even comfortabel. Dus ik was weer aan het kijken naar de BB58 aangezien die hier erg scherp geprijsd zijn.
De zwarte uitvoering hoef ik niet aangezien ik een zwarte Baltic heb die dat segment prima vult. Dus ik dacht het wordt blauw of misschien wel zilver, die wil ik toch eens in het echt proberen. De zilveren uitvoering was heel erg mooi, maar ik mis toch een bijbehorende band en dat heeft die helaas niet. Je kan er wel een uncle seiko band bij kopen maar dat kleur verschil is toch iets teveel.
Tijdens de zoektocht kwam ik ook af en toe de BB58 in brons tegen. Dat is een die qua specs eigenlijk wel alles heeft wat ik zou willen, echter ik ben geen fan van de âpatinaâ, vind het er niet echt mooier op worden. Toen ik 'm voor de 3e keer zag liggen dacht ik ânah, probeer het gewoon eensâ. En ja hoor, toen ik 'm om had dacht ik âhah! Dit is een stuk beter dan ik had verwachtâ. De kleur van een 2 jaar oude BB58 met aardig wat patina was eigenlijk best wel mooi. Vrij donker maar toch erg warm, en helemaal niet zo âoranje en roestigâ als je bij Oris ziet. Daarnaast had ik gelezen dat je met een kukident badje 'm zo weer schoon kunt krijgen. Dus ik dacht misschien is dit wel een goede optieâŠ
Een paar winkels verder zag ik er een liggen die toevallig in de aanbieding was en met de wisselkoers nog net geen 2700euro kostte. Full set, met fabrieksgarantie, alles erop en eraan. Dat was wel erg lastig om te laten liggen, zo is die nog goedkoper dan een blauwe BB58.
Zodoende dus uiteindelijk mijn eerste bronze horloge horloge gekocht!
Ik heb 'm thuis wel vrij snel in een kukident badje gedaan omdat ik 'm toch het mooiste vind in de nieuwstaat, en ik moet zeggen dat hij er erg goed uit is gekomen. Natuurlijk niet helemaal als nieuw, maar ik zou zeggen dat het toch wel voor 80% goed is. Moet wel toegeven dat het spannend was om een 2 jaar oud horloge waarvan ik je niet helemaal zeker weet of hij goed waterdicht is onder te dompelen⊠maar hij ziet er nu weer fantastisch mooi uit
Eens kijken hoelang deze in de verzameling blijft