NA Bulova 23 jewels Mystery dial '59

Afgelopen week heb ik dit horloge overgenomen via het forum. Ik begreep dat hij recent twee keer doorverkocht is maar bij mij blijft hij voorlopig!
Het is 10k goldplated in een mooie staat. Op internet zie je ze wel met veel slechtere wijzerplaten. Vooral de wijzerplaat, de mysterydial en de lugs vond ik mooi. Ik had dat nog nooit gezien en mijn vrouw vond het ook meteen een mooi horloge. De case is 35 mm en lug to lug is hij 39 mm. Ik heb vrij smalle polsen en hij draagt prettig. Er zat een vrijwel nieuwe blauwe Hirsch band bij die er mooi bij past. De caseback heeft een paar beschadigingen van het openmaken.
Hij vult mijn verzameling horloges mooi aan omdat ik zoiets nog niet had. Ik heb zojuist een aantal foto’s met de macrolens gemaakt en dat laat de details nog mooier zien. Het horloge heeft vrij recent een servicebeurt gehad. Hij loopt iets te langzaam, 5 minuten op 30 uur. Wellicht dat iemand met ervaring kan zeggen of dat acceptabel is. Ik heb liever dat hij iets te snel loopt denk ik!

22 likes

Gefeliciteerd met dit prachtige horloge! Het heeft geruime tijd bij mij vertoefd, dus ik spreek uit ervaring :wink:. De onnauwkeurigheid is aanzienlijk, ook voor een vintage horloge. Mijn advies zou daarom zijn het naar een goede horlogemaker te brengen, zodat duidelijk wordt waar de oorzaak ligt (slijtage onderdelen of slecht uitgevoerde eerdere service). Succes! Ongetwijfeld ga je er nog veel plezier van hebben.

2 likes

Mijn beste,

Proficiat!!
Ziet er magnifiek uit!! Fraaie wijzerplaat!!
Ik wens je er dan ook een smaakvolle tijd mee. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Oh dear :thinking:
Prachtige aanwinst, veel plezier ermee (ook als die om de pols van Mevr. Beagle komt :smiley: ) :+1:

1 like

Gefeliciteerd :+1:

1 like

Haha, dank je wel,. Dat juich ik alleen maar toe!

1 like

Ik ben net bij Ed Schouten (Timefix) geweest. Ze kwamen allemaal even kijken en vonden het een leuk horloge. Ed maakte hem meteen open en legde hem onder de microscoop. Wat hij zo kon zien zonder hem uit elkaar te halen stemde hem tevreden. Het horloge had vorig jaar een service gehad en ziet er mooi schoon uit en olie op de goede plekken. Wel zag hij vrijwel meteen een krulhaartje in de balans die hij meteen weg haalde. (Zelf ook gezien) Misschien zorgde dat voor het achter lopen? Hij heeft hem ook meteen afgeregeld, hij zou nu maximaal een paar seconden per dag moeten afwijken, en dan iets sneller. Ik ben benieuwd!

5 likes

Het gaat nu echt goed. Nu bijna 24 uur gelopen en maar 2 seconden sneller gelopen dan een radiogestuurde klok!

3 likes

Leuk ding. Maar hoe werkt die uurwijzer? Draait het binnenste deel van de dial rond en zit die marker daar vast op?

1 like

Ja, het is geen rond draaiende wijzer maar het hele schijfe draait rond met de ,marker er vast op. Het was mij ook onbekend, als je er op googelt kom je er meer tegen, ook van andere merken. Eind Fifties begin Sixties was dat blijkbaar een populaire dial. De Sweep Second hand was toen ook een populair item dat in de advertenties uit die tijd wordt vermeld, een item waar ook de latere Accutrons om bekend staan.
Onderstaand vond ik een ad uit 1962. Apart is dat hij hier ook met 30 jewels wordt aangeboden. Edit dat was een solid gold met iets andere dial.

2 likes

Ik vind het wel een leuk idee. Thanks voor de info.
Ik heb zelf een accutron onderweg.

4 likes

Gefeliciteerd met dit unieke exemplaar !
Mooi dat het weer lekker loopt :+1:t2:

1 like

Mooi he, Bulova, vintage met een twist.
En wat fijn als hij weer goed zou gaan lopen.
Veel plezier met deze NA!

1 like

Mooi horloge, gefeliciteerd! Die seconde wijzer met het logo…

1 like