NA: Bulova Accutron II

Hij is binnen! De al genoemde Bulova Surveyor Accutron II, model 96B214. Ikke blij!

Ik ben niet iemand voor een unboxingvideo of -foto’s (lees: te ongeduldig) en het is nog vroeg, dus voorlopig één foto. Maar wel een eerste review.

De verpakking:
Het horloge zit in een eenvoudige verpakking, een blauwe doos met de tekst Bulova erop. Geen stemvorkje helaas, dat had er best bij gemogen. Het horloge is ruim afgeplakt met transparant plastic en er zit een label en een handleiding bij. Wat mij betreft genoeg, voor een horloge dat officieel $525 kost vind ik het prima.

Het horloge zelf:
Een mooi rustig ontwerp, met weinig tekst op de wijzerplaat. Die plaat zelf is mat zwart met een subtiel sunburst effect. De minutenstreepjes zijn wit, met glanzende indexen op de uren.
De wijzers vind ik erg mooi, groot, maar niet overdreven, met een licht “knak” erin, in de lengte. Niet helemaal plat dus.
De lume is niet echt geweldig, als je hem oplaadt met een LED-zaklantaarn zijn de wijzers goed zichtbaar, dus dat zal voor daglicht ook gelden, maar kunstlicht doet er niets mee. Laten we zeggen, het is geen Seiko lume. Normaal zou het me tenminste een beetje irriteren, maar eigenlijk stoort het me niet.
Het stemvorkje op de secondenwijzer vind ik een leuk accent en zeker mooier dan het symbooltje op de secondenwijzer van de Precisionist horloges.
En ja, die soepel glijdende secondenwijzer is wel een eyecatcher hoor, ik blijf er naar kijken.
Een ander mooi detail vind ik de vorm van het datumvenstertje. Geen rechthoekje maar een trapeziumpje en dan ook nog op de beste plek: onderaan de wijzerplaat.
De afwerking van de kast is erg fraai. Helemaal glanzend, behalve langs het glas (mag ik in dit geval nog een bezel noemen?), waar hij haaks op de wijzerplaat geborsteld is, ook een soort sunburst effect dus. Dat komt er op deze foto niet zo goed uit, maar het is een mooi effect.
Als puntje op de i heeft de kroon een geetst stemvorkje.
Met een diameter van 41mm is dit voor mij zo’n beetje de perfecte maat. De dikte is 12mm, dus onder een overhemd zal hij waarschijnlijk ook prettig passen.

De band:
Niet heel bijzonder, met vijf banen afwisselend geborsteld en glanzend en een vlindersluiting. Op het eerste gezicht vond ik de band wat dun, maar eigenlijk is hij precies goed voor de maat van het horloge. Op maat maken ging probleemloos, hij zit nu als gegoten.

Had ik al gezegd dat die secondenwijzer zo mooi vloeiend ronddraait?

Gelijkzetten:
Dit verdient wel een opmerking: gelijkzetten is nogal een klus. De wijzers hebben de nodige speling, dus het heeft me een tijdje gekost voor ik de juiste methode had. Het kom er op neer dat je de minutenwijzer ongeveer 30% na de juiste minuut moet zetten, vooruit dus. Na een minuut of wat ronddraaien komt ie dan goed uit. Gelukkig hoef ik dit horloge als het goed is maar zelden gelijk te zetten.

De winkel:
Ik heb de klok gekocht bij H.S. Johnson, via eBay. De verkoper had 99,9% positieve beoordelingen, dus dan vertrouw ik het wel, tenminste voor een horloge in het goedkopere segment. Afwikkeling ging vlot en het horloge was binnen de opgegeven bezorgtermijn binnen. Het enige dat beter had gemogen was de verpakking, de Bulova doos zat in een doosje dat nauwelijks groter was, met een klein beetje papier als opvulling. Alles is goed gegaan, maar ik zou een horloge zo niet versturen.

Conclusie:
Heel blij met dit horloge, alles klopt eigenlijk: de verhoudingen qua maat en ook v.w.b. de verhouding tussen mat, geborsteld en glanzend. Hij vangt het licht erg mooi. Oh ja, en die secondenwijzer draait ook erg mooi soepel rond. Of had ik dat al gezegd? Binnenkort eens kijken hoe hij er op leer uitziet.

13 likes

Mooi horloge,man, veel geluk er mee, 🖒, mooi horloge, of had ik dat al gezegd? :wink:

1 like

Mijn beste,

Goed hoor!!
Een ruimhartige beoordeling van een karakteristiek horloge!!
Veel draagplezier. :+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Mooie subtiele klok. Gefeliciteerd en bedankt voor de review

1 like

Erg mooi klokje , gefeliciteerd .

Update na een tijdje dragen:

• Voor zover ik nu kan zien (maar één week is wel wat kort) loopt hij inderdaad erg accuraat, zoals verwacht natuurlijk, maar het blijft altijd spannend.
  • Dat hij mineraalglas heeft stoort me niet zo, maar het had best ontspiegeld mogen zijn. In een omgeving met veel lampen zijn er best veel reflecties. Ik val er niet heel erg over, maar het valt wel op.
  • Inmiddels een leren bandje erbij besteld
  • Nog geen tijd gehad voor een fotosessie, die komt nog
1 like

Ja die glijdende seconde wijzer is prachtig op de Accutrons. Hier inmiddels 4 Bulova’s (daarbij blijft het), leuke klokjes.

Trouwens ook een fijn horloge om in de kist te hebben om andere op gelijk te zetten.

1 like