Sinds ik ooit een keer de capsule van Apollo 10 met m’n handen heb aangeraakt, ben ik gefascineerd door alles wat met ruimtevaart heeft te maken.
De maanlanding heb ik destijds als kind op televisie gezien met uitleg van presentator Henk Terlingen (Apollo Henkie) en Chriet Titulaer, geweldig was dat.
Al heel jong las ik boeken van Jules Verne, voor zover ik weet heb ik de boeken allemaal, dus ook “De reis naar de maan in 28 dagen en 12 uren”.
Als liefhebber van Omega horloges (ik heb er zeven en een half), wilde ik in 2018 een Speedmaster Professional kopen, maar ik kocht toen een blauwe Seamaster omdat ik die mooier vind.
Later kwam er toch nog een Speedmaster, maar dan een automaat met Silver dial. Een Speedmaster Professional komt er misschien ooit nog wel eens, of misschien ook niet.
Op HF zag ik wel eens een Lunar Pilot van Bulova en heb ik me daar eens een beetje verdiept. De erg grote afmeting van 45 mm, weerhield me er van om er een aan te schaffen.
Toen Bulova met de Lunar Pilot uit de Archive Series kwam, werd m’n interesse opnieuw gewekt. De afmeting van 43,5 mm is veel beter en ook een vooruitgang is dat de datum ontbreekt, dit horloge ziet er hetzelfde uit als de Bulova’s die in 1971 op de maan zijn geweest.
De Bulova die in 1971 op de maan is geweest
Als ik het goed heb is er in 1971 ook een Bulova achter gelaten op de maan.
Op de achterkant van de Lunar Pilot Archive Series is de datum en de plek van de maanlanding vermeld.
Er zijn nooit mensen op de maan geweest
Vorig jaar kocht ik bij Juwelier Aalbers in Haaksbergen m’n prachtige Tissot Gentlemen met massief gouden “ring”(bezel), het zou een van de laatste Tissot’s zijn die juwelier Aalbers zou verkopen omdat Tissot uit hun collectie zou verdwijnen.
Frank Aalbers vertelde me toen dat hij waarschijnlijk een “Authorized Dealer” van Bulova gaat worden, daarop antwoordde ik dat ik dan misschien wel een Lunar Pilot bij hem zou gaan aanschaffen.
Sinds vorige week heeft juwelier een Bulova etalage met rechtsonder een Bulova Lunar Pilot uit de Archive Series (zie foto) en deze heb ik vanmorgen gekocht😊.
De etalage van Juwelier Aalbers Haaksbergen, de Bulova collectie word nog aangevuld.
De Bulova Lunar Pilot uit de Archive Series, referentienummer 96K111 heeft een iets gewijzigd kaliber t.o. van de eerdere modellen. De type aanduiding is N20 i.pl.v. 8136, op het uurwerk staat “Bulova” vermeld. Op de achterkant van het horloge staat “High Performance” gegraveerd. Met Citizen als eigenaar van Bulova ligt het voor de hand dat er een nauwkeurig Miyota kaliber in de Lunar Pilot ligt.
De Lunar Pilot voelt zwaar en degelijk aan, de dial vind ik proportioneel heel goed ingericht. De subdials zijn mooi ruimtelijk in de wijzerplaat geplaatst, dit kan omdat het gebruikte kaliber een royale diameter van bijna 35 mm heeft. De diameter van de kast is 43,5 mm.
De afwerking van het horloge is fraai, de gepolijste kast in combinatie met de gematteerde zijkanten van de bracelet vormt een mooi geheel.
De tijd is duidelijk af te lezen door de opvallende witte wijzers.
Het chronograaf gebeuren werkt prachtig, bijna avontuurlijk zelfs.
De Lunar Pilot 96K111 wordt geleverd in een luxe uitgevoerde doos met een extra band.
De Lunar Pilot is in het echt veel mooier dan op foto’s of afbeeldingen.
Eigenlijk ben ik jaloers op de astronauten die op de maan zijn geweest, ondanks m’n hoogtevrees zou ik graag meegaan op een reis naar de maan als ik de kans kreeg!
Dank jullie wel voor het lezen,
Hans