NA Cardi Vostok Aparte Russische bijt in de eend

11 dagen geleden plaatste ik deze vraag hier in het licht bruine deel:

Omdat ik positieve reacties kreeg en omdat ik met de eBay verkoper die dit horloge aanbood al meerdere keren een plezierige aankoop had gedaan besloot ik 'm te bestellen.
In 10 dagen tijd kwam het pakje uit de Oekraine vanmiddag met PostNL bij mij op de stoep. Aangetekend! Alsof er geen douane en Corona bestaat! Joepie!

Ik plaats deze NA overigens hier in het rode deel en niet in Vintage waar je 'm misschien zou verwachten, omdat dit horloge ondanks zijn vintage uiterlijk en ontwerp waarschijnlijk pas na 1993 gemaakt is. Ik kom hier verderop nog op terug.

Ik hou wel een beetje van die oude Russische horloges en dus was Vostok al lang geen onbekend merk meer voor me. Echter, van Cardi Vostok had ik nog niet gehoord. Desgevraagd in bovengenoemd topic kreeg ik met name van @sq100 een duidelijk antwoord in de vorm van een link naar een posting (van 5 juni 2006) op het WatchUSeek forum van ene meneer ‘Chasscom’. https://www.watchuseek.com/threads/new-watch.15322/#post-82586 Ik was al eens eerder postjes van hem tegengekomen, o.a. toen ik op zoek was naar het ‘vergeten’ Engelse merk Newmark, waar hij ook veel zinnige dingen over wist te vertellen. De man is een soort omgevallen boekenkast en met name zijn kennis over de geschiedenis van de horloge industrie is fenomenaal.
Ik citeer Chasscom ( en vertaal)

*"Dit is wat ik weet over Cardi:
> Zij begonnen in 1991 als distributeur en wederverkoper van Vostok, Raketa en Pobeda. Hun eerste eigen / originele ontwerpen werden gemaakt in 1993. Dat waren de eerste Cardi-Vostoks. Latere modellen werden eenvoudig gelabeld als ‘Cardi’ wat hen zodoende in staat stelde om ook uurwerken van andere fabrikanten naast Vostok te gebruiken. De naam ‘Cardi’ is gelicenceerd van ‘Cardi auto design studio’. Het merk Cardi Horloges is momenteel ( = in 2006 … Lex) op de markt gebracht en eigendom van de firma Interex-Orion."

Ook mijn exemplaar is dus niet zo oud als het uiterlijk doet vermoeden. in denk van rond 1994.
Dan nu de plaatjes.


Ik heb er zelf maar een nieuw (vintage n.o.s.) bandje opgezet.
De vriendelijke Mevr. Tatyana uit de Oekraïne doet niet aan bandjes en wat mij betreft terecht. Alle (tot nu toe een stuk of 6) horloges die ik inmiddels bij haar gekocht heb zijn, behalve technisch in goede staat, ook brandschoon van binnen en van buiten. Zonder vieze oude en/of versleten bandjes. Een prettige ervaring vergeleken met wat je soms bij het aanbod aan oude horloges tegenkomt. Geen bandjes vind ik prima, ik zet er liever iets van mezelf op!


De voorkant met de mooie wijzerplaat waar ik op viel. Over het ontwerp van het kastje moet ik nog even nadenken. Mevr. Lexaf vond dat ie me wel mooi stond. “Net een Klok, met die brede goudkleurige rand!” vond ze. Ok! 'T is weer eens wat anders… :slight_smile:


De achterkant met het aparte Cardi-Vostok logo. Beetje V&D in spiegelbeeld :slight_smile: Vromostok en Dreesmannski…


De geopende achterkant met de voor veel Russische horloges zo typische constructie met de losse sluitring en het nokje in de caseback waardoor ie altijd keurig op zijn plaats zit. Er onder een brede sluitrand met een dikke pakking ring. Degelijker kan het niet.


De zijkant met wat gebruikssporen en een nette, niet versleten kroon


Het brandschone Vostok 2409A uurwerk. Op de een of andere manier ziet het er nieuwer uit dan de 2409 calibertjes die ik ken uit mijn oudere vintage Vostoks, maar ook wat ruwer in afwerking. Nou ja, nòg ruwer, die Russen waren toch al geen kampioen fraai afgewerkte uurwerken. Wat ook opvalt is het ontbreken van type- serie en productie nummers. Die staan er normaal wèl in waardoor Russische (Vostok) uurwerken meestal behoorlijk zijn te dateren. Hier zal ik het moeten doen met de productie indicatie uit het verhaaltje van de heer Chasscom bovengenoemd. Wèl de bekende Boctor ‘B’ met de krul er omheen onder het balanswiel.

Tot slot nog een polsfoto. Hij draagt wat groter dan ie in werkelijkheid is. 37mm excl. kroon en 18mm bandaanzet. Tòch een klok, dus :wink:
Ik ben al met al toch wel tevreden met dit enigszins ongebruikelijke horloge.

Mijn dank weer voor het lezen en plaatjes kijken.
Lex

12 likes

Veel plezier met deze Car Design :+1:

1 like

Leuk en interessant verhaal! Ondanks dat ik inmiddels aardig ingevoerd ben met Russische horloges kende ik Cardi Vostok nog nog niet. Opmerkelijk nette verkoopster. Mooie dial, beetje Russissche kitsch wat betreft de bezel. Mooi verzamelaars object! Veel plezier ermee!

1 like

Ik heb ook al vaker horloges van haar gekocht. Altijd keurig verpakt en tot nu toe altijd goedlopende horloges.
Zoals je weet heb ik ook een Cardi, maar dan met een Pobeda uurwerk.

1 like