NA: Cartier Pasha 11cm, tijdloze Luxe in Groot Formaat 🫦

Nadat mijn muur schitterde met een Mondaine van 40 cm groot, vond ik dat het tijd werd om mijn tafels wat meer stijl te geven. Maar ja, een mooie tafelklok vinden bleek een stuk lastiger dan verwacht. De meeste modellen deden me denken aan het interieur van mijn oma – leuk, maar 50 jaar geleden.

Bij rikketik veel modellen voorbij zien komen, maar altijd gedateerd en simpelweg gewoon niet mooi.

Op een rustige avond achter de laptop, struikelde ik plotseling over de Cartier Pasha deskclock. Man, man, man… wat een beauty! Anders dan al die andere klokken die ik tegenkwam. Het was een Pasha, maar wel met dat lekkere gouden randje en precies groot genoeg om op te vallen. Echt een dikke prima, als ik het zelf mag zeggen. Er was alleen 1 nadeeltje, de prijs :melting_face: Waarom moet alles wat mooi is zo duur zijn. 2000-4000 euro (compleetheid en staat) :face_with_peeking_eye: In de ijskast.

Plaatje te danken aan @HorloG

Een na moet je een beetje interessant maken, dus een klein geschiedenislesje

- Oorsprong in de jaren 1930 (vermeende oorsprong)
Het verhaal gaat dat de oorsprong van het Pasha-horloge teruggaat naar de jaren 1930, toen de Pasha van Marrakesh, Thami El Glaoui, Cartier zou hebben gevraagd om een horloge te ontwerpen dat waterbestendig was, omdat hij een horloge wilde dragen tijdens het zwemmen. Hoewel deze anekdote vaak wordt aangehaald, is er geen concrete bewijs dat Cartier op dat moment daadwerkelijk een horloge voor de Pasha van Marrakesh heeft ontworpen. Het verhaal heeft echter bijgedragen aan de mystiek en het imago van de Pasha-lijn.

- Herintroductie in 1985
De moderne Pasha de Cartier zoals we die vandaag kennen, werd in 1985 gelanceerd door Cartier. Het ontwerp werd gecreëerd door de bekende horlogemaker Gérald Genta, die ook verantwoordelijk was voor andere iconische horloges zoals de Audemars Piguet Royal Oak en de Patek Philippe Nautilus. De Pasha was een van de eerste luxueuze sporthorloges van Cartier en werd gepositioneerd als een horloge dat zowel elegantie als functionaliteit combineerde.

Maar toen
Een dik jaar later stuit ik toevallig op dit model op Marktplaats. YESSSS! En de prijs? Ook al een dikke prima. Aardige man, alleen één klein detail: het horloge loopt niet. :roll_eyes: De verkoper zei dat hij er geen verstand van had en dat het waarschijnlijk gewoon de batterij was. Tja, ik voelde al waar dit naartoe zou gaan, maar mijn hebzucht was sterker dan mijn verstand. Dus, ik maak dat ding open en wat zie ik? Een batterij met een einddatum van 6-2024… Vol goede moed naar de winkel gerend, nieuwe batterij erin gepropt en toen… ENNNNN jawel, helemaal niks. Dood. Alsof er nooit leven in had gezeten. SHIT!

Bij de horlogemaker afgeleverd met het verhaal dat het twee kanten op kon gaan: of een simpele fix, of ik zou binnenkort door meneer Cartier zelf vakkundig worden kaalgeplukt. :smile: Ik ga het niet dramatischer maken dan het is. Een paar dagen later krijg ik een belletje, en ik voelde de bui al hangen… Maar tegen alle verwachtingen in? Hij tikt weer als een zonnetje! Echt, ik kon mijn oren niet geloven—mijn portemonnee trouwens ook niet! :laughing:

Terug in de auto naar huis wat een beauty!

En dan hier het klokje in volle glorie :heart_eyes:

Nu nog even een vraagje om mee af te sluiten. Het certificaat komt uit Mexico (tenminste, dat kan ik opmaken uit de stempel), maar zoals jullie zien, zit er een sticker overheen geplakt. Onder die sticker is het certificaat helemaal blanco als ik het tegen het licht houd. Iemand een idee wat hier speelt? Zou het kunnen dat het door een Mexicaanse wet in het Spaans moet zijn in plaats van Frans?

47 likes

Mooi ding zeg! En wat was het euvel geweest waarom hij/zij het niet deed?

1 like

Een connector had ik begrepen. 35 euro was de ingreep.

1 like

hop hop hop - dat is pas lekker!

1 like

Gaaf ding! Nog nooit gezien deze

1 like

Wat een vondst! Super. Laat die maar eens heel regelmatig voorbijkomen in het tafelklokken topic. :ok_hand:

2 likes

Hartstikke leuke aanwinst, leuk om te lezen, van harte!

1 like

Heel tof!

1 like

Mooi speurwerk! Gefeliciteerd!

1 like

Ha, wat een gaaf ding! Mooie jacht gehad en dan zo’n trofee op tafel. Cool :+1:

1 like

Bedankt voor de reacties! Ik ga nu volop genieten van mijn nieuwe aanwinst en hoop in de toekomst een upgrade te kunnen doen naar iets dat al lange tijd op mijn verlanglijstje staat: de eeuwig lopende Atmos van JLC. Prachtige techniek!!

image

4 likes

Leuk om te lezen.

1 like

Gaaf! Van harte gefeliciteerd! Nu nog een passend horlogebandje vinden.

1 like

Prachtig :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Iemand nog een opmerking betreffende het certificaat?

Gefeliciteerd

1 like

Het is geen klo…. oh wacht…

Toffe klok hoor, bedankt voor het verhaal en van harte!

1 like

Wat een beuker!

1 like

Schitterende en opvallende aanwinst! Van harte.

1 like

Tof ding! :grin: