Het is alweer even geleden dat @hnnnk me begon lastig te vallen over zijn horlogehobby. Het duurde even voordat ik overtuigd was om ook deze hobby op te nemen, en het duurde daarna nog langer voordat ik eindelijk had gevonden wat ik mooi vond. Eerst was dat een vintage Omega, toen een vintage Rolex, toen een nieuwe Rolex… afijn, het budget escaleerde nogal uit de klauwen voordat ik weer terug met beide benen op de grond stond.
Nadat ik zelfs de Rolex AD die een Datejust voor me klaar had liggen had afgewimpeld, kon de echte zoektocht beginnen met hernieuwde focus: de Cartier Santos had mijn hart gestolen. Een geintegreerde band, een soort middenweg tussen sporty en dressy, en ook net een beetje anders dan anders. En jaja, de heritage, die kennen we inmiddels wel. Eerst keek ik vooral naar de nieuwe Medium, maar nadat ik deze in het echt zag, bleek deze wel erg groot. Groter dan zijn 35mm deed vermoeden. Bovendien kost die Santos Medium net zoveel als een nieuwe Rolex Datejust 36!
En dus ging ik toch weer in de vintagebak zoeken naar een mooie, betaalbare Santos. De vierkante 29mm modellen spraken me erg aan, maar toch was er nooit een waar ik van dacht, die is het. Bij de zoektocht keek ik ook meermalen naar een buying guide voor vintage Santos’en op Youtube. En daarin vond ik een underdog die me wel gelijk aansprak. De Santos Ronde! Door die prachtig gebogen Santosband was ik gelijk verkocht. En toch ook met een degelijk Cartier Caliber 049 erin (ETA 2892-2 top grade).
Ietwat klein voor de mainstream misschien met slechts 33mm doorsnee, maar mijn 16cm polsen konden dat wel aan. Bovendien las ik veel mensen zeggen dat hij groter draagt dan de maat doet vermoeden. Ander groot voordeel was dat het een ondergesneeuwd model is, waar ook niet veel vraag naar is, dus de prijs was nog minder dan de helft van een vierkant model! Sleeper watch much? We zullen het zien.
Tijd voor foto’s: