NA: Catorex

Hallo allemaal,

Even een deuntje ter begeleiding; dit is het enige waarvan ik zeker weet dat het met het zicht op het meer van Genève is opgenomen, dat leek me wel toepasselijk:

Af en toe komt er op het blauwe gedeelte iets voorbij waarvan ik denk: “hee; die kende ik nog niet”. Zo ook bij deze Catorex. Nog nooit van hiervan gehoord.

Na wat browsen op het wereldwijde web niet heel erg veel te weten gekomen, anders dan Catorex is onderdeel van Cattin + CIE S.A. (sinds 1858) in Les Breuleux in der Schweiz. Een familiebedrijf dat nog steeds in handen van de familie Cattin is. Heel veel wijzer wordt je niet van hun website https://www.catorex.swiss; behalve wat YouTube filmpjes en een webshop geen advertenties, niks.

Kennelijk is het merk in 1957 vastgelegd en werden de horloges in lage aantallen en op aanvraag gemaakt. “For many years Catorex Cattin was know for making high-quality, short-term private label watches for other companies. In the 1980’s, the brand was popular in Asia.” Ah, vandaar.

Hoe dan ook: deze Catorex C’Vintage stamt uit 2012 en is in een oplage van 499 stuks gemaakt: dit hier is het 300e exemplaar.

Binnenin tikt een Adolph Schild AS2063 automatisch uurwerk met 21.600 bph. De AS2063 uurwerken schijnen in tussen 1969 en 1978 te zijn geproduceerd. Voor deze serie is, zoals Catorex stelt, gebruik gemaakt van een partij die ‘fully restored, reconditioned and decorated’ is. De geheel gepolijste 40mm behuizing is van 316L staal, afgedekt met een saffierglas, en geeft achterop een inkijkje op het uurwerk zelf. Lug tot lug is 43,5mm. Normaal hou ik er wel van als er wat afwisseling van gepolijste en gebrushte delen op de kast aanwezig is, maar ik mis het bij dit horloge helemaal niet. Verder zijn de indices netjes opgelegd, de lugs scherper dan de foto’s doen vermoeden, de wijzers voorzien van Superluminova en het datumvenster is als gelijkbenig trapezium uitgevoerd. Hij voelt prima aan en ligt lekker om de pols (alhoewel een nieuwe band onderweg is). Het zonlicht speelt heerlijk op de blauwe plaat.

Daarover gesproken: even wat plaatjes:

logo met 12

Ondanks mijn lichte voorliefde voor quartz kon ik deze niet weerstaan. Dank Ernst @ErnieP ! Ik ben er blij mee. De foto’s doen de werkelijkheid geen recht: ik vind het een prachtig horloge!

Bedankt voor het lezen! Fijne dag allemaal! :wave:

27 likes

Mooi ding! Geniet ervan in goede gezondheid!

1 like

Thanks!

1 like

En daar gaat het om! Proficiat met deze shiner :+1:

1 like

Dank je wel! :blush:

1 like

Vandaag ook een lekker zonnetje voor die mooie plaat hé :wink:

1 like

Ja: beetje proberen met de macro-tussenring om het wat beter in beeld te krijgen. Da’s gelukt: de stofjes werden prima uitvergroot. :grin:

1 like

Geniet ervan. :+1:

1 like

‘T is inderdaad een mooi horloge! Heel veel plezier ermee. Misschien het begin van een liefde voor mechanisch?!?!

1 like

Mooie aankoop, had er zelf ook nog nooit van gehoord :roll_eyes:

1 like

Mooie, zit er op 3,6,9,12 ook lume ?
Veel draagplezier, :+1:

1 like

Nee: op de cijfers geen lume. Ik vind het zelf wel geslaagd dat de drie niet is afgekapt.

En merci! :slightly_smiling_face:

1 like

Da’s een mooie aanwinst, chique wijzerplaat :ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd met de NA.
Enjoy :watch:

1 like

Lekker blauw :v:t3:

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe horloge.
Zo leren we nog eens wat. Bedankt.

1 like

Mooi horloge, geniet er van!

1 like

Er is er nog 1 waarvan ik het ook zeker weet: We all came out to Montreux On the Lake Geneva shoreline To make records with a mobile. :slight_smile:

Mooi horloge trouwens. En de songtekst hierboven zijn de eerste regels van Smoke on the Water

1 like

Oh ja; da’s waar ook: de heren van Deep Purple. Die zagen een hotel afbranden toen ze daar waren. :guitar::hotel::fire_engine:

Dank je wel! :+1:

1 like

Gefeliciteerd met deze NA :+1:

1 like