Na hier recent een automatische Certina DS-1 powermatic chronometer net mislopen te hebben in de blauwe hoek ben ik op zoek gegaan naar een nieuw exemplaar om de ontgoocheling door te spoelen. Dit model is discontinued, maar via een UK-shop toch vrij gemakkelijk een nieuw exemplaar gescoord voor onder de kerstboom. Een maand onder de kerstboom zonder open te mogen doen, is toch vrij lastig…
Ik was op zoek naar een donkere wijzerplaat, met een uitstraling die een combinatie is tussen sporty en dressy. Mijn oog viel op de Certina. Persoonlijk vind ik dit een erg leuke wijzerplaat: donkergrijze sunburst met de wijzerplaat eerder subtiel in vier gelijke delen verdeeld door een fijn kruis. Het datumvenster zit op de 6. Ik ben er intussen achter gekomen dat ik daar de voorkeur aan geef, omdat dit meer evenwicht geeft aan de wijzerplaat. Er zijn geen uurmarkeringen met cijfers, maar wel minuutmarkeringen in de schuine buitencirkel, wat het uurwerk in mijn ogen wel sportiever maakt. Op de wijzerplaat zit nog een zilveren cirkel met geprofileerde banen, wat een erg leuk detail is. De uurincides zijn opgelegd. De glas is saffier en de fijne bezel is hoogglans, net als de bovenkant van de lugs, terwijl de zijkanten geborsteld zijn. De kroon voelt stevig aan en is gesigneerd met het Certinalogo.
De wijzers zijn fijn. Zeker de witte secondenwijzer kan me erg bekoren!
Met 80u gangreserve ook een prima horloge om het weekend te laten liggen. Ik zie het toch als een voordeel. Het uurwerk heeft hacking en handwinding en COSC-label, dus zou precies moeten lopen. Ook de 100m waterdichtheid is mooi meegenomen.
De band is donkerbruin krokodilleder met vlindersluiting en draagt prettig. Ik ga die laten zitten, al vraag ik me wel af welke andere mogelijkheden er zijn.
Een goede review vermeldt natuurlijk ook de minpuntjes. De lug tot lug is 49mm. Dat lijkt me aan de grote kant, maar mijn pols kan dat aan, vind ik. De lugwidth heeft de ongelukkig 21mm, maar met het huidige aanbod van horlogebanden nu ook niet onoverkomelijk. De datumaanduiding is met witte achtergrond. Door de zilveren buitenring is dit nog aanvaardbaar. Ik kan maar niet begrijpen dat er zoveel huizen zijn die daar blijven tegen zondigen, maar soit, het bleek voor mij geen struikelblok te zijn, dus wie heeft dan gelijk…?
Cheers!