NA .. Certina DS-2 / polijsten of niet ?

Just in…, een Certina DS-2 van ergens tussen 1968 en 1975
originele band met verende “duik” extentie.

ziet er ondanks een verleden van waterschade best netjes uit,
echter ik zou hem misschien willen polijsten en evt. de lume vernieuwen, wat denken jullie, gepolijst of niet, rijk zal ik er nooit van worden, is het de moeite waard en is er een indicatie van de kosten ?

grt. Gerard

1 like

Ik zou hem zo laten, zelf vind ik het altijd wel gaaf om wat leeftijdssporen te zien. Mooi horloge trouwens!

2 likes

Vind het heel moeilijk in te schatten, zo vanaf de foto('s). Maar ziet er volgens mij niet heel gehavend uit. Ik zie bovenaan het ronde deel (zeg maar de ‘bezel’) een putje. Weet niet hoe 't er verder uitziet? Zou zeker bij de randen heel terughoudend zijn met polijsten. Wordt 't meestal niet mooier van. Wel een fraaie Certina! Gefeliciteerd!

1 like

Het probleem is dat je vaak van die horrorstory’s hoort over kompleet verpeste kasten en ongelijke lume etc.
Ben niet van plan hem te verkopen ofzo dus alles wat ik eraan zou willen laten verbeteren is puur voor mezelf,
zou W&V in Alkmaar wat zijn, of kost dat gelijk een vermogen daar ?

Ik heb één keer een horloge laten polijsten en dat kostte bijna niets. Was niet bij W&V, trouwens.

Precies, die verhalen ken ik. Ik heb geen ervaring met het (laten) polijsten van een horloge maar misschien zelf eens een Cape Cod doekje proberen? Dat haalt de kleine krasjes er wel uit en laat wat over van de mooie leeftijdssporen. Maar nogmaals, ik vind dat zelf erg gaaf.

1 like

Zit na 45 jaar rondom vol met ondiepe krasjes,
dus ik denk dat het polijsten ook niet echt diep hoeft te gaan.
op deze foto’s komt het bij dit licht i.d.d. niet echt duidelijk over.
De “tritium” lume is ook maar enkele seconden werkzaam.

Ik weet niet of het laten polijsten de klok zal opknappen. Vaak krijg je er dan zo’n onwerkelijk glimmend ding van. Volgens mij is dat erger dan de huidige toestand. Of het moet al een glimmende kast zijn van origine. Ik las eens op het forum over het gebruik van scotch brite voor een mooi geborsteld effect, bij het opknappen van een Tissot pr516 GL dacht ik.

Ik heb inmiddels een aardige verzameling vintage horloges en gebruiks"schade" geeft veel van de klokken juist charme.

@lassale

Origineel was de schuine zijkant glimmend en de liggende bovenkant
"bezel" brushed

De lume zou ik zeker orgineel laten, ziet er toch goed uit?
Als je de kast iets wilt opfrissen, heel licht polijsten zodat de ergste oppervlakkige krasjes weg zijn.
De bovenkant is gematteerd en de zijkanten glans.

Ik weet niet hoe handig je bent, maar je zou kunnen overwegen om zelf met met cape cod aan de slag te gaan, daarna met scotch brite of iets dergelijks om de bovenkant te matteren.
Wel even het uurwerk en glaasje eruit halen.

Soms ben ik geniaal… maar ik kan ook opeens de heleboel danig verkl*ten en dan kan ik niemand de schuld geven,
dus ik besteed het liever uit. :relaxed:

1 like

Op deze foto’s ziet 'ie er nog heel netjes uit. Ik zou niet laten polijsten, hooguit zelf even wat opwrijven met cape cod. Een opgemaakte vintage is het toch vaak niet, vooral als 'ie afwisselend gepolijste en geborstelde vlakken heeft.

Niet polijsten, net als een Amerikaanse Muscle Car waarvan het plaatmateriaal nog gaaf is en de lak verweerd niet laten spuiten.

Zou het ook niet polijsten, zie het meer als “battle scars”.

Leuke aanwinst, Gerard, niks meer aan doen, volgens mij.

Maarre… “ondanks een verleden van waterschade”?? :open_mouth:
Je gaat toch geen kosten maken voor het mooie, terwijl ondertussen de motor vastloopt wegens roest?
Je kan daar beter eerst iets aan doen.

@Harpoen

Ik heb er alle vertrouwen in dat onze Schicht v/d Rommelmarkt
die waterschade afdoende heeft aangepakt,
die kan er wel weer een paar jaartjes tegen hoor.

1 like

Het horloge is compleet geserviced, en had inderdaad wat roestschade opgelopen door water dat dus helaas ook de wijzerplaat iets heeft aangetast. Gelukkig zat die roestschade verder eigenlijk alleen op de spacerring en was dit relatief makkelijk te verhelpen. De kast is gereinigd en ik zou er verder helemaal niks aan doen maar dat is uiteindelijk de beslissing van de nieuwe eigenaar.

Ik service ontzettend graag Turtlebacks, het 25-651 uurwerk van Certina is echt heerlijk om aan te werken.

Ik ga hem eerst lekker dragen zoals ie nu is Geert,
polijsten kan altijd nog, en wat betreft de tritium/lume
ik vraag me af of iemand dit uberhaupt helemaal strak kan vernieuwen
dat lijkt me een zeer nauwkeurig/kostbaar karweitje.

Proficiat! Als het m’n daily wear zou worden, zou ik het herlumen overwegen. Krassen verwijderen niet, tenzij het misschien op het glas zit.

Leuke DS!

Zo origineel laten.
Spetterende lume op een vintage ziet er niet uit.
Voor nachtelijke tochten de G shock om.

Grt.