Hoewel de maanfase indicator van mijn Earnshaw “Officer” het prima doet was ik toch op zoek naar een maanfase die makkelijker en nauwkeuriger is in te stellen. Zo kwam ik bij deze Certina terecht.
Er is een schaalverdeling met wijzer waarop de “ouderdom” van de maancyclus kan worden afgelezen in dagen. De maanfase staat op z’n eigen stappenmotor en is nauwkeurig, met heel kleine stapjes, met de pushers in te stellen. Omdat de maanfase-schijf elektronisch wordt aangestuurd, denk ik ook dat bij deze Certina het 29,5 dagen onnauwkeurigheidsprobleem zich niet voordoet. Immers, een complete maancyclus duurt geen 29,5 maar 29,5306 dagen en dat leidt na ongeveer 2,5 jaar tot een dag verschil bij maanfase complicaties met een maanschijf met 59 tanden die vanuit het datummechaniek wordt aangedreven. Bij een elektronische aandrijving kan, binnen wat het raster van de kristalfrequentie toelaat, een willekeurig hoge graad van nauwkeurigheid worden bereikt als je de logica slim in elkaar steekt. Ik ben benieuwd of ik gelijk ga krijgen. Nog ff wachten …
De chrono heeft uren, minuten en seconden en kan tellen tot 12 uur. Er is geen 1/10s aflezing.
Hoe precies de Precidrive is, is ook even een kwestie van afwachten.
Groeten aan broerlief Ook mooi! Wel voor het mooi even de maanfase gelijkzetten (d.w.z., als deze foto van vandaag is). De cyclus is nu bijna 24 dagen “oud”.
Ik zit je foto’s nog een keer te bekijken, maar ik had een versie om de pols met gouden indexen/markers. Bij jou is alles zilver zo te zien. Wel zo mooi
Ben je tevreden over de kwaliteit van de band?
De band zit prima, maar had wat zwaarder mogen zijn (ik vind het prettig als alles door een zware band op z’n plaats gehouden wordt, bijvoorbeeld een Strapcode Engineer-2). Dat de sluiting wijkt op de foto komt doordat hij heel strak om het kussentje zit (had er net een schakel tussenuit gehaald).
Helaas, onderweg batterijwissel … Maar, toen het zover was liep hij nog steeds exact (als je de excentriciteit van de maanbaan uitmiddelt).
Btw, momenteel in reparatie, luisterde niet meer naar de knoppen en de kroon
Goed om te lezen dat deze nog steeds in uw bezit is. Wel jammer van de reparatie, hopelijk daarna weer perfect in orde.
Bedankt voor uw reactie, leuk om te lezen.