NA: Certina DS. Een 60 jaar oude schildpad

Enkele weken geleden kwam ik via een veiling op het spoor van verkoper Balanced Watches. Ik ontdekte dat deze ook prachtige horloges op marktplaats verkoopt en kwam er al snel achter dat dit mede-forumlid @Lieuwedv is.

Ik was al even op zoek naar een vintage horloge horloge voor in m’n vrije tijd. Ter afwisseling van m’n SKX007 bijvoorbeeld. Dat is een heerlijk horloge, maar zeker niet verfijnd. Soms is het ook in vrije tijd prettig om iets gedistingeerder voor de dag te komen, zonder dat het meteen een dress watch is.

Nu heb ik volgens mijn vriendin al meer dan genoeg om af te wisselen, maar die heeft daar natuurlijk geen kijk op. De twee oude Seiko’s in mijn horlogedoos vullen het zojuist gecreëerde gat echt niet op. Pakjesavond zou weer wat moeten toevoegen!

Mijn oog viel al snel op mijn NA: een Certina DS mét prachtige turtle back en champagnekleurige wijzerplaat.

Eind jaren '50 ontwikkelde Certina haar Double Security systeem. Voor die tijd extreem schokbestendig én behoorlijk waterdicht. Volgens het patent zou ik het horloge vanaf een 6 meter hoog dak kunnen gooien en 200 meter kunnen laten afzinken, zonder dat het uurwerk er last van heeft. De DS mocht ook mee op expeditie in de Himalaya.
Nu durf ik dat alles zeker niet aan, maar de techniek is dus robuust.

Begin jaren '60 brengt Certina de DS op de markt en voegt er al snel de karakteristieke schildpad op de case back aan toe. Het is bekend dat schildpadden stokoud kunnen worden. Certina was duidelijk niet van plan wegwerphorloges op de markt te brengen.

Dit gebeurde plat gegraveerd (handwindertjes) of met de fantastische variant waar ik nu ook de trotse eigenaar van ben.

Zeg nu zelf, dit is toch een prachtige turtle back?

Mijn 1st Gen Turtle Back is volgens mij van de eerste helft van de roemruchte sixties. De robuuste techniek en het Certina 25-65 caliber bewijzen (na wat servicewerk door @Lieuwedv, zo heb ik vernomen) nog altijd prima mee te kunnen. Sterker nog, hij loopt vrijwel exact op tijd. Op de eerste dag verloor hij 10 seconden, een week later is dat nog altijd het verschil.

Ik vind de champagnekleurige plaat heerlijk om naar te kijken. De mooi gelijkmatig verdeelde patina staat 'm ook lang niet slecht. Het maakt fotograferen wel iets moeilijker, maar om te pols is het verre van hinderlijk. Het is vintage en dat mag het ook uitstralen. Hetzelfde geldt voor de wijzers, die ook niet ongeroerd zijn gelaten door vadertje tijd.

Hoe dan ook, ik ben hartstikke blij met deze alleskunner. Ik kocht deze voor de vrije tijd, maar is al de hele week mee naar kantoor. Ook daar misstaat ie allerminst.

33 likes

Prachtige DS. Daar heb je een goede koop aan gedaan.
Ik heb de handwinder (met 25-661 uurwerk) en ook die loopt keurig op tijd.


Foto van vorige maand…

13 likes

Geniet van deze klassieker, is een mooie :ok_hand::ok_hand:

1 like

Prachtig. Is toch wel een icoon te noemen! Geniet van deze aanwinst!

1 like

Cool hoor!
Ik deel deze nog maar eens voor de zoveelste keer omdat het zo’n gaaf stukje marketing is :grin:

5 likes

Heel gaaf. Kende deze nog niet.

1 like

Klopt, destijds een revolutie in horlogeland. Het gekke is, dat dat het gevoel bij een horloge anders (beter) maakt. Classics zijn altijd goed👌

1 like

Gefeliciteert met je Turtle veel waar voor zijn geld en zeker een ondergewaardeerd horloge

1 like

Mooi spul en inderdaad ondergewaardeerd. Toevallig vandaag de mijne ook om, een DS 288.

8 likes

Een mooie aanwinst, veel plezier ermee!

1 like

Ook een hele aparte. Als nieuw nog zeg

1 like

Dank. De 288 zie je niet zo heel vaak langskomen. Zie ook de link. Daar is veel info te vinden over vintage Certina.

1 like

Ja hij is mooi! Groetjes van z’n neefje!
Deze mag er nog wel eens komen in het groen of zwart trouwens… :grin:

5 likes

Neefje ziet er ook nog goed uit voor zijn leeftijd :slight_smile:

2 likes

Erg mooi :+1::+1:

1 like

Ja, donkerblauw is fantastisch bij de Ds-2

1 like

En ze zijn zo lekker chunky ook​:grin::ok_hand:

1 like

Dat is me daar wel een fijne website zeg👌

1 like

Gefeliciteerd :ok_hand:t2:

Deze vond ik in mijn ouderlijk huis en is van mijn opa geweest. Hij deed het direct nog prima.

8 likes