Certina ontbrak nog in mijn collectie en een chronograaf had ik ook nog niet. Na wat speurwerk op internet stuitte ik op het hier boven genoemde horloge, dat in ieder geval aan twee van mijn zoekcriteria voldeed: ‘Certina’ en ‘Chrono’. Het ‘GMT’ in de naam nam ik even voor kennisgeving aan, want ik heb al een GMT-horloge. Maar wat mij wel intrigeerde was de laatste afkorting in de naam; ‘COSC’.
Hoezo, COSC, het is toch een quartz horloge, meende ik in de specificaties te zien? En een beetje quartz horloge voldoet toch op z’n slofjes aan de COSC-specificaties?
Dus daar maar eens in gedoken. En er ging een heel nieuwe wereld voor me open: die van de HAQ- (high accuracy quartz) horloges.
Er blijkt dus een aparte COSC-norm te zijn voor quartz horloges. die veel strenger is dan die voor mechanische. Een maximale afwijking van ca. 25 sec. per JAAR bij kamertemperatuur (0,07 sec. per dag bij 23°C) is hier de norm. En om die te halen zonder ‘externe’ hulp van DCF-zenders, satellietsignalen, NTP-servers e.d., dus puur op eigen ‘kracht’, moet de trillingsfrequentie van het quartzkristal gecompenseerd worden voor temperatuurvariaties. Tevens moet het caliber (in dit horloge een ETA G10.962 PreciDrive COSC) volledig vochtdicht afgesloten zijn. Certina specificeert een maximale afwijking van +/- 10 sec./jaar.
Of dat ook wordt gehaald weet ik pas over een jaar , maar voorlopig staat het nog strak op de DCF-tijd waar ik het woensdagavond op gelijk gezet heb.
Maar nu eerst maar eens een paar foto’s:
Het past goed en het zit lekker, maar de gebruiksaanwijzing moet ik voorlopig nog wel even bij de hand hebben om alle instellingen en functies goed te kunnen gebruiken.