NA Certina DS Podium Square. Mijn laatste, mijn allerlaatste

Sinds een jaar of vier oefen ik de hobby “horloges verzamelen” uit, net zoals ik vroeger suikerzakjes spaarde en daarna postzegels. Inmiddels ligt er een aardige collectie, qua aantal, qua diversiteit. De kwaliteit is wisselend: van Poljot tot GS en wat er tussen zit. De liefhebberij begon met de ontdekking, dat de uit de spulletjes van mijn vader afkomstige Certina in de vintagewereld enige waarde had.
Nooit heb ik één horloge van de hand gedaan; ik ben een koper.
En nu, met het laatstelijk aangekochte horloge en de HFLE 2020 in aantocht, zet ik er een punt achter, een punt achter het aanschaffen. Voor de goede orde: zonder enige aanmaning van vrouw* of kinderen. Gewoon gezond verstand.

Geen driftig gezoek meer op HF, niet langer napluizen van Uhrforum/angebote, of met enige moeite rondneuzen in de petites annonces de fam ventes et echanges, rondhangen op Engelstalige fora en daar nauwelijks iets kopen, nee, gewoon ogen dicht en vingers in de oren. De snelkoppelingen zijn of worden allemaal verwijderd. En op HF alleen lezen in het algemene deel. De nieuwe tijd is begonnen.

Niks verliefd kijken naar een fraaie Seiko met emaillen wijzerplaat, of watertanden bij het zien van een Hamilton Intra - matic, of kwijlen bij een o zo mooi horloge van Yvo Staudt, of inschrijven voor de volgende teleurstellende HFLE (de Aevig daarvan uitgezonderd!). Geen Hublot Classic Fusion (wow, echt mooier dan eh, eh), GS Snowflake, de Louis Erard x Alain Silberstein of een Meistersinger One. Afstand nemen van een nooit aangeschafte Gerlach Sosabovski of een idem Timefactors PRS 48. Het verlangen is verwisseld voor een devoot mijmeren over onstoffelijke zaken.

En dan nu het sluitstuk van mijn collectie. De Certina DS Square, overgenomen van @Rumlo, met wie het goed zaken doen was (dank je wel, dat ik ook foto’s van jou mag gebruiken!). Inderdaad, het sluitstuk zou een tonneau of een square moeten zijn met een aansprekende wijzerplaat.

Deze Certina, echt wel een hele bonk horloge, drong onmiddellijk diep bij mij binnen, door allerlei tegenstrijdigheden heen. De tijd vierkant, door de hoeken heen meten, kan niet. De tijd (ver)glijdt en de wereld draait rond. De wijzerplaat ziet er ernstig vertekend uit door het overdreven lijkende perspectief van getallen en indices; de datum is misplaatst. En juist dat maakt voor mij deze Certina zo overtuigend. Ik heb, eh… had, dat trouwens ook met de Hamilton Ventura.
Hoe dan ook, de tijd gaat door en door, de wijzers van mijn horloges gaan rond en rond, maar mijn nieuwste Certina is vierkant en eindeloos mooi. Echt een sluitstuk van een verzameling die begon en nu dus eindigt met Certina. En dat is zeker!

*Ze schudde zachtjes van nee, gaf me een lieve kus toen ik mijn besluit bekend maakte en lachte vilein toen ze weer weg liep. Ik begrijp dat niet.

41 likes

Gefeliciteerd !
Prachtig horloge.
Maar zeker niet de laatste, dat zeg ik ook altijd !

1 like

net zo als jij heb ik ook laatst een punt gezet op het kopen en ga vanaf nu van de collectie genieten,
ik zie wel dat je er met een mooi stuk eindigt :star_struck:
ik weet niet hoeveel stuks je collectie telt maar ik wens je er een mooie tijd mee,
en nu maar genieten :heart_eyes: :smiley:

1 like

Gefeliciteerd!
Die laatste zin… Je vrouw kent je beter dan jij jezelf kent.

Tot de volgende NA. NIEMAND eindigt met een vierkante Certina. Kom op zeg.

5 likes

@Jurk begin maar te schetsen :upside_down_face:

4 likes

Heb ik een paar maanden geleden ook gedaan, het bevalt heel goed, ben intens tevreden met mijn kleine collectie en heb ineens heel veel ruimte voor andere zaken, heerlijk!
Suc6!

1 like

een mooi verhaal, bijzonder lezenswaardig met mooie foto’s van een van de mooiste certina’s. een mooie afsluiting van een mooie hobby.
ik geloof echter niet dat dit de laatste is want ook bij het alleen lezen van de algemene berichten komt er vast wel weer iets leuks voorbij wat je niet loslaat. wij wachten af …

1 like

Hi Omanido, goed te horen dat hij bevalt en zeker als afsluiter veel plezier ermee en dank voor het fijne contact

1 like

Heel mooi horloge, gefeliciteerd!
Ik zou ook nog steeds graag een vierkant horloge in mijn collectie willen maar op 1 of andere manier oogt een vierkant horloge toch groter dan rond dus vind het bij mij altijd te groot staan.

1 like

Pijnlijk! Goed dat je nu andere penetratie - eh, prioriteiten stelt en rust vindt in je collectie. Veel plezier en een goed herstel van deze laatste aanschaf gewenst. :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Heel herkenbaar! In oppervlakte is is een vierkant horloge van 38 mm duidelijk groter dan een ronde met een doorsnede van 38 mm. Dat scheelt wel een procent of 20. Daarom heb ik ook een tonneau sterk overwogen. Maar ja, deze Certina, die overweldigde me totaal. Eerder kreeg ik steeds meer waardering voor de Tag Heuer Monaco. 't Is dat ik niks heb met een chronograaf, want anders … O nee, er staat een punt achter het inzamelen van horloges.

1 like

De laatste :rofl: Good luck whit that.

Geniet van je NA

1 like

Gefeliciteerd :ok_hand:t2:

1 like

Dat weet ik zelf ook niet. Een stuk of vijftig, denk ik. Voor de zondag kies ik uit twee horloges, de Certina Vintage van wijlen mijn vader en een Frederique Constant, gekregen van vrouw en kinderen, op de dag dat ik zestig werd en onze eerste kleindochter werd geboren (na zes kleinzonen op een rij; we hadden de moed al opgegeven.) Voor doordeweeks maak ik een keuze uit de andere horloges. Iedere week een andere. De opvolger van deze week houd ik dan al aan de praat en verheug me dan al weer voor de komende week. In het weekend komt dan de opvolger van de opvolger tevoorschijn en ook van die zit ik al een week te likkebaarden. En weer altijd dat vileine lachje van mijn vrouw …

Prachtig beschreven :ok_hand::ok_hand::ok_hand:. Leuk om de ontdekkingsreis met een Certina af te sluiten.
Ben benieuwd hoe standvastig je bent :joy:.

1 like

Smaakvol horloge👌

1 like