Het blijft al enkele jaren een moeilijke opgave, een duiker in mijn collectie die ik niet meteen terug wil flipperen voor de volgende pilot of field watch.
Er zijn er zoveel, ze zijn allemaal zo leuk, en er is altijd wel iets mis mee. Had deze maar een geborstelde kast in plaats van gepolijst, jammer van de 42mm en lange lugs, die faux patina lume is het net niet,… Ik vind altijd wel wat waardoor het net niet is wat ik zoek.
Mijn requirements:
- 39 - 41mm met een relatief korte lug to lug < 48mm.
- Minder dan 13mm dik.
- Brushed case & bracelet.
- Geen faux patina lume, maar wit.
- Robuust en accuraat binnenwerk.
- Stalen band.
- Closed caseback.
- Neutrale / sobere kleur en matte wijzerplaat
Wat krijg je dan wanneer je door de huidig verkrijgbare of relatief moderne divers gaat?
- Seiko SPB143
- Tudor BB58
- Squale Super Squale
- Omega Seamaster 2254
- Doxa Sub 200
- Oris Aquis
Er zijn er nog een hoop, maar deze 6 maakten het meeste kans. Spoiler, het is uiteindelijk nog een andere geworden.
Seiko SPB143
Dit was 'm bijna, maar heb te slechte ervaringen met de 6R35 van Seiko.
Tudor BB58 (Blue)
Het blauw was me toch altijd net wat te uitgewassen wanneer ik 'm paste. Jammer!
Squale Super Squale
De BOR stalen band is net wat te vintage voor wat ik zoek.
Omega Seamaster 2254
In het daglicht is de lume altijd wat groen, wat ik persoonlijk verschrikkelijk lelijk vind.
Doxa Sub 200
Idem aan de Squale BOR.
Oris Aquis
Deze heb ik even gehad uiteindelijk, maar hij bleef toch maar steeds vaker in de doos zitten.
Wat is het dan uiteindelijk geworden?
De Christopher Ward C65 Dartmouth (Series 1).
Een prachtige 41mm duiker met fijne afmetingen van 47mm lug to lug en 11.5mm thickness in de ‘lightcatcher case’. Voor het geld ben ik nog niets tegengekomen dat zo mooi is afgewerkt, vergelijkbaar met Longines en Oris voor een lagere prijs.
De plaat is diepblauw en ondanks de vintage look heeft deze toch moderne elementen en vooral geen faux patina lume! De markers zijn applied, wat veel diepte geeft aan het design en op de wijzers zitten zowel brushed als polished stukken. Het saffierglas is mooi domed met AR coating.
Het binnenwerk is een robuuste COSC certified Sellita dat op ongeveer +1 seconden per dag loopt. De stalen band heeft een soort van glidelock systeem en voelt erg solide aan. Had ik al gezegd dat de bezel even solide aanvoelt?
Hoe diep kan je dan duiken met deze duiker? 150 meter dankzij een grote schroefkroon. Maar meer dan een keer snorkelen ga ik toch niet doen, laten we even eerlijk zijn.
Maar euhm, is dit geen homage aan de Omega Seamaster ‘Big Triangle’…? Jazeker! En daar is Christopher Ward op hun website ook duidelijk over. Normaal ben ik niet zo’n fan van homages, maar deze is voor mij persoonlijk effectief een homage, in plaats van een kopie. Er zitten duidelijke elementen van de Seamaster in, maar heeft ook meer dan genoeg eigen design om het een model op zichzelf te maken.
Het feit dat ze goedgekeurd zijn door de British Royal Navy voor gebruik is weer leuk meegenomen. Ondertussen is er een Series 2, maar deze vind ik een stuk minder samenhangend design hebben.
Ik ben erg tevreden met deze Christopher Ward C65 Dartmouth en heb het gevoel dat ik nu eindelijk rust heb gevonden in mijn zoektocht naar een duiker. Of moet er toch nog een Doxa Sub 300T bijkomen? Dat iets meer gewaagd design kan wel nu ik een meer sobere duiker heb in de collectie, toch? Dan zit de doos wel netjes vol natuurlijk, stof tot nadenken…
Bedankt voor het lezen!
- Enkel de CW en Oris Aquis fotos werden door mezelf gemaakt, de rest is van het web.