NA: Chromachron No1

Ik weet het nog goed. We gingen vroegah altijd op zomervakantie in een klein dorpje in Zwitserland in de buurt van Chur. Daar, soms geheel tegen mijn jonge zin, veel gewandeld in de bergen. In 1988 kreeg mijn moeder van mijn vader in Chur bij de juwelier een horloge dat voor haar gemaakt leek. Een horloge waar je niet precies de tijd op kon zien, maar wel een indicatie had. En dan was het nog kleurig ook.

Mijn moeder is al een aantal jaar geleden overleden en gisteren op haar verjaardag kreeg ik van mijn vader haar horloge om de hier welbekende redenen dat ik meer met horloges heb.

Ik ga even op zoek naar een betrouwbare partij in het Noorden voor wat onderhoud (in ieder geval een nieuwe batterij en wellicht even mild oppoetsen) om het horloge weer in mooie staat te krijgen. Denk dat mijn vrouw hem dan nog wel eens zal dragen. Verder is het horloge an-sich niet heel bijzonder en het schijnt dat er ook niet echt heel erg goede quartz uurwerkjes gebruikt werden, dus ik hoop dat het horloge weer gaat lopen met wat verse power. Wellicht ook nog eens een mooi bandje voor laten maken bij Ko, deze lijkt in ieder geval al niet origineel.

Het principe is wel grappig, alhoewel ik met mijn analoge handopwinders ook nooit helemaal zeker ben of ik de juiste tijd voor heb (en dat is eigenlijk wel okay). Er zitten hele boekwerken bij over hoe je de tijd kunt aflezen, terwijl het toch wel redelijk logisch is.

32 likes

Is toch wel gaaf :+1: en een mooie herinnering :smiley:

1 like

Leuk toch een uurwerk met een persoonlijke connectie.
De manier om tijd af te lezen is leuk, maar kan me voorstellen dat je binnen de 15min beetje moet gokken.

1 like

Mijn beste,

Apart hoor!!
Geniet er met volle teugen van!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Erg tof, maar denk ik na een jaar de tijd nog niet zou zien :sweat_smile:

1 like

Wat een leuk en apart horloge, waar ook nog eens een herinnering aan kleeft, mooi! :tada:
Ik zou wel nog even goed nadenken over wel/niet laten poetsen, voor beiden is wat te zeggen. :slightly_smiling_face:

1 like

Ga in ieder geval, als ik iets ga doen, heel voorzichtig aan de slag met exact die overweging. Het is misschien ook wel gewoon mooi zoals het is. Ook maar eens kijken of ik wellicht een gelijkende interface voor mijn Garmin Vivoactive kan vinden of maken :wink:

1 like

Een mooi en bijzonder horloge :ok_hand:

1 like

Geinig horloge met een dierbare herinnering

1 like

Bestaat natuurlijk al:
https://apps.garmin.com/en-US/apps/433b0e3d-cf4c-4c8f-bd8f-20b187cd2aca?tab=reviews&criteria=rating&ascending=true&displayCurrentVersion=false

1 like

Fancy, gefeliciteerd

1 like

Wow, wat een herkenbaar verhaal. Ook ik ben horloge-liefhebber (daarom HF-lid; mijn eerste post na lang rondkijken maar dit verhaal sprak me zo aan). Mijn meest aparte klokje is de Chromachron, ooit van mijn moeder geweest. Mooi te lezen dat er iemand is die datzelfde heeft. Ik heb de mijne een aantal jaar geleden laten renoveren met een kast-behandeling en een nieuw uurwerk. Ik heb begrepen dat het uurwerk ondertussen lastiger te krijgen is.
Ook ik heb trouwens een Garmin Vivoactive (4S), maar daarop kreeg ik de wijzerplaat niet aan de praat (verkeerde versie – dat krijg je met digitale horloges). Is dat jou wel gelukt?

1 like

Leuk en welkom dan als nieuw lid! Ik heb uiteindelijk nog niemand gevonden waar ik terecht kon. Het wordt een verse batterij en dan laat ik hem verder origineel. Wil alleen geen prutsers en eventuele krassen of slechte reparaties als de batterij gelekt zou hebben.

Ik zal even kijken had uiteindelijk wel een versie die werkte, maar de charme had het niet door te brede bezels.