Ik weet niet precies wat de doorslag heeft gegeven. Was het mijn bezoek aan Chronoswiss een paar jaar geleden? Was het mijn wens om nog eens een keer een regulateur te bezitten? Of was het een manier om mijn wachttijd voor mijn Dingemans Jumping Hour te overbruggen?
Het begon in ieder geval toen ik met succes mijn Anordain model 2 en mijn Sjoo Sandstrom Chronolink had verkocht. Omdat ik beide met wat winst kon verkopen ontstond er ruimte voor wat anders. Ik raakte verzeild op de Chronoswiss certified pre-owned sectie. Daar stond een blauwe regulateur, maar helaas stond daar een button “sold” bij. Bovendien was het net niet het model wat ik zocht. Er stond nog wel een 37 mm van de nieuwere versie. Maar met stalen band is die minder geschikt voor mijn zwakke polsen. En bovendien was ie ook wel weer buiten budget.
Dan rest er maar een ding: de vraag stellen of er niet nog iets anders beschikbaar is wat nog niet op de website stond. En op die vraag kwam deze foto terug. Of dit wat voor mij was. Deze was gebruikt tijdens de introductie van de regulator classic. Ongedragen en dus eigenlijk gloed nieuw.
Daar moest ik even over nadenken. Er kwam een aanbod om er een op maat gemaakte stoffen band op te zetten. Alternatief was croco, maar dat is niet mijn ding. Ik kreeg er gelijk een tweede band bij. Nadeel was wel dat er een levertijd van een week of zes op die band zat.
Na een paar dagen de knoop doorgehakt. En van de week was het zover. Er verscheen een busje van Fedex voor de deur met best wel een groot pak.
Daar zat deze mooie houten doos in. Met daarin mijn horloge, samen met een mooi gegraveerd plaatje met model en serienummer. Ik ben eigenlijk meer van de minimalistische verpakkingen. Maar dit maakt wel indruk.
Na het verwijderen van alle beschermingsstickers ben ik het horloge gelijk gaan dragen. De band is nog een beetje stug. Maar de afleesbaarheid is echt heel goed. Dat was een van de redenen waarom mijn Anordain het veld moest ruimen. Daar zat, ondanks de prachtige wijzerplaat, te weinig contrast op.
De wijzers zijn ook voorzien van lume en ze contrastreren mooi met de blauwe wijzerplaat. De typografie is wat druk, maar daar kan ik mee leven.
De afwerking is ook mooi. Het uurwerk is een variant (als ik het goed heb) van een van de bekende uurwerken en aangepast met een eigen rotor. Maar misschien doe ik Chronoswiss nu tekort.
Ik heb nog even geprobeerd om de guilloche nog wat beter in beeld te brengen. Maar misschien moet dit nog een keer met de echte macrolens (al weet mijn iphone 15 er ook best wel raad mee.
Mocht je interesse gewekt zijn voor dit mooie merk, ga dan vooral een keer kijken op de certified pre-owned sectie om zelf wat moois te bemachtigen.