NA Citizen 6000 opknappertje met een losse rotor.

Quartz horloges, ook vintage, van Citizen kom je best veel tegen. Daar zitten soms hele interessante horloges bij, maar ik ben zelf niet zo van de Quartz horloges. Dat is een kwestie van kiezen en je kunt ook niet alles verzamelen.

Vintage Citizen horloges met een mechanisch uurwerk zie je wat minder vaak, terwijl er in de jaren 60 en 70 toch ontzettend veel van gemaakt moeten zijn. Misschien komt het door de populariteit van de overbekende Seiko automaten, met name de ‘Vijfjes’ dat er van de vaak wat eigenwijzer vormgegeven Citizens uit die periode wat minder bewaard zijn gebleven. Ik weet het niet, maar hier hebben we er dan eentje.
Dankzij @BasV, die recentelijk een aantal Citizens als opknappertjes aanbood in het blauwe gedeelte, is er nu toch een Citizen automaatje bij mij in de collectie beland. Het aanbod van Bas bestond uit een aantal Quartz exemplaren, maar ook één automaat. Met een gebrekje weliswaar, maar daar was de prijs dan ook naar en hij werd aangeboden als een opknappertje. Ik wilde het avontuurtje wel aan.


Citizen 6000 automaat. Foto van BasV

Ik ben geen horlogemaker. Als het om echte problemen, defecten of een volledige service bij een uurwerk gaat, moet ik het repareren en (de)monteren overlaten aan beter geschoolden. Gelukkig kun je die hier op HF ook wel vinden, maar er zijn ook wat dingen die ik zelf nog kan. Poetsen en hier en daar wat afstellen en een schroefje vastdraaien lukt me meestal nog wel. Zo ook met deze Citizen automaat met caliber 6000 uit medio jaren '60 (volgens de 17juwels site, om nu eens een andere bron te vermelden i.p.v. Ranfft. Ranfft kent het caliber trouwens ook).

Toen ik het horloge ontving en uitpakte viel de eerste indruk hoe het horloge er uiterlijk uitzag zeker niet tegen. De wijzerplaat, het glaasje en de wijzers zagen er nog heel gaaf uit en het kastje had gebruikssporen die je van een 50 jaar oud horloge mag verwachten. De originele kroon zat er ook nog op. Er zouden problemen zijn met de rotor, c.q. de werking van de automaat volgens de vorige eigenaar. Inderdaad hoorde ik een flink gerammel alsof er het nodige los zat, als ik het horloge een zgn. ‘Seiko shuffle’ gaf. Echter, in tegenstelling tot de Seiko 5jes, die ik hier maar even als vergelijkingsmateriaal gebruik, kan je deze Citizen ook handmatig, middels de kroon, opwinden. En na een paar slingers aan het kroontje begon de Citizen gelijk te lopen. Na een uurtje of wat liep het ook nog steeds op tijd. Ook de datumverstelling bleek nog goed te functioneren. Hoopvol allemaal!

Vervolgens heb ik het horloge opengemaakt. Er kwam een vrolijk tikkend uurwerkje (met een enorm grote balans!) tevoorschijn. Echter: de rotor van de automaat lag vrijwel los en liep daardoor tegen de zijkant van het uurwerk aan. Op die manie komt er van automatisch opwinden natuurlijk niet veel terecht.
De oplossing bleek eenvoudiger dan ik dacht. Er zit een holle moer in het midden die de hele rotorconstructie met lager en al aan het uurwerk verbindt. Die moer zet tevens het piepkleine kogellagertje vast dat de rotor soepel moet laten draaien. De moer zat zó los dat na nog een slagje los draaien het hele rotortje los kwam. Ik heb e.e.a. weer op zijn plek teruggezet en het moertje er zo ver weer in gedraaid dat hij, wat je noemt, ‘handvast’ zat. Dat was even lastig om te doen want het moertje heeft maar 2 hele kleine vlakke kantjes. Waarschijnlijk moet je daarvoor een speciaal sleuteltje hebben, maar na een beetje oefenen met een gebogen pincet lukte het ook. Et voila! Het moertje zette de rotor weer vast, het lagertje rammelde niet meer en de rotor kon vrij draaien. Een drupje olie zal ook helpen denk ik, maar dat heb ik nog niet gedaan. Ik wil eerst even uitvogelen wat voor soort olie ik daar het best voor kan gebruiken. Ik heb wel een flesje standaard horloge olie ‘Lusin 1-3’, maar misschien is die te dun? Er is vast wel iemand hier op HF die weet wat bruikbaar is.

Het 6000 caliber. (Foto van 17juwels) Let op het piepkleine lagertje met 14 (!) kogeltjes en het holle bevestigingsmoertje met 2 vlakke kantjes. Ik heb de foto van 17juwels gebruikt om dat die duidelijker was dan de foto die ik mij mijn eigen simpele cameraatje kon maken

Vervolgens ben ik nog een half uurtje bezig geweest om de caseback netjes te polijsten en het kastje een poetsbeurt te geven. Daar knapte het klokje beslist nog een stuk van op.
Ik heb de rest van de dag het horloge, inmiddels voorzien van een zwart leren bandje, aan de pols gehad en het loopt tot op dit moment, ruim 24 uur later, nog keurig binnen een minuut op tijd volgens mijn radio gestuurde wandklok die ik als referentie gebruik.

Al met al: misschien geen spectaculair, maar wel leuk horloge van goede kwaliteit, met een mooie bronzen sunburst wijzerplaat en een typische jaren '60 - '70 vormgeving. Misschien zou er organiek of traditioneel een stalen schakelband op horen, maar ik hou niet van het dragen op staal, dus ik laat het maar bij een leren bandje.
Maar vooral: een hoop plezier bij het opknappen en een leuke aanwinst in de collectie, voor een lief prijsje. Dank je wel @BasV!

Tenslotte nog wat foto’s:

Dank weer, goede HF vrienden, voor het lezen en kijken.

16 likes

En zo heb je een hele nette en leuke Citizen voor jezelf erbij geknutseld. Veel plezier ermee Lex

1 like

mooi dat hij terug werkt :ok_hand: :smiley:
groetjes van z’n broer :wink:

2 likes

Ha @anon59165879HF, wat leuk om te zien. Jouw exemplaar is nog mooi scherp zeg! Ook mooi om te zien hoe hij toont met een (originele?) stalen band.
Ik vertelde al dat ik zelf niet graag op staal draag (huidirritatie enzo) maar omdat ik mijn exemplaar toch niet veel ga dragen, moet ik misschien nog even op zoek naar zo’n bracelet om 'm zo origineel mogelijk te krijgen. Dragen is 1 ding, collectievorming is weer wat anders en dan is origineel en tijdscorrect wel belangrijk. Ik hou me aanbevolen voor tips van iemand die nog zo’n band heeft liggen…

1 like

Gaaf ding hee!!

Hier ook een broertje met originele band volgens mij.

4 likes

Dat heb je mooi voor elkaar.
Waren ze allemaal maar zo makkelijk weer te reanimeren.
Je hebt een mooi horloge kunnen toevoegen aan je collectie.

1 like

Mooi horloge en een leuk projectje!

1 like