Beste mensen,
Ik was er al een tijdje naar op zoek: een geboorte-horloge. Als echte Citizen fanaat moest het natuurlijk een Citizen worden en dan uiteraard in zo goed mogelijke staat. Een geboorte-horloge koop je maar 1 keer in je leven als het goed is
Met alleen het correcte geboortejaar heb je al heel wat in handen, als dan ook nog de maand klopt en hij is mooi, tja, dan moet je toeslaan. Gisteren is hij gearriveerd. De Citizen Ace Parashock 21 Jewels van maart 1963. Inderdaad: deze oude knook wordt over een paar weken 56âŠ
Het is een mechanische handopwinder met 0200/0201 uurwerk. Geintroduceerd in 1960, ook wel bekend als âHumble Homerâ en tot 1980 geproduceerd in verschillende versies met en zonder datum. In de âNewmasterâ die je nog wel eens tegenkomt zit het uurwerk bijvoorbeeld ook. In het geval van de Ace heeft het uurwerk typerende oranje accenten.
Typisch voor de jaren 60: âgoldplated casesâ. Vintage Citizens zijn te dateren door het serie nummer: positie 1 = jaar, posities 2 en 3 zijn maand, rest is productienummer.
De ragfijne belettering op de wijzerplaat is nog in mooie staat, het glaasje heeft een heel voorzichtige polijstbeurt verdiend.
En het onvermijdelijke wristshot. Ik ben er superblij mee! Nog nooit zoân bijzondere dresser gehad! Nu nog even op zoek naar een era-correct leren Citizen bandje van 18mm.
Groot voordeel is dat door de lange productie-run van de âhomerâ regelmatig donoren voorbij komen en ik dit uurwerk zelf kan onderhouden en eventueel herstellen.
Bedankt voor het kijken allemaal!
Groetjes,
Bert