Een gefaalde zoektocht naar een beater.
Ik ben zuinig op mijn horloges en vind het vreselijk als er onnodige beschadigingen op komen. Daarom ging ik opzoek naar een beater. Het moest betaalbaar zijn, een automatisch uurwerkje bevatten, tegen een stootje en water kunnen, en het moest een horloge worden waarvan ik het niet erg zou vinden als er een kras op komt.
Mijn zoektocht begon bij G-shock, maar hoewel ik het wel grappige horloges vind bij anderen, zou ik het niet zo snel dragen. Ook Seiko passeerde de revue, dan zit je al snel naar de 5’jes te kijken. Het viel mij op dat Seiko toch wel erg duur is geworden in vergelijking met andere merken die ongeveer dezelfde kwaliteit leveren.
Tijdens mijn zoektocht viel mijn oog op de Citizen Fujitsubo. In mijn ogen net wat duur voor een beater, dus toch maar verder gekeken.
Misschien dat anderen dat ook kennen. Als je opzoek bent naar een horloge, dan kom je op een punt waar je alle opties onbewust met 1 horloge vergelijkt. Je weet het dan eigenlijk al, maar kan er nog niet aan toegeven. Dat gebeurde ook bij deze Citizen. Voor die prijs zijn er ook andere mooie horloges. Maar geen kon de Fujitsubo uit mijn hoofd krijgen.
Inmiddels is de Citizen Fujitsubo alweer 6 maanden in mijn bezit. En wat een verrassing is dit horloge. De titanium kast en de afwerking zorgen voor een fantastisch draagcomfort. Ik voel vaak niet dat het om mijn pols zit. De kroonactie is ook erg fijn. Geen idee of dat een ding is voor anderen, maar als de wijzers blijven ‘plakken’ bij het draaien van de kroon, dan bekoelt bij mij de liefde snel. Het glas heeft een vorm die speelt met het horloge en de wijzerplaat. Het heeft ook een interessante historie (zie andere topics over dit horloge).
Het uurwerk is een caliber 9051 van Citizen. Mijn ervaring is dat het erg accuraat is. Ik heb geen apparaat om het te meten behalve een stopwatch, maar de praktijk zegt ongeveer 5 sec per dag te snel.
De originele band zit goed, maar ik houd van quick releases zodat ik de banden snel kan wisselen en kan matchen met wat ik op de dag aantrek. Door de zwarte wijzerplaat en bezel is dit horloge te combineren met alle kleuren en materialen.
Ik kan u mededelen dat ik vreselijk gefaald ben in mijn zoektocht naar een beater, een horloge met een doel om misbruikt te (kunnen) worden. Ik ben helemaal verliefd op dit horloge en er zit nog geen enkele kras op.
Onderstaande foto’s afkomstig van Monochrome.