NA : Citizen NB1050-59E

De tweede aanwinst deze week, de Citizen NB 1050-59E.

Vorige week met heel veel plezier een Sinn 556 aangeschaft bij @Amsterdamcallin , en die haalde uit zijn rugzak ook nog eens deze prachtige Citizen tevoorschijn. Uit oktober 2022, ongedragen, :jp: only.

Net zoals bij bv GS, erg lastig om mooi op de foto vast te leggen (zeker met mijn fotografische skills en ouwe Samsung).

Het lijstje? 38 mm maar draagt wat groter door de kast van 47 mm ltl, 100 WR, hand/automaat, saffierglas, lekker plat met nog geen 11 mm dikte, en een mooie band van 19 mm smal.
Het uurwerk is een Citizen cal 9011, wat mij met mijn non-uurwerktechniekinteresse werkelijk niks zegt of doet, maar volgens de kenners heel goed schijnt te zijn. Mooi, weten we ook weer.

Een open achterkant. Kan bij bepaalde gelegenheden heel handig zijn, maar bij horloges doet het mij weinig.

De uurmarkeringen shinen lekker van links naar rechts met het licht mee, prachtig gedaan.

Band en sluiting prima, niet heul bijzonder, gewoon goed. Helaas paste er (zoals altijd :angry:) niet mijn verstelbare gesp op, dus dat wordt weer verder zoeken :unamused: Zorgen voor morgen.

Hier op het forum al wel eens besproken, maar ik gooi deze er nog maar eens in:

Dont shoot the messenger.

Wat kost nou zoiets? Zo rond de 500 euro, want :jp: only. Niet heel goedkoop, maar wat is goedkoop (of duur) als je daar de aankomende 5, 10 of 20 jaar plezier van kan hebben.
Want de kwaliteit staat natuurlijk buiten kijf, laat dat duidelijk zijn. Maar dan nog: voor 200 euro of 8000 euro heb je ongeveer precies hetzelfde horloge dat net zo lang mee gaat.
Mijn minpuntjes over deze Citizen: geen schroefkroon, en de wijzers zijn mij wat te saai. Ik hou blijkbaar niet van lange dunne wijzers, heb ik nu ontdekt.

Nog wat popie jopiefotootjes van mijn nieuwe duo naast elkaar:

Als laatste nog wat: ik was bij een juwelier/horlogemaker (horlogeMEESTER :mortar_board:) om de band op maat te laten maken, en tijdens het wachten kon ik nog heel even wat passen.
De Citizen Tsuyosa. Prachtig op de foto, maar zoals meestal in het echt voor mij minder.

Nee, te shiny, en hij had het voor mij echt niet. Plus een datumpukkel :confounded:
Pas deze eerst voordat je hem koopt. Echt waar.

Maar die Seiko Presage Sharp Edge SPB203J1 is wel wat zeg.

Top :ok_hand:t5: Probeer deze maar eens mensen.

Dus ik denk Citizen eruit, Seiko erin :partying_face:

47 likes

Lekker bezig!
Gewoon doen, hoewel deze Citizen ook een leuke NA is. Keuzes, keuzes …
:beers:

1 like

:joy: Verrassende conclusie bij een nieuwe aanschaf van een Citizen.

3 likes

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst,
De wijzers van die presage zijn inderdaad wel mooier👌

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe horloges. Een er uit, een erin. Goede taktiek!

1 like

Gefeliciteerd met je NA.

1 like

ja wist ik veel dat ik 3 dagen later die Seiko zag :man_shrugging:t5: :grin:

4 likes

Zo gaat dat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze Citizen niet lelijk vind maar hij heeft ook niks …

Seiko ziet er goed uit!

1 like

Moeten we jou nu feliciteren met je NA, of heb je alweer definitief besloten deze in te ruilen voor de Seiko? Leuk verslag overigens en goede foto’s. De Japan :jp: only NB Citizen mag er wel zijn, dus toch gefeliciteerd :+1:t2:

1 like

Gefeliciteerd met de Citizen, mooi maar …:roll_eyes: Naast die Sinn zou iets met een blauwe plaat wel mooi staan .

1 like

Gefeliciteerd met deze nieuwe aanwinst!

1 like

Feliciteren :partying_face:
Maar :point_down:t5:

Dat heb ik dus ook.

Neeh ben klaar met blauw. Zwart is het nieuwe blauw, heb ik net Leco horen zeggen.

5 likes

Leco of Laco? :rofl:

2 likes
1 like

Niet heel goedkoop? D00d… Een automaat met erg goede afwerking, extra harde coating en saffier, voor 500 ballen? De 1050 vervult de SARB033 taak van weleer met glans. Naast de Sinn, die toch echt veul duurder is, steekt ie ook al prima af.

Ik keur 'm meer dan goed, veel plezier er mee.

Echt een lomp horloge. Net zo lomp als de 40mm PRX, inderdaad. Als het je ding is, prima, maar we zijn het eens.

Yup. Super horloges. Iets duurder, maar is het ook wel waard, IMHO.

Ik beveel hem van harte aan, ook omdat ik de wijzers nipt mooier vind, maar de 1050 is geen slechte keuze. Hulde voor alles, de Sinn, de Citizen, de Seiko.

:+1:

6 likes

Jahaaaa , die Citizen is echt wel leuk hoor, vooral de kast . En die open achterkant vind ik toch altijd een geinig detail .
Maar die Sarb is toch net even wat geiler . Mooi de kast de wijzers en die wafeltjes plaat .

Ik begrijp je Frans.

1 like

Oh sorry spb ( ik wordt een beetje gek van al die types bij Seiko)

1 like

Zo zie je maar weer, dat smaken verschillen.
De Citizen is perfect. Zo’n wafelplaat van de Seiko vind ik wel mooi maar ook nogal druk (vrouwelijke tierelantijntjes :see_no_evil: ) :relieved:
Anyway, grappig dat je een beetje ingekakte horlogehobby nieuw leven inblaast met een paar toffe aanwinsten, veel plezier ermee :+1:

1 like

Sterk :joy:

1 like

Leco, die man met die Seiko :wink:

1 like