De tweede aanwinst deze week, de Citizen NB 1050-59E.
Vorige week met heel veel plezier een Sinn 556 aangeschaft bij @Amsterdamcallin , en die haalde uit zijn rugzak ook nog eens deze prachtige Citizen tevoorschijn. Uit oktober 2022, ongedragen, only.
Net zoals bij bv GS, erg lastig om mooi op de foto vast te leggen (zeker met mijn fotografische skills en ouwe Samsung).
Het lijstje? 38 mm maar draagt wat groter door de kast van 47 mm ltl, 100 WR, hand/automaat, saffierglas, lekker plat met nog geen 11 mm dikte, en een mooie band van 19 mm smal.
Het uurwerk is een Citizen cal 9011, wat mij met mijn non-uurwerktechniekinteresse werkelijk niks zegt of doet, maar volgens de kenners heel goed schijnt te zijn. Mooi, weten we ook weer.
Een open achterkant. Kan bij bepaalde gelegenheden heel handig zijn, maar bij horloges doet het mij weinig.
De uurmarkeringen shinen lekker van links naar rechts met het licht mee, prachtig gedaan.
Band en sluiting prima, niet heul bijzonder, gewoon goed. Helaas paste er (zoals altijd

Hier op het forum al wel eens besproken, maar ik gooi deze er nog maar eens in:
Dont shoot the messenger.
Wat kost nou zoiets? Zo rond de 500 euro, want only. Niet heel goedkoop, maar wat is goedkoop (of duur) als je daar de aankomende 5, 10 of 20 jaar plezier van kan hebben.
Want de kwaliteit staat natuurlijk buiten kijf, laat dat duidelijk zijn. Maar dan nog: voor 200 euro of 8000 euro heb je ongeveer precies hetzelfde horloge dat net zo lang mee gaat.
Mijn minpuntjes over deze Citizen: geen schroefkroon, en de wijzers zijn mij wat te saai. Ik hou blijkbaar niet van lange dunne wijzers, heb ik nu ontdekt.
Nog wat popie jopiefotootjes van mijn nieuwe duo naast elkaar:
Als laatste nog wat: ik was bij een juwelier/horlogemaker (horlogeMEESTER ) om de band op maat te laten maken, en tijdens het wachten kon ik nog heel even wat passen.
De Citizen Tsuyosa. Prachtig op de foto, maar zoals meestal in het echt voor mij minder.
Nee, te shiny, en hij had het voor mij echt niet. Plus een datumpukkel

Pas deze eerst voordat je hem koopt. Echt waar.
Maar die Seiko Presage Sharp Edge SPB203J1 is wel wat zeg.

Dus ik denk Citizen eruit, Seiko erin