Tijdens een busrit op vakantie viel mijn oog op een horloge dat een medepassagier droeg. Het was een duiker, klein van formaat maar toch subtiel aanwezig. Ik herkende het horloge niet en kon vanwege de afstand tussen ons in niet goed zien van welk merk het was.
Na een kleine online surfsessie vond ik hem: de Citizen Promaster EO2020-08E Marine Sea (MIDI-size).
Mijn polsomtrek is slechts 16 cm dus veel (duik)horloges dragen in mijn beleving te groot. Er was eens een tijd… waarin ik mij een ongeluk tilde aan een TW steel en een Guess horloge van 45mm en nog happy was ook. Dus zo zie je maar hoe smaak kan veranderen.
In mijn collectie bevindt zich reeds een Tissot Seastar 1000 36mm die ik op de originele stalen band draag en een SEIKO ProspeX SNE569P1 39mm die ik enkel op nato draag. Toch vond ik dat er nog zat plek was voor nog een duiker op een rubber band. Al moest ik dat wel even uitleggen bij de vrouw
.
De Citizen Promaster lijkt met z’n 36,5 mm kast op papier misschien klein voor een duiker, maar om mijn pols staat hij precies goed. Dit komt vermoedelijk door de zichtbaar aanwezige bezel in combinatie met de grotere indices.
Ondanks het kleine formaat doen de specs van het horloge zeker niet onder! Het is nog steeds gewoon een serieuze Promaster:
- 200 meter waterdicht
- Goed afleesbaar
- Super goed (vooral lang) werkende lume
- Schroefkroon (op 4 uur heeft vanuit optisch oogpunt niet helemaal mijn voorkeur maar het draagt wel comfortabel).
- Eco-Drive (solar) uurwerk dus hier vermoedelijk de komende 10 a 15 jaar geen omkijken naar
Zouden er dan nog “nadelen” zijn? Hmmmjuahhh ik kan wel wat bedenken:
- Mineraalglas in plaats van saffierglas (dit is vermoedelijk robuuster wat past bij de functionaliteit van het horloge)
- Het horloge is met 11,6mm aan de dikke kant. Dit heeft vermoedelijk alles met de waterdichtheid te maken. Doordat verder alle andere afmetingen vrij compact zijn stoort het mij niet
- De rubberen band waar het horloge op komt is in mijn beleving wat oncomfortabel en niet mijn stijl. Ik begrijp dat dit horloge gemaakt is om te duiken dus hier hoort dan ook een functionele band bij.
Dat laatste heb ik direct aangepakt door een Hirsch Pure band aan te schaffen. De band à €70,00 was niet heel goedkoop. Maar de prachtige kwaliteit en het comfortabele materiaal maakt dit bedrag helemaal goed! Een echte aanrader zo’n Hirsch Pure band dus.
Als je net als ik een kleinere pols hebt is dit een prachtig en vooral comfortabel horloge om serieus te overwegen!
Hier dan eindelijk de foto’s van de NA! ![]()