Afgelopen week de Citizen Promaster NY0040-17LEK besteld met extra stalen band. De blauwe versie met mooie sunburst dial. Gekocht voor mijn vakantie aan het einde van het jaar. Horloge gaat daarna ook weer vrolijk ik de verkoop.
Vandaag even de stalen band op maat gemaakt en mijn eerste indruk is als volgt:
Wat kunnen Citizen en Seiko toch een ontzettend goedkope k*t metalen banden op hun horloges zetten. Meine gute wat een rommel. Ratelt aan alle kanten en voelt gewoon goedkoop aan. Plat geslagen metaal. Rinkeldekinkel. Echt meuk. Mijn advies als je het horloge koopt, koop hem alleen op rubber. Waarom zeg ik trouwens ook Seiko? Omdat ik bijna alle duikers van Seiko heb gehad van SKX tot aan MM300. Stuk voor stuk allemaal prachtige horloges maar de bottle neck is elke keer de originele OEM metalen band. Met name bij de SKX, Turtle, Samurai en Sumo. De banden van SPB051 en SPB077 en de MM300 waren prima. Maar over het algemeen doen de OEM metalen banden de horloges geen eer aan. Zo ook bij deze Citizen NY0040. Op de rubber band voelt het als een prima horloge en het horloge zelf zonder bandje voelt prima degelijk aan, zeker voor zijn prijs. Screw down crown, winding functie, dag en datum weergave. De bezel draait prima en zit geen speling op. Het horloge geeft applied indices en is goed uitgelijnd.
Ik heb de blauwe ook gehad op staal en moet zeggen dat ik de kwaliteit van de bracelet beter vindt dan de Seiko tegenhanger maar het is inderdaad geen top kwaliteit. En wat betreft Seiko, snap het ook niet. Ik ben echt super blij met mijn Save the Ocean maar het is pas een blijver geworden toen ik de seiko band eraf gehaald had (k@#$ ding inderdaad) en deze op de geweldige strapcode bracelet gezet heb. Wat een geweldige kwaliteit is dat zeg… !!!
Miltat/Strapcode banden zijn super. Tillen het hele horloge vele niveaus omhoog. Heb ze op mijn SKXen gehad. Zowel de Super 3D Oyster als de Solid Jubilee. Beide zijn zeker een aanrader
Ik voeg hieraan de Hexad Oyster aan toe als aanbeveling. Deze bracelet was voor mij een eye opener. Een horloge kan soms tegenvallen omdat de band k@$ is en wat een wereld van verschil een andere band dan ineens maakt. De Geckota Warrington Jubilee band doet dat ook met de al geweldige Casio MDV 106.
Dat is aan de ene kant natuurlijk ook wel weer zo. En ik ben misschien de laatste tijd ook een beetje verwend. Maar toch vind ik dat er een discrepantie zit tussen het horloge zelf en de geleverde OEM banden.
Ergens moet de prijs vandaan komen, een strapcode kost toch gauw 80 euro, dan valt hij kwa prijs al hoger als een turtle en heb je nog geen verstelbare band, wat ik toch wel goed vind op een relatief goedkoop horloge.
Ik heb er een Watchgecko opgezet, redelijk van prijs, kwaliteit is oke, draagcomfort zeer goed en geen gedoe met douane en importkosten, voorlopig toch nog (Brexit)
Vind de gevouwen sluiting v Seiko ook beter kunnen. Vooral in n prijsklasse als n mm300.
Maar op mn monster vind ik t wel passen, maar daar is de prijs ook naar. De band zelf vind ik wel weer top. Zonder endlinks die je kwijt kunt raken als je even de rubberen band erop zet.
Mijn ervaring met de Samurai STO was dat de kast een knaller was en de band niks toevoegde. Maar nu met de Strapcode erop die speciaal voor de Samurai gemaakt is, wow wat een knaller is dit geworden.
Ná jouw vakantie lekker behouden. Super om zo een mooie beater in je bezit te hebben om te dragen naar het strand, tijdens werken in de tuin, om mee te klussen, naar een drukke stad te dragen etc.
In het Citizen topic staat een opmerking dat de stalen bracelets van de nieuwe mini Turtle er op zouden moeten passen, dus eventueel ook de aftermarket bracelets. Ik heb het daar later nog eens gevraagd maar geen bevestiging gehad. Mogelijk dat iemand die ze beide in bezit heeft dit kan testen. Zou een mooie optie zijn.