NA: Citzen NY0100 Titanium, groen.. 🟢

Afgelopen winter m’n daily beater, de reissued Seiko Arnie, weggedaan omdat ik die toch net een tikkeltje te groot was naar m’n zin. Toch te vaak een deurpost mee gepakt of een kleuter op het schoolplein mee aangetikt.
Dus werd het hoog tijd voor iets anders. Iets om altijd om te kunnen slingeren als het moet. Iets waar je mee gezien kan worden, maar ook kan dragen bij het rondtrekken door de jungle of het snoeien van de heg. Ook een afwijkende kleur als het kan, daar hou ik van.

In eerste instantie lang zitten twijfelen over een Deep Blue Tritium T-100 diver in 41 of 44mm, maar kon me toch niet genoeg overtuigen. Daarnaast leek mij de kroon op dit horloge wat plompt te zijn, hetgeen mijn tere polshuidje nooit zo goed trekt.

Ineens zag ik in het blauwe gedeelte een blauwe Citizen NY0100 Promaster Titanium van @mlmjwj voorbij komen. Eigelijk nooit echt eerder interesse gehad in Citizen duikers, maar nu ineens wel. Direct toegehapt, maar er waren meer kapers op de kust. Helaas al voor m’n neus verkocht en meerdere HF-ers voor mij op de reservelijst. Ik had echter toch gruwelijke honger gekregen naar dit model. Zo veel zelfs, dat ik ‘m maar meteen nieuw besteld heb via Chrono24 bij onze stroopwafeljuwelier uit Emmen. En wel de groene variant, want die leek me toch ook niet te versmaden.

Fast forward: —> wachten, wachten, wachten, bezorger aan de deur, uitpakken, “hey een gele duikfles. Leuke verpakking”, boekje/tags, alles bekijken, op maat maken, om de pols slingeren, en :drum::drum::drum: TADDAA:

-Kroonpositie op 8 uur. Een keer wat anders. Het misstaat niet en een goed alternatief als je vaak last hebt van een normale kroon op 3 uur-positie op je pols/hand.
-Bracelet van titanium, dus lekker licht. Wel even lastig om de juiste maat te bepalen. Bij deze band geen halve schakels oid, maar mogelijkheid op de clasp tot fijnafstelling in drie standen. Persoonlijk vind ik de onderlinge afstanden bij deze fijnafstelling te fors om ‘m echt fijntjes af te stellen. Uiteindelijk toch wel een comfortabele maat gevonden.
-Titanium kast. Voelt lekker stevig aan met een bescheiden afmeting van 42mm.
-Mooie en aparte afwerking op besel, alleen jammer dat het een 60-clicks besel is. Dat vind ik toch altijd niet iets minder verfijnd als een 120-clicks. Besel lijnt wel keurig uit verder.

Uurwerk is een prima werkpaard van Miyota. Daar is echter wel iets heel vreemd mee aan de hand. :thinking:Citizen is voor dit model recent overgestapt van een 8203 (geen hacking) naar een 8204 (met hacking). Dit laatste uurwerk zit in de mijne ook. Dit caliber staat ook netjes in de caseback gegraveerd.
ECHTER, op de dial staat nog gewoon 8203…??? Gebruikt Citizen hier nog oude wijzerplaten, of wordt dit gewoon niet aangepast. Hoe dan ook een skeere actie van Citizen.
Mocht iemand hier iets meer van weten ben ik wel benieuwd?

Al-met-al komende tijd weer een daily beater om om te slingeren.

De mazzel allemaal…

76 likes

Nu nog even met een baksteen om je middel naar 200 meter diepte om te kijken of die echt zo diep kan. :stuck_out_tongue:

1 like

Mooie aanwinst, gefeliciteerd!

1 like

Haha +1 :joy:

Mooi horloge! Kijk er soms ook wel eens naar met de gedachte er eentje aan te schaffen, ik ben fan van de blauwe versie, of de Limited Fugu, die zijn enkel wat lastiger te bemachtigen!

Veel draag plezier.

2 likes

Dat is n transitional model. Die zijn over een eeuw n fortuin waard. Mag je me aan houden :wink:

Oh wacht, ik dacht dat we t hadden over n Ro… :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Mooi :ok_hand:

1 like

Ja, mooi!

1 like

Gefeliciteerd !
Ook heel mooi in het groen.

1 like

Mooi :+1: en fijn spul dat titanium

1 like

Maar de vraag is nu: hackt ie nu wel of hackt niet?

1 like

Tof ding wel. Heb zelf ook een NY gehad.
Heerlijk zorgeloze beater. Ben wel benieuwd naar hoe de titanium versie draagt.

Bij stond er zowel op de dial als caseback 8203. Geen idee hoe dat zit bij jou.

1 like

Hij hackt wel. Secondewijzer staat stil bij volledig uittrekken kroon…

1 like

Proficiat, ga je veel plezier van hebben!

Een van mijn favoriete horloges, dat groen op titanium kleurt zo lekker.

7 likes

afbeelding

Bij mij dus wel twee verschillende nummers…

Het uurwerk wat er daadwerkelijk in zit is de 8204

1 like

Ik zal m’n achterkleinkinderen informeren…

2 likes

Ja idd. Ik bedoelde met geen idee dat ik niet weet waarom er dan nog 8203 op dial zit. Apart wel :thinking:

1 like

Inderdaad. Ik heb op andere fora gelezen dat het wel eens vaker voor komt bij Citizen. Slordigheid of lamlendigheid, ik weet het niet.
Heeft ook wel z’n charme op één of andere manier…

1 like

Zal zeker wel zo diep gaan hoor. Of ie dan nog werkt weet ik niet. :neutral_face:

Ik heb net gechecked, ik heb een ol’G, Mark I, 100% kloppende dial/casebook/uurwerk. Waar kan ik cashen?

1 like

afbeelding

1 like